Syk kampfisk-hunn?

[External Image]Hei! Kjøpte denne kampfisk-hunnen for en uke siden ca. Kjøpte også en kampfisk hunn til, 3 platy og 3 algespisere. De bor sammen i en Juwel primo 70led.

Jeg lurer på hvorfor denne er så oppblåst? Den oppholder seg stadig oftere for seg selv, prøver å komme seg vekk fra de andre fiskene ved å gjemme seg ved innsuget på filteret. Om det er det den gjør vet jeg ikke, men den er ofte der. Veldig glupsk, den som spiser først og mest.

Den virker ikke i form... Tatt den ut av akvarie over i et annet, men har mørk avføring, kort avføring (om det gir mening. Ikke gitt den mat siden onsdag kl 12 ca. 

Hva tror dere plager den? I grunn var den litt oppblåst når jeg kjøpte den når jeg ser tilbake på bildet, men ikke så ille som nå. Tenkte ikke over det før jeg begynte å se etter på tidligere bilder.. Syns også den er litt grønnaktig ved buken... Vannkjemien og tempraturen er som den skal.

Temp: 25,2
GH: 10
PH: 7
Nitritt: 0
Nitrat: 0
Klor: 0
Plussmedlem
Hei, Linda.

Begynnende bukvannsott kanskje? Det er veldig vanlig i hvert fall.
Kan også være en tumor av noe slag.
Blir dessverre bare spekulasjoner.

Skift vann ofte. Pass på at temp og pH stemmer med det hun står i.
Vil hun ha mat og greier å svelge den så la henne få. Særlig så lenge du ser avføring. Mørk og kort er bra. Tynn, lang og hvit er ikke bra.
Er det infeksjonsrelatert (bukvannsott) så kan hun fremdeles klare å bekjempe den selv, men må ha energi til å gjøre det.
Gjerne senk pH i karet hun er i også, om du kan. Mange bakterier er ikke voldsomt glad i lav pH.
Takk for svar. Hun hadde mye avføring i natt, så forstoppa er hun ikke hvertfall. Da skal jeg prøve å senke ph. Hvor mye? 
Plussmedlem
Trenger ikke voldsomt mye. Så det bikker under 7. 6,5-6,7 er nok.

Det er positivt så lenge man ser at magen fungerer som den skal.
Lykke til videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap