Eheim powerline

Jeg har skaffet meg et juwel vision 260l med en Eheim powerline 2252. Har satt opp karet med sand og vann som nå utgjør en skikkelig tåke heim der tåka virvles rundt i karet...

Så nå sitter jeg her å lurer på om pumpa rett og slett er alt for kraftig for akvariet? Det er liksom så voldsomt mye bevegelse oppi der...

Jeg har også oppdaget at jeg har glemt alt jeg kunne om akvarier i løpet av de 15 (!) årene som har gått siden sist jeg hadde akvarie. Så tar gjerne i mot ideer til hva i all verden jeg kan ha oppi her. 

tanken var at jeg skulle ha et lite kar med reker og eplesnegler men så ble jeg fanget av finn.no og endte opp med 260liter og en pumpe som minner om strømmen i Amazonas.[External Image]
Plussmedlem
Hei, sheela.

Her var det tåkete ja. 😄

Eheim-filteret du har er en "bjønn" av et innvendig filter, men det er i utgangspunktet ikke for kraftig mtp karet du har det i. Det er nok alt for kraftig som rekefilter, men om man ønsker malawiciklider eller elvefisk fra hurtigrennende elver så er det kjempefint. 
Men jeg ser jo fra dine gamle kar at du er mer "planter og snegler"-typen akvarist. 

Sanda di burde nok ha hatt seg et skyll før den ble brukt, men ingen skade skjedd i så måte. Stopp filteret og fyll filterkassetten(e) med sånn vatt som man får kjøpt som putefyll. Pass på at det er 100% ren vatt, og ikke med tilsatte flammehemmere. Det skal stå på forpakningen.
Så lar du Eheimen gjøre jobben med å filtrere vekk partiklene. I tillegg kan du skifte vann mens dette foregår. Hvis det blir behov for det, skift ut den nå skitne vatten med ny vatt og gjenta prosessen til du har oppnådd ønsket klarhet på vannet. 

I mens kan du se litt videoer og lese litt innlegg her og der, og legge en plan på hva du ønsker å ha oppi. En 260L gir godt med plass for å etterkomme de fleste akvarieønsker. 
Eheimfilteret ditt er modulært, og kan med andre ord endres og utvides alt etter behov. Blant annet med en annen utblåsdyse med bøy, slik at du kan eksempelvis rette strålen mot glasset for eventuelt å minske "stormen". Slike dyser koster sånn omtrent en hundrings. Man kan også få kjøpt ekstra filterkassetter slik at filtervolumet kan økes. Det vil jo være en rimelig modifikasjon kontra å bytte ut hele filteret. 

Hvis du velger å beholde filteret, ta ut vatten, sett i filtersvampene og kjør vanlig oppstartsrutiner for akvarier. 

Velkommen tilbake!

Takk! Jeg tror jeg trenger å gjøre noe med "stormen" ja. Har siden i går oppdaget jord substrat greia som har inntatt YouTube siden sist... tenker det kanskje kan funke å sette på et rør med mange hull som fordeler strømmen fra pumpa ut i mange små stråler. Tømte like greit karet i dag. Tror det ble tåke fordi jeg glemte å fylle vannet over en tallerken og i stedet helte bøtter rett i sanda.
vatt ideen var jo smart. Skal se om jeg får tak i både vatt og dyse/rør senere i dag.

Plussmedlem
Jordsubstratgreia har absolutt noe for seg om man sikter på solid plantevekst, men den er ikke uten utfordringer den heller.
Men jeg har mer eller mindre slutta å ha bare en type substrat i karene mine.
Etter to dager med intens lesing og videotitting ble det økologisk såjord, sand fra randsfjorden, svart akvariesand på topp og diverse steiner fra hagen.
mulig jeg ender med algepytt full av øyenstikkerlarver men i verste fall får jeg starte hele greia på nytt.
tsnken på å slippe vann bytter var rett og slett for fristende til å la vær å prøve.

vannet er enn så lenge relativt klart og bortsett fra at monsterpumpa bråker som et uvær så virker dette foreløpig ok.
vurderer å bytte til et utvendig filter som bråker mindre og ikke lager fullt så mye strøm. 
savner scalarene mine så om vannverdiene viser seg å bli brukbare etterhvert kanskje det blir nye.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap