Fiskeforslag til 190 l

Jeg har vært 'ute' av hobbyen i en del år, men har begynt så smått igjen med ønsket til jentungen om fisk. (Hun har nå 1 kampfisk (Dyre😅) i eget akvarie og en Fluval Flex 57L på rommet. 

Jeg skal starte opp et 190 L hjørneakvarie i stuen og vil gjerne ha litt brainstorming tips til type fisker. Har sett i forslagene her også. Jeg føler jeg har kjørt meg fast 🤭

Av 'stor' fisk har jeg sett på Perlegurami, men føler jeg liksom leter etter noe annet også/istedet for som 'hovedfisk'. Jeg digger den gule Gold Severum, men veit det er bare å gi blanke i akkurat nå 😅😆
Og alle de fine Malawiene, men som mitt ønske med røtter og planter ser ut til å kræsje litt. 

Tenker en goood stim kardinaltetra (evt forslag til annen fin stimfisk)

Corydoras - jeg liker sterbaii og panda veldig godt. Hvor store stimer kan/bør man ha?

Og har lyst på Ancistrus igjen eller annen type L-maller for jeg hadde noen passe store beist før som var utrolig kule 😁

Levendefødere er jeg ikke veldig interessert i å ha igjen (molly/sverddrager/guppy). De har jeg mistet interessen for etter sist gang.  

Plussmedlem
Velkommen tilbake til hobbyen og velkommen til AF!

Hovedfisk ja - hva med regnbuefisk?
Melanotaenia preacox (neonregnbuefisk) er en veldig fin en for folk som kanskje ikke har hatt dem tidligere. Lette å holde, utrolig vakre når hannen byr opp til dans og er bare en 5-6 cm. Da kan man ha en fin stim av de. Du finner få hovedfisk som er mer blikkfang enn regnbuefisker i et ferskvannsakvarium som ikke er malawi-inspirert. 

De går også knallgodt sammen med sterbai og andre sør-amerikanske fisker da de har mye de samme kravene til vannet. 
Kardinaltetra er jo en klassiker det er vanskelig å komme utenom om man vil ha stimfisk. 
Sjøl liker jeg også ildtetra, rødmunnstetra eller smykketetra. 

Ja de skal jeg absolutt sjekke ut 👍🏼😊
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap