Plante display akvarie

[External Image]jeg var i dyrebutikken med mannen her en dag. Han vil i utgangspunktet ikke ha akvarier i det hele tatt. (Fatter ikke hvorfor men det er en annen sak).
men han så plantekaret med vann som rant fra etage til etage. Og det ville han ha!
tipper det er på 700-800 liter til sammen... 

spørsmålet er derfor om det er noen grunnn til at ingen bruker disse karene til fisker?
eller er det noen som gjør det uten at jeg klarer å finne noe info om det?

Plussmedlem
Hei, sheela. 

Den tanken har også jeg hatt mange ganger, da de ser kule ut. 
Dessverre er de ikke voldsomt praktiske mtp vanlig fiskehold. 

De er veldig plasskrevende, mye tyngre enn vanlige akvarier på samme størrelse pga alt det ekstra glasset, og lite tilgjengelige da de er laget for utstilling av planter i butikk og ikke masseprodusert for privatmarkedet.
Videre er filtrering en utfordring. En stor en. Siden alt baserer seg på at vann renner over fra et segment til et annet, vil strømmen i de individuelle segmentene være ujevn og man får mange dødsoner uten særlig strøm. I disse vil det akkumuleres avfall fra fisk og fiskehold.

Men det går an. 

takk for svar!
Ja, dette med størrelsen og tyngden er jo helt klart en greie, men vi har visstnok et veldig solid hus i følge mannen her. 
dødsoner bekymrer meg ikke så mye egentlig. Det kan jo alltids slenges oppi et svampfilter i hvert basseng hvis det skulle være nødvendig. 

Men vil ikke alle fiskene fort ende opp nederst? Ved at de faller ned fossen... man kan jo alltids bygge en slags rist for å holde dem unna men det ser jo ikke så pent ut kanskje. 

Fordamping kan vel kanskje være problematisk også pga stor overflate med vann. Det blir jo som å ha en liten dam inne... 

Merker at jeg må gruble litt mer på dette.
Plussmedlem
Ja, jeg regna ikke med at det konstruksjonsmessig ville være et problem, men det skal jo fraktes og bæres. Det er nok et større hinder enn hva gulvet tåler av vekt.

En og annen kan nok finne på å bli med over om de hopper litt, men jeg tror ikke det er et svært problem. Personlig - om det er fossefalleffekten man vil kjøre hardt på - hadde jeg villet kreert et overheng av stein, korkbark og moser/planter m.m. som underbygger illusjonen om at dette er et mer "naturlig" vannfall. Da skal de fleste fiskene holde seg der man ønsker.

Fordamping kan bli en utfordring, men det spørs igjen på hvor tett huset er, hvilket rom det skal stå i osv.
Det høres ut som at det er litt styrete men absolutt kan la seg gjøre. Det med å bygge litt mer naturlige fossefall var jo lurt. Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg om dette hvis vi ender med å få oss dam med foss i stua. 

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap