Kan man bruke salmiakk fra orkla for innkjøring (side 2)

Jeg har et målesett som er noen år gammelt så jeg vet ikke helt hvor nøyaktig den er, det viser 0,25 bare og endrer seg til 0 etter noen minutter så jeg tror ikke det er pålitelig. Jeg kjøpte Jbl sitt men uten den skalaen for å tallfeste, men den viser knallrødt og det er i øvre del av skalaen.
Byttet vel 130liter i går. Da jeg målte nitritt før jeg startet
pumpen var det fortsatt mye. Kanskje ikke like mye som før jeg byttet men helt klart mye. 
Idag jobbet jeg lenge så jeg målte kun pH og tilsatte salmiakk. 
Vet ikke om jeg skal prøve å bytte hver dag for å prøve å holde det noe nede?
Plussmedlem
Tror ikke du trenger å bytte hver dag.
Det var kun anekdotisk noen mente dette kunne være smart. Jeg kan ikke påstå at det er slik. Mange metode-oppskrifter nevner ikke vannbytter før man begynner og fjerne nitrater.
Hei igjen Viktor!

Da målte jeg igjen og nå har det endelig skjedd store forandringer. Nitritt er nede i mellom 0,2 og 0,4. 
nitrat er oppe på 40. 
Det jeg lurer på nå er om jeg bør ta et vannbytte i og med at det er så mye nitrat?

Mvh
Kiki
Plussmedlem
Ja, nå tror jeg du kan bytte ja. Gode nyheter dette! Nå blir det fisk snart.

I og med at du ikke skal ha planter så kan du ta ned nitratene så langt du klarer. De kommer fort tilbake, men om du greier å holde nivåene rundt 10-tallet så er det gull.
Tok vannbytte og fisken er på plass. Nitrat var på 20 etter jeg byttet så jeg byttet 60 liter igjen idag. 
Ja jeg skal prøve å holde nitraten lavt så jeg ikke får alger. 
Takk for alle svarene så skal jeg poste et bilde imorgen på hvordan det er blitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap