Tom andrè sine akvarier. (side 9)

Plussmedlem
tomandre
Jeg hadde tenkt å legge soilen åpen, men skjønner på deg at det ikke er lurt så da blir det akvariesand over soilen. Soil i vaskeposer med akvariesand over. Tusen takk for tilbakemelding og gode tips.

Jojo, det går helt fint å la den ligge åpent! Den er laget for det. Men det var bare en vennlig advarsel om at den lekker næringsstoffene raskere da enn om den er lukka under sand.
Da vil du få mer næring i vannsøylen, noe som øker behovet ditt for å ha noe som håndterer denne næringen, hvis ikke stikker algene av med den. Flyteplanter og hurtigvoksende stengelplanter er veldig fine til sånt bruk.

Aner ikke hvordan Vida-lysene er, men det spørs om 32w er litt i minste laget. Ofte kan man kompensere med å øke lystiden. Dog er det bedre med litt lite lys enn for mye i et low-tech-oppsett. Du kan jo kjøpe tre sånne for prisen av Fluvalen, nesten.
Skal akvariet være åpent eller skal du ha glass/lokk på det?
Hvis det skal være åpent kan du henge opp lysene. Da spiller det ikke så mye rolle om de ikke rekker hele veien ut til kanten.
Viktor
[QUOTE=tomandre] Jeg hadde tenkt å legge soilen åpen, men skjønner på deg at det ikke er lurt så da blir det akvariesand over soilen. Soil i vaskeposer med akvariesand over. Tusen takk for tilbakemelding og gode tips.

Jojo, det går helt fint å la den ligge åpent! Den er laget for det. Men det var bare en vennlig advarsel om at den lekker næringsstoffene raskere da enn om den er lukka under sand.

Sand skal bli, har sett på svart sand på 1 til 2 mm.

Da vil du få mer næring i vannsøylen, noe som øker behovet ditt for å ha noe som håndterer denne næringen, hvis ikke stikker algene av med den. Flyteplanter og hurtigvoksende stengelplanter er veldig fine til sånt bruk.

Hurtigvoksende planter og flyteplanter skal bli

Aner ikke hvordan Vida-lysene er, men det spørs om 32w er litt i minste laget. Ofte kan man kompensere med å øke lystiden. Dog er det bedre med litt lite lys enn for mye i et low-tech-oppsett. Du kan jo kjøpe tre sånne for prisen av Fluvalen, nesten.

Ja det var det jeg tenkte også, men som sakt de er i korteste laget

Skal akvariet være åpent eller skal du ha glass/lokk på det?
Hvis det skal være åpent kan du henge opp lysene. Da spiller det ikke så mye rolle om de ikke rekker hele veien ut til kanten.

Har hele tiden tenkt å ha et åpent akvarium, jeg må se om det finnes et slags oppheng eller stativ jeg kan henge lysene etter, har ikke så lyst til å borre i taket mitt kjenner jeg.
Tusen takk igjen for flotte og konstruktive tilbakemeldinger
300 l planteakvarium
Da ble det 300 liter akvarium på meg. Kjøpte akvariet brukt.
Planen er planteakvarium med Endlers og reker. Hadde tenkt et  å ikke bruke så mye penger på belysning, men gikk på en smell. kjøpte først inn en twinstar 1200c, men roten som jeg hadde i akvareit lagde en del skygge så fant ut at jeg måtte ha ett lys til. kjøpte da et fluval plantelys. 
Planen var lasagne metoden som substrat. gikk til innkjøp av damleire, damjord, tetra bunnsubstrat, små lavasteiner og fluval soil. Biltema sin sandkasse sand og sand. 
Begynte med et tynt lag med damleire i bunnen, tenkte det var lurt og ha leiren nederst og ikke så mye av den i tilfelle den gjør vannet tåkete. Jord over leiren.. Gjødselkuler rundt om kring. Tetra bunnsubstrat over jorden. I min iver glemte jeg lavasetinen og fluval soilen. 
Sandkassesand over alt dette og til slutt sanden.
Har fra før en 60 litring som jeg hadde en del planter i som jeg plantet inn det nyoppsatte akvariet. Har også kjøpt en del planter på finn. Med at jeg har kjøpt en del planter på finn har jeg fått sandsnegler, damsnegler og scuds med på kjøpet. Håper Endlersene tar seg av scudsen da jeg har skjønt at dette er ettertraktet levendefor til fisk, men ikke så bra sammen med reker. Akvariet har vært i gang godt over en måned. tenkte jeg skulle vente noen måneder til før jeg setter inn reker. Her har jeg tenkt helt vanlige neocaridinareker.. 
Nå ser ikke akvariet så fint ut da det er i oppstratfasen. har masse guppygress og hornblad flytende rundt der for at de skal ta til seg næringen som kommer fra substratet.
Jeg synes det har gått bra til nå, ingen store algeutbrudd som jeg egentlig hadde forventet. Vannet er klart og rent, fisken har det bra.
Av teknisk utstyr så er det et gammlet innvendig fluval filter som jeg har fikset litt på. satt inn en blåsvamp som går i hele filterkassen slik at den er trygg for små reker. Kjører littegran CO2 i og med at det er bra belysning på akvariet.. Bilder kommer når akvariet er kjørt inn ordntlig og palntene har vokst seg til.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap