- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Senke ph i vannet
Senke ph i vannet
Jeg er i gang med å sette opp et akvarie for søramerikanske fisker som skal ha surt og bløtt vann (nannostomus og apisto). I den forbindelse lurer jeg på hvordan dere andre her på forumet behandler vannet for å få riktig vannverdi. Jeg har sett at temaet har vært diskutert her flere ganger tidligere, men mye er gamle tråder og flere produkter virker som har blitt vanskeligere å komme over (f.eks. tiurtorv) - og kanskje noen har nye tips. Som jeg har skjønt det er det hovedsaklig to måter folk gjør dette på:
[list=1]
Tilsette syre i vannet og la det stabilisere seg et par dager før tilføring i akvariet.
Filtrere vannet gjennom torv eller torvmose.
Er det noen fordeler eller ulemper ved metode 1 eller 2 jeg bør vite om?Hvilke produkter bruker folk (skulle gjerne visst eksakte produktnavn)?
Til metode 1 har jeg vurdert: fulvinsyre, sitronsyre, fosforsyre (litt bekymret for alger), pH minus, forskjellige ekstrakter.
Til metode 2 hva er rimelig og tilgjengelig?
Jeg bor i Oslo og vannverket oppgir følgende vannverdier: pH ca. 7,5, koduktivitet ca. 9 mS/m, kalk ca. 15 mg Ca/l, hardhet ca. 2 ºdH. Vil jeg med disse verdiene i krana slite med å holde pH, GH og KH nede etter at vannet er behandlet?
Hvis noen vil dele, hadde jeg satt pris på en detaljert beskrivelse av hvordan dere går frem.
Takk!
[list=1]
Er det noen fordeler eller ulemper ved metode 1 eller 2 jeg bør vite om?Hvilke produkter bruker folk (skulle gjerne visst eksakte produktnavn)?
Jeg bor i Oslo og vannverket oppgir følgende vannverdier: pH ca. 7,5, koduktivitet ca. 9 mS/m, kalk ca. 15 mg Ca/l, hardhet ca. 2 ºdH. Vil jeg med disse verdiene i krana slite med å holde pH, GH og KH nede etter at vannet er behandlet?
Hvis noen vil dele, hadde jeg satt pris på en detaljert beskrivelse av hvordan dere går frem.
Takk!
Postet 25.12.24 kl 18:06
Hei, Roy!
Er dette viltfangede fisk eller "tamfisk"/butikkfisk?
Det har en del innvirkning på hvor dypt ned i materien det er nødvendig å gå.
For viltfangede ville jeg etterstrebet å emulere fangstlokalitetens vannkjemi så mye som mulig. Den enkleste måten er å bruke butikkjøpte ekstrakter eller torvpellets etter min mening.
Eksempelvis JBL PH-Minus (eik-ekstrakt) eller Eheim Torv pellets, som er som navnet tilsier torv i pellet-form. Finnes mange flere merker og varianter.
Jeg har hatt samme sammensetning av fisk selv tidligere - med A. macmasteri og N. mortenthaleri. Jeg brukte torvpellets og eik- og catappablader.
Uansett valg av metode så vil det være en kostnad forbundet med det. Videre må pH-verdien ofte monitoreres slik at akvariet ikke krasjer. Videre vil mange av produktene avsette tanniner til vannet, slik at man får noe som likner et svartvannsoppsett. Ikke alle akvarister liker dette fra et estetisk synspunkt.
Vannverdiene dine ut fra springen tilsier sedvanlig norsk kranvann og byr sjelden eller aldri på problemer med å holde pH lav. Heller tvert i mot.
Butikkfisk er langt mindre krevende og vil kunne trives i miljøer som er langt mer basiske enn sine ville artsfrender. Har sett fargesprakende varianter av A. cacatuoides som levde og ynglet villig i vann opp mot 8 i pH.
Er dette viltfangede fisk eller "tamfisk"/butikkfisk?
Det har en del innvirkning på hvor dypt ned i materien det er nødvendig å gå.
For viltfangede ville jeg etterstrebet å emulere fangstlokalitetens vannkjemi så mye som mulig. Den enkleste måten er å bruke butikkjøpte ekstrakter eller torvpellets etter min mening.
Eksempelvis JBL PH-Minus (eik-ekstrakt) eller Eheim Torv pellets, som er som navnet tilsier torv i pellet-form. Finnes mange flere merker og varianter.
Jeg har hatt samme sammensetning av fisk selv tidligere - med A. macmasteri og N. mortenthaleri. Jeg brukte torvpellets og eik- og catappablader.
Uansett valg av metode så vil det være en kostnad forbundet med det. Videre må pH-verdien ofte monitoreres slik at akvariet ikke krasjer. Videre vil mange av produktene avsette tanniner til vannet, slik at man får noe som likner et svartvannsoppsett. Ikke alle akvarister liker dette fra et estetisk synspunkt.
Vannverdiene dine ut fra springen tilsier sedvanlig norsk kranvann og byr sjelden eller aldri på problemer med å holde pH lav. Heller tvert i mot.
Butikkfisk er langt mindre krevende og vil kunne trives i miljøer som er langt mer basiske enn sine ville artsfrender. Har sett fargesprakende varianter av A. cacatuoides som levde og ynglet villig i vann opp mot 8 i pH.
Postet 27.12.24 kl 08:26
Tusen takk for svar, Viktor!
Jeg har ikke skaffet fiskene enda, men jeg så for meg VF hvis jeg får tak i det. Jeg tror i hvert fall en del Nannostomus ofte er VF i butikk. Jeg har også noen VF H. duplicareus som jeg har lyst til å prøve å avle etter hvert, så blir nok samme prosedyre på dem også tenker jeg. Du sier verdiene bør monitoreres ofte slik at det ikke krasjer. Vil ikke fisker som har evolvert i slike sure og bløte verdier være avhengig av å ha en viss toleranse for pH-svingninger? Er ikke svingninger i nedre del av pH-skalaen så å si «i vannets natur» når det ikke er noe til å buffre? Det jeg drømmer om er en standardisert prosedyre der jeg behandler vannet i en separat tank, slik at vannet jeg jeg tilfører er mest mulig likt hver gang. Jeg har til nå pøst på med diverse løv (eik, catappa, magnolia, bøk, lønn) hos fiskene mine som setter pris på denslags, men jeg er redd for at svingningene blir ganske store ved vannbytter da dette vannet kommer rett fra krana. Jeg har for øvrig aldri hatt noen særlig regime for testing, men heller stolt på akvarie-intuisjonen. Det virker tilsynelatende som all fisk er fornøyd, men jeg bør vel teste litt mer når jeg setter i gang «prosedyren» min, som du påpeker. Vet du forresten om noen pH-dråpetester som greit lar seg avlese når vannet er sort?
Jeg har ikke skaffet fiskene enda, men jeg så for meg VF hvis jeg får tak i det. Jeg tror i hvert fall en del Nannostomus ofte er VF i butikk. Jeg har også noen VF H. duplicareus som jeg har lyst til å prøve å avle etter hvert, så blir nok samme prosedyre på dem også tenker jeg. Du sier verdiene bør monitoreres ofte slik at det ikke krasjer. Vil ikke fisker som har evolvert i slike sure og bløte verdier være avhengig av å ha en viss toleranse for pH-svingninger? Er ikke svingninger i nedre del av pH-skalaen så å si «i vannets natur» når det ikke er noe til å buffre? Det jeg drømmer om er en standardisert prosedyre der jeg behandler vannet i en separat tank, slik at vannet jeg jeg tilfører er mest mulig likt hver gang. Jeg har til nå pøst på med diverse løv (eik, catappa, magnolia, bøk, lønn) hos fiskene mine som setter pris på denslags, men jeg er redd for at svingningene blir ganske store ved vannbytter da dette vannet kommer rett fra krana. Jeg har for øvrig aldri hatt noen særlig regime for testing, men heller stolt på akvarie-intuisjonen. Det virker tilsynelatende som all fisk er fornøyd, men jeg bør vel teste litt mer når jeg setter i gang «prosedyren» min, som du påpeker. Vet du forresten om noen pH-dråpetester som greit lar seg avlese når vannet er sort?
Postet 27.12.24 kl 14:50
Du sier verdiene bør monitoreres ofte slik at det ikke krasjer. Vil ikke fisker som har evolvert i slike sure og bløte verdier være avhengig av å ha en viss toleranse for pH-svingninger?
Jepp, det er de absolutt. Men i et akvarium vil du kunne få kaskade-effekter som kollaps i bakteriestammer o.l. fordi vi mangler kontrollmekanismene som naturen har. Det kommer ikke noe kontinuerlig livreddende tilsig av friskt vann når bufferkapasiteten er oppbrukt i et akvarium, slik det gjør i naturen. Og vi driver små bio-kjemieksperimenter i glasskasser med lavt volum.
Løsninga slik jeg ser det - siden vi da vanskelig kan emulere naturlig vannføring - er å kontre dette med stabile miljøer.
Jeg har for øvrig aldri hatt noen særlig regime for testing, men heller stolt på akvarie-intuisjonen. Det virker tilsynelatende som all fisk er fornøyd, men jeg bør vel teste litt mer når jeg setter i gang «prosedyren» min, som du påpeker.
Ikke jeg heller. Jeg har alltid test-sett liggende, men har ikke behov for å teste i tid og utide. Den såkalte akvarie-intuisjonen er operativ her i gården også. Men jo lenger ut mot ytterpunktene av pH-skalaen jeg nærmer meg, jo mindre stoler jeg på den.
Vet du forresten om noen pH-dråpetester som greit lar seg avlese når vannet er sort?
Her kommer vi litt borti foregående kommentar for min del, og er en type akvarieoppsett som skaper utfordringer for intuisjonen, i hvert fall min. Uten tester så er man avhengig av visuelle markører som aktivitet, farger, atferd, plantehelse, algevekst osv. I svartvann er dete mye vanskeligere å få øye på, i tillegg mangler en del av de nevnte markørene. Så jeg brukte digitalt pH-meter.
Det konkrete svaret er nei, det vet jeg ikke. Siden de alle baserer seg på fargeendringer så tror jeg alle settene sliter med samme utfordringene der.
Men dråpetester er ikke ubrukelige for svartvann. Men det tar tid og mange, mange dråper å lære seg hva variasjonene av gult og brunt betyr.
Postet 30.12.24 kl 08:12
Postet 30.12.24 kl 10:54
Her jeg bor er vannet bløtt men pH på rundt 7,5. Jeg har i langre tid tilsatt ren eddik for å få det ned i rundt 6,5, og lar det så stå et par dager før vannskifte. Men i akvariet er pH bare minimalt mindre likevel. Bruker også torv-pellets i filteret og catappa blader i akvariet. Ikke enkelt å få ned pH på en kontrollert måte, men fiskene ser da ut til å trives likevel (bortsett fra når jeg fikk sykdom med innkjøpt fisk, men det er noe annet)
Postet 07.01.25 kl 20:45