Div typer sand og m/u annet under?

Jeg skal sette opp et 190 liters hjørneakvarie nå snart. Tenkte på Biltema sanden eller sand fra forhandler som er merket ciklidesand. 
Må man ha noe under denne sanden for plantene sin del? Jeg brukte samme sand for mange mange år siden og må si at jeg har helt glemt hvordan den var. 
Jeg ser også at noen putter matter og slikt inni karet for å hvile røtter/steiner på - er det noe å anbefale? Blir nok ikke voldsomt hard scape, men en del røtter og litt stein blir det jo.. 
Plussmedlem
Personlig bruker jeg Biltemasand i alle mine kar og har gjort det i 15+ år. Groveste typen pga plantene og med sandsnegler.
Aldri brukt noe under den, selv om jeg en periode hadde en del ganske stor lavastein i noen kar. Stein som ligger stille skal ikke være noe problem, med mindre det er STOR stein og punktbelastning, problemet kommer nok med stablet stein som kan velte/falle
Takk. Da ser det ut som en god mulighet, men vet ikke om Biltema har tenkt å slutte med den siden de ikke har den på lager ('slutt på lager'). 

Plussmedlem
Hei!
Bare ref. sand og planter - har sjøl ofte brukt bare sand, men har erfart at gjødseltabletter til plantene og sandsnegler gir mye bedre plantevekst enn uten.

Og - jeg ser at de opererer med to forskjellige artikkelnummer på sanda, men produktene har eksakt lik varebeskrivelse. Det er nok fordi de har økt sekkestørrelsen fra 17 til 20 kilo. 
Det gamle art.nr. finnes bare på noen få butikker, mens det nye (17-5405) er listet som tilgjengelig på 66 butikker. 
Takk. Da skal jeg definitivt ha gjødsel tabletter og sandsnegler på lista.

Og supert med det nye produktnr! Da fant jeg de på lager vettu 😁
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap