Hei,
jeg har kjøpt meg et brukt 450 liters akvarium med alt, inkludert masse fisk. De virker friske og raske, men med mystiske ting som skjer:
noen fisk blir sporløst forsvunnet. Jeg har lagt merke til at neon tetra og kardinaltetra er kraftig redusert i antall, og er nå hhv 4 og 3 igjen.. Jeg har følgende fisk: platy, molly, diverse tetra (neon, kardinal, sort neon, rødmunnstetra, soltetra, pakistansk botia, Scalare, noen store snegler med hus og diverse maller. Jeg har lest meg meg opp på sammensetningen og der bør ikke være fare der, med unntak av scalare kan ta tetraene? Alle tetra er relativt store, og 4 stk scalare kanskje 6-8 cm. kan det være de? Klarer ikke forstå at munnen der kan svelge en tetra..
MEN! Først ble en platy sporløst forsvunnet (kan ikke ha hoppet, heldekkende topp). Deretter la jeg merke til at en av scalarene virket syk, og var konstant oppe i et av hjørnene og så miserabel ut. Dagen etter var den også sporløst borte. Om den er død så burde jeg vel ha funnet noen rester av den? Kan fisk med bein virkelig blir spist opp over natten??
Jeg har godt med stein, røtter og planter, men finner ingenting når jeg leter.
Tidligere oppdaget jeg en soltetra som svømte rundt uten halefinne (hele var borte)....
jeg har lyst til å kjøpe flere tetra, men tør ikke før jeg vet årsaken. De andre tetraene virker å forbli like mange og svømmer lykkelig rundt (Alle tetra i akvariet er ca like store, men noen har fått smaken av neon fargede fisk....