Hei, Ladyluck.
Ser ut som det er samme art ja. Skal ikke påberope meg noen ekspertise, men føler meg rimelig sikker på at de er like. Helt riktig at den største er hann.
Det hører til normalen at hannen jager masse, spesielt den første tiden i nytt akvarium. Han prøver å overbevise henne om at han er bærer av førsteklasses genmateriale.
Hunnen synes å vise med alle tegn at hun ennå ikke er mottakelig for tilnærmelsene da hun klemmer finner og er meget blass i fargene. Disse hunnene blir gjerne kraftig gule og svarte når de er klare for å yngle.
For å minimere belastningen på hunnen så vil jeg anbefale å innrede akvariet med dekor, røtter, steiner og planter som er såpass store og arrangert slik at de bryter siktlinjene så fiskene ikke kan se hverandre på tvers av hele akvariet. Samt at de danner huler, kroker og kriker der fiskene kan stikke seg unna ved behov.
Særlig hulene vil være av stor glede da disse fiskene naturlig søker slike når de skal yngle. En populær måte å tilby huler på er derfor å lage/kjøpe huler av kokosnøtter. Røde keramikkkrukker av brent leire er også populært. NB! Ikke bruk krukker som er malt, lakkert eller på andre måter dekorert med noe som kan være skadelig.
Videre kan såkalte "dither fish" - altså fisk som kan stjele ciklidenes oppmerksomhet - være av nytte. Små arter av tetra, danioer o.l. er å foretrekke. Særlig arter innenfor Nannostomus-slekten (engelsk pencilfish) er populære da de er så småmunnet at de ikke utgjør en trussel når ciklidene yngler.
Disse er ikke de aller vanskeligste å holde, men jeg vil anbefale deg å være nøye med renholdet fordi de er gjerne litt følsomme på vannverdiene.