Hagedam med eller uten fisk

Hei dere, 

Vi har nettopp kjøpt hus og med det fulgte det en dam der de har holdt koi, ikke store.
Den ene av de små koi'ene fant jeg nå i vår, den sprellet ikke med halen akkurat
Jeg legger ved bilde av dammen, den lengste siden er 3 meter.
Nå er det slik at jeg ikke har mulighet til å ta hull i duken og jeg jeg tenker at et lite fossefall kan gjøre det slik at det ikke blir så mye alger og mer luft i vannet og at jeg med tiden kan ha fisker i denne.
Jeg har gjort det rent og skiftet ut vannet 2 gang i vår, vannet blir så fort uklart og jeg renser det med hov for å ta bort granbar og andre ting som kommer i vannet.
Er det mulighet til å ta fiskene inn om vinteren i et akvarium?
Hva anbefaler dere?
[External Image]
Plussmedlem
Hei, Svein Andreas.

Gratulerer med ny bolig, inkl dam!

At koien er slapp i fisken nå på våren helt normalt. Koi som har vært ute i mange vinterdager, vil gå inn i en dvaletilstand som kalles torpor. Da slås de fleste kroppsfunksjoner bortimot av og det er stort sett vårsola og høyere temperaturer som vil restarte dyrene. 
Dette vil selvsagt være litt individuelt hvor langt i oppvåkningen fiskene har kommet. 

Du blir ikke kvitt algeproblemer med sirkulasjon alene. Noen algevarianter vil kunne forsvinne da de er skjøre og vil brytes opp i strømmen, men de blir da gjerne erstattet av andre og tøffere arter. 
Det er primært lys og næringstilgang som avgjør algeveksten. "Luft"-mengden i vannet er ikke veldig relevant for koi, da de kan gulpe atmosfærisk luft. Som er litt av årsaken til at de er så populære damfisk - de har ikke stort behov for fordyrende ekstrautstyr. 
Sirkulasjon og filtrering i seg selv er derimot en god plan så å legge noen kroner i ei filterløsning vil jeg absolutt anbefale. Vannkvaliteten vil bli bedre og det er bra for fiskene. Særlig nå på våren da immunforsvarene deres er bortimot ikke-eksisterende. Og fossefall er jo meget dekorativt da. 

Videre vil jeg anbefale å bruke noen planter, enten som står i dammen eller i potte ved siden for å skape skygge. Dette vil begrense lysmengden vannet eksponeres for og bidra til mindre alger. 
Om du finner planter som kan stå i vann vil de ytterligere bidra med å redusere næringsmengden i vannet, som igjen begrenser alger og bedrer vannkvaliteten. Jeg ser av bildet at det står et par potter nedi der allerede. 

Siden dammen din er bygd inn i platten finnes det ingen naturlig tilgang på friskt vann bortsett fra regn. Derfor ville jeg kanskje anbefalt deg å foreta noen mindre vannbytter og påfyllinger om sommeren blir av det tørre slaget. Total utskfitning er unødvendig og kan skape flere problemer enn det løser. 

Det er vanlig å ta fiskene inn om vinteren ja. Om dammen ikke bunnfryser kan de være ute hele året. 

Lykke til som koi-eier. 
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap