Dverggurami graver grop?

*Nybegynner*

Tok hjem 2par dverggurami i dag.
Hunnen i det ene paret har brukt ettermiddagen til å grave en grop inntil den ene planten i akvariet.
Til dette får hun hjelp av kampfisken (jeg har lest her nå at de helst ikke skal gå sammen, men i butikken fikk vi beskjed om at de gikk fint overens).
Det er kun kampfisken og hannen hun er i par med som får nærme seg gropa - alle andre jages.
Har også sett at hunnen og hannen i paret "danser" sammen, og ser jo litt ut som kurtisering - evt paring. Igjen: nybegynner.
Eneste gangen hunnen forlater plassen er hvis kampfisken ligger i gropa, eller hannen er til stede. Hun kom ikke opp for å spise mat i kveld (spiste litt midt på dagen).

Forslag på hva hun driver med?
Ingen skumrede i sikte.
Det virker ikke som om de graver opp planten.
Jeg har lest rapporter fra folk som beskriver den samme atferden for noen år siden. Den gangen var konklusjonen at de var utrygge, antakelig på grunn av manglende flyteplanter i karet (det er jo mange trusler fra oven i deres naturlige habitat, i form av fiskespisende fugler). De prøver da å lage seg et skjul delvis under planter. Det kan antakelig være forårsaket av opplevde trusler inne i akvariet også.
Takk for svar!
Da kan det være rett og slett fordi hun var ny i karet også med andre ord.
Det er noen flyteplanter i akvariet, men antagelig for få med tanke på antall Dvergguramier da? Nå glemte jeg jo navnet, men de med lange "buskete" røtter. Har 15stk av dem.
I dag har forøvrig hannen begynt på et skumrede, men han har jo da også lagt beslag på området med flyteplanter.
De andre i akvariet virker roligere i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap