Trenger alger - hvordan og hvor

Mine reker spiser mer alger enn hva karet klarer å produsere. Jeg har ikke mulighet å sette karet ved vinduet så jeg bruker lamer rettet mot tanken men det produserer ikke fort nok. Tror lampen er for svak. Kan noen gi meg tips om lamper som er sterk nok til å produsere alger ( helst vanlige butikker ) fort evt. andre tips. ?
Plussmedlem
Hei, MizVikki. 

Dette var en på forumet rimelig sjelden problemstilling. Vanligvis ønsker folk mindre alger.

Det første tipset er å ha lyset du allerede har være på lenger. 

Det etter mitt skjønn beste tipset er å fóre rekene i tillegg til det de finner i karet. Reker spiser det meste de får klørne sine på og bladgrønnsaker som spinat og andre dypgrønne salattyper er godt mottatt. Andre vanlige grønnsaker som brokkoli og squash er også kjempefin rekemat.
Spirulina-tabletter og andre algebaserte fórtyper kan fås kjøpt i de fleste dyrebutikker og nettsteder. Dette er også veldig bra rekemat. Link til Spirulina flakes som eksempel. 
Grunnen til at jeg skriver dette er fordi denne maten inneholder de næringsstoffene rekene trenger til vekst, reproduksjon og skallskifte, noe hjemmegrodde alger ikke alltid inneholder. 
Det finnes også gratis alternativer ute i naturen. Nedfallent løv fra trær vil både kunne være direkte mat, samt gi grobunn for alger og biofilm som rekene spiser. 

Om behovet for mer lys likevel er der, kan jeg anbefale utelys som denne - Arbeidslampe - fra Jula, men slike finnes mange steder. Koster veldig lite og tåler vannsprut da de er designet for å stå ute i regnet. Erfaringsmessig vil disse garantert gi økt stimuli til algevekst. 

Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap