Utvendig filter og vannbytte

Har hatt noen år med opphold fra hobbyen, men må nok tilbake igjen.

Er i planleggingsfasen av et nytt kar, og tenker jeg vil gjøre alt grundig fra begynnelsen for å slippe irritasjon og store forandringer underveis.
Ser for meg å ta utgangspunkt i et Juwel Vision 180 kar, og det første spørsmålet da er om det er like greit å skifte ut det innvendige filteret først som sist?

Tidligere har jeg hatt sump, men lurer heller på å gå for utvendig filter denne gangen.
Hovedformålet i tillegg til bedre filtrering er enklere vedlikehold og vannbytter.

Når det gjelder vannbytter så har jeg tenkt å sette på et T-stykke på trykksiden på filteret.
Det ekstra løpet vil jeg da bruke til å koble på en slange som jeg vil bruke til både tapping og fylling av karet.
Tenker da å bruke filteret til å pumpe ut vann rett i vasken, for så å koble slangen til krana og fylle på igjen.
Setter på kuleventiler på alle løp for å styre vannstrømmen riktig.

Det siste jeg tenker på i denne omgangen er faremomentet rundt lekkasje fra utvendig filter, selv om jeg har skjønt at faren er minimal.
Men for å minimere enda mer så har jeg et par tanker som jeg lurer på om kunne være realistiske.
1. Hvis jeg plasserer filteret i en boks som kan ta opp noen liter vann, og instalerer en vannsensor som på en eller anne måte stopper pumpa ved lekkasje.
2. Jeg tenker også på faren ved hevertprinsippet på sugerøret som går dypt i tanken. Men hvis jeg borrer et hull rett under vannflaten slik at det blir sugd inn luft så stoppes heverten, og det vannet som blir sugd ut havner i boksen som filteret står i.

Hvis jeg tenker riktig og dette fungerer så er vel sjansene minimale for at det skal oppstå noe søl i forbindelse med filteret?

Så kort oppsummert, hva tenker dere om løsningen rundt vannbytte og ekstra sikkerhet rundt filteret, vil dette fungere?
Plussmedlem
Hei, JuwelRio.

Vannbytteløsningen virker å være veldig bra.

Resten høres litt overkill ut. Ja, den vil redusere risikoen for søl ifbm filteret, men erfaringsmessig er ikke dette et problem.
Personlig har jeg aldri opplevd at utvendige filter har lekket som følge av driftsstans eller andre uforutsette hendelser. Har hatt langt flere lekkasjer på selve akvariene enn jeg har hatt på filter, eller også sumpfilter for den del. 
Men om du likevel ønsker den ekstra tryggheten så høres det helt ok ut det der.
Som Viktor, har aldrig hat det problem.
Og forstår ikke ? Når du er red for søl fra filteret, så bygger du flere samlinger ?
Har også fått det inntrykket at faren for lekkasje er minimal.

Så går nok uansett for et utvendig filter, så får jeg heller se hvor mange sikkerhetstiltak jeg gjennomfører, men hovedpoengene her var i tilligg til bedre filtrering, enklere vedlikehold, og et enkelt system for vannbytte.
Hva tenker du på med flere samlinger? 
Du bygger på av og påtapping
Da skjønner jeg hva du mener

I forhold til avtapping/påfylling, så tenker jeg å bygge dette i PVC-rør for å få det både visuelt pent, og sikkert.
I forhold til det utvendige filteret så vet jeg at dette er en meget sikker løsning, så er ikke veldig bekymret over lekkasjer, men jeg tenker litt sånn at alt kan bli bedre, og liker å tenke ut gode tekniske løsninhger.

Så det jeg ser for meg er å ha korte slanger ut fra filteret, som går over i PVC-rør inn i karet og til avtapping/påfylling.
I forhold til avtapping/påfylling, så setter jeg på en "Gardena-kobling" og selvfølgelig en kuleventil som skissen viser.
For å unngå vannsøl inne i benken ved vannbytte så setter jeg under en beholder av noe slag slik at de dråpene som kommer ved avkobling av slangen havner i denne, og ikke rett på benken.

Er sikker på, dette går greit
Men du skrev sjøl
"Det siste jeg tenker på i denne omgangen er faremomentet rundt lekkasje fra utvendig filter, selv om jeg har skjønt at faren er minimal. "
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap