Platy mysterium
Vi hadde 6 platy i en 54 liter Fluval Flex. Nå har vi 4 og de trives ikke. De to døde spiste og svømte og trivdes i likhet med de andre, før de neste dag var hjemme hos Jesus. Vannverdier: Ph 6.8 - 7.2 GH rundt 12 Nitrat 25, Nitritt 0 og 24 grader i vannet. Akvariet er for lengs innkjørt og eneste nye jeg gjorde 3 dager før de døde var å tilsette halvparten av anbefalt KH/PH+ dose for å øke PH litt og sakte, siden den var på vei ned. Ingen ytre skader og ingen forvarsel fra de omkomne.. De resterende er nokså apatiske og "henger i vannet". Ser ut som noe skadelig har inntruffet fort.. Har medesinert med eSHa 2000, brukt salt og antistress. etter 50 % vannbytte. Vannverdiene holder seg stabile og fiskene dør ikke, men de ser omtrent ut som Støre når han leser meningsmålinger.. Tips?
Postet 26.02.25 kl 15:12
Endret: 26.02.25 kl 15:16
Hei!
Slappfisker i perfekt platy-vann og godt innkjørt akvarie? Det lukter infeksiøs sjukdom lang lei, av den indre sorten.
Ut over bredspektret antibiotika så er det lite annet man kan foreta seg i så fall.
Problemet der er at det er vel neppe noen veterinærer som vil skrive ut resept på antibiotika mot noe de ikke vet hva er.
En vanlig (men ganske ukjent) dødsårsak er mykobakteriose, blant oss lekmenn kalt fisketuberkulose. Denne rakkeren kan ligge uvirksom i flere år før den bryter ut og de vanligste symptomene er spot on med de du beskriver. I tillegg kan man hive på bøyd ryggrad og popeye, dog de er litt mindre vanlig.
Så - kjerringrådet vil være torvfiltrering, catappa/eik/jackfrukt eller andre blader som inneholder rikelig med tanniner og andre godsaker som er immunfremmende på noe vis. Poenget her vil ikke være å senke pH for det i seg selv har liten innvirkning på sykdom, men å "behandle" med de antibakterielle og antifungale egenskapene som finnes i plantematerialer.
Dette kan være nok til at fiskene sjøl greier å få bukt med sykdommen, men de kan få senskader selv om de kvikner til igjen. Fargeforandringer, skjelettmisdannelser og tap av reproduksjonsevne er vanlig.
Slappfisker i perfekt platy-vann og godt innkjørt akvarie? Det lukter infeksiøs sjukdom lang lei, av den indre sorten.
Ut over bredspektret antibiotika så er det lite annet man kan foreta seg i så fall.
Problemet der er at det er vel neppe noen veterinærer som vil skrive ut resept på antibiotika mot noe de ikke vet hva er.
En vanlig (men ganske ukjent) dødsårsak er mykobakteriose, blant oss lekmenn kalt fisketuberkulose. Denne rakkeren kan ligge uvirksom i flere år før den bryter ut og de vanligste symptomene er spot on med de du beskriver. I tillegg kan man hive på bøyd ryggrad og popeye, dog de er litt mindre vanlig.
Så - kjerringrådet vil være torvfiltrering, catappa/eik/jackfrukt eller andre blader som inneholder rikelig med tanniner og andre godsaker som er immunfremmende på noe vis. Poenget her vil ikke være å senke pH for det i seg selv har liten innvirkning på sykdom, men å "behandle" med de antibakterielle og antifungale egenskapene som finnes i plantematerialer.
Dette kan være nok til at fiskene sjøl greier å få bukt med sykdommen, men de kan få senskader selv om de kvikner til igjen. Fargeforandringer, skjelettmisdannelser og tap av reproduksjonsevne er vanlig.
Postet 27.02.25 kl 08:57
Endret: 27.02.25 kl 08:42
Postet 27.02.25 kl 09:31
Det er et mistenkelig sammenfall i tid mellom tilsetting av pH+ og fisker som sliter, så for meg er det ikke lukten av sykdom som er mest fremtredende.
En relativ høy mengde nitrat tyder på en betydelig mengde avfalsstoffer i akvariet.
I akvarier med pH under 7, er avfallsstoffer som ammoniakk for det meste til stede som ammonium-ioner, NH4+, og i veldig liten grad som ammoniakk, NH3. Ammoniakk (NH3) danner pH-likevekt med ammonium (NH4+) i vann.
Ammonium-ioner NH4+ er i rimelige mengder ikke farlig for fisk, mens ammoniakk NH3 er veldig giftig.
Når pH øker til litt over 7, går ammonium-ionene i større grad over til ammoniakk, NH3, og dette er selv i relativt små konsentrasjoner giftig.
Jeg ville derfor gjort som Roland foreslår: Bytt vann, bytt vann, og bytt vann igjen.
En relativ høy mengde nitrat tyder på en betydelig mengde avfalsstoffer i akvariet.
I akvarier med pH under 7, er avfallsstoffer som ammoniakk for det meste til stede som ammonium-ioner, NH4+, og i veldig liten grad som ammoniakk, NH3. Ammoniakk (NH3) danner pH-likevekt med ammonium (NH4+) i vann.
Ammonium-ioner NH4+ er i rimelige mengder ikke farlig for fisk, mens ammoniakk NH3 er veldig giftig.
Når pH øker til litt over 7, går ammonium-ionene i større grad over til ammoniakk, NH3, og dette er selv i relativt små konsentrasjoner giftig.
Jeg ville derfor gjort som Roland foreslår: Bytt vann, bytt vann, og bytt vann igjen.
Postet 27.02.25 kl 12:21
Endret: 27.02.25 kl 12:13
Det kan være så enkelt som at Viktor er genial! En av de fire (som stadig lever) har ved nærmere øyesyn tendenser til popeye! Takk til dere andre også, jeg har en mengde akvarier og alle har på det jevne relativt høye nitratverdier, totalt uten fiskedød. Jeg er ikke av de ivrigste vannbytterne og blir det heller ikke. Jeg er samtidig helt sikker på at min måte ikke er den eneste riktige Noterer takknemlig alle innspill og lærer stadig!
Postet 27.02.25 kl 16:13
Jeg takker ærbødigst for den flotte karakteristikken, RDVH, men jeg er (dessverre) ikke på noen måte genial.
Og både Roland og Tom har kjempepoenger som er like sannsynlig som min idé om fisketub.
Det blir mye gjetting og antakelser uten solide metoder for å avdekke årsakene til fiskedøden. Og det første svaret mitt er også gjettverk.
Og både Roland og Tom har kjempepoenger som er like sannsynlig som min idé om fisketub.
Det blir mye gjetting og antakelser uten solide metoder for å avdekke årsakene til fiskedøden. Og det første svaret mitt er også gjettverk.
Postet 28.02.25 kl 07:51
Jeg har all respekt også for de andre svarene (håper det gikk fram av mitt andre innlegg også) men holder uansett på karakteristikken av deg, så får du heller rødme og ja.. skjønner at det blir litt gjetting.. De fire lever fortsatt.. behandling iverksatt og vannbytter blir gjort. Platyene og eieren takker igjen.
Postet 28.02.25 kl 15:28
Nå regner jeg ikke med at landets akvarister sitter ytterst på stolen og venter på svar på hvordan det gikk, men slik endte det nå med platy mysteriet: Mistet en platy til. Så stappet jeg tanken full med Catappa blader. Medisinerte deretter mer med eSHa 2000 og saltet grundig. Ingen vannbytter. De gjenlevende frisknet til i løpet av to døgn og svømmer nå fornøyde og friske. Nå tas vannbytte og grundig rengjøring. Nye fisk settes i dersom alt er vel de neste 10 dager. Så vet jeg ikke om dette ga tydelig svar på hva som var galt, men det løste seg på dette viset. Takk for rådslaging og hjelp.
Postet 04.03.25 kl 15:02
Postet 05.03.25 kl 11:50