Flytte gullfisk ut

Kjøpte gullfisk ifjor som vi hadde ute i en liten hagedam, har hatt de inne i akvarium i vinter. Tenkte snart å slippe de ut igjen. Det er 12 grader ute i dammen nå, ifor slapp vi de uti rett fra butikken 14 mai. Akvarium de er i nå har en temperatur på 25 grader,  har IKKE varmekolbe. Får ikke ned temperatur i akvarium,  skjønner ikke hvordan det det blir så varmt når det bare er 21 grader inne. Hvordan gjøre overgang myk som mulig?  Ifjor hadde vi de i dammen i fiskepose i 30-40 min før vi slapp de ut å det gikk veldig fint. Men vil de tåle så stor temperatur forskjell? Noen råd. 

Plussmedlem
Hei. 

Finn en stamp eller annet egnet beholder som er stor nok til å romme fiskene et par timer. Ha i fiskene med vann fra akvariet, og sett beholderen ut i friluft. Da vil tempen synke naturlig. 
Samtidig akklimatiserer du fiskene til vannet i dammen med å bytte ut litt og litt av akvarievannet med vannet fra dammen, en gang hvert 20.min eller så.

Vedr. høy temp i akvarievannet så er alternativene at lyset genererer høy varme, at termometeret er unøyaktig (teiptermometer er veldig det), nærhet til varmekilde som sollys, ovn etc. 
Akvarier av akryl vil dessuten holde bedre på varmen enn glass så om man har slikt vil det kunne gi høyere vanntemp enn innelufta, særlig i kombinasjon med en av de andre grunnene. 
Takk for råd. Temperatur synker maks med 1,5 grad- 2 grader når vi slår av lyset. Kjøpte nye lysrør da vi tenkte det var problemet,  men med de nye ble det 1 grad varmere 😅🙊 har glass akvarium, kjøpte nytt termometer som er oppi vannet for å se/vite riktig Temperatur. Gullfiskene flyttet jo rett fra akvarium i butikk til hagedam ifjor å det gikk fint suden vi hadde de 40 min i fiskeposer 🐟 når vi tok de inn brukte vi metoden som du nevnte, tok de inn i en balje og puttet de opp i akvarium etter 1 time. Det gikk også fint 😊🐟
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Bruce
Reklame for plussmedlemskap