Planter og brønnvann

Hei!
Planlegger å sette opp et akvarie med bare planter i utgangspunktet. Har nå brønnvann som skal være godt drikkevann selv om det misfarger alt. Vet at naboen bruker Aquasafe og både fisk og planter trives der. Jeg tenker at så lenge jeg holder meg unna de mest krevende plantene så vil planter trives i alt vann som kan drikkes? (med rett lys/næring) Uten Aquasafe? Noen som har råd å gi før jeg bestiller planter? På forhånd takk!
Plussmedlem
Hei, Wibekke.
Det skal i utgangspunktet gå meget bra med brønnvann.
Aquasafe er fullstendig unødvendig.

Ellers behandler du dem som du ville gjort hage- og stueplanter. Trim døde/ødelagte/gamle blader, gi de litt gjødning med jevne mellomrom og ha de på en fast lyssyklus.

Lykke til.
Ikke hatt noe problemer med plantene. Har brønn selv og et punkt som går ofte igjen er at brønnvann i Norge har ofte naturlig mye kalk. 

Jeg hadde misfarget vann på den gamle brønnen og der var det pga organisk i vannet fra planter. Ga en litt gulaktig farge men sånn for akvarium var det veldig flott vann. Fikk sikkelig pene farger på sneglene side det var så mye kalk. 

Vannet jeg har idag har enda høyere kalk men det er nok fordi det er borrebrønn, så der plukker jeg eikeblader og trøke de og legge til det av og til. Men det er pga fisken vil ikke ha for høyt ph. 

Hvilken farge er det på misfarge på vannet ditt eller bedre et bilde kan se om det er noe jeg kjenner til. Har lest en del om brønnvann men er stort rom for å lære masse mer så er ikke nærheten ferdig med å lese om det. 
Ja, mye å lære om vann! Har tenkt jeg burde få skikkelig testet vannet før jeg eventuelt tenker på fisk. Brønnvannet mitt gir rødlig misfarging. Tenker jern?? 
Ja jern eller mangan, om du hører lyd i rørene som et dunk som kan være luft i rørende kan det også være en sediment farge fra rørene.  

Men er jo litt spennede med egen brønn og eget resultat og vet god hvilket vann en har og hva en må gjøre for å få de rette forholde om det er noe spesielt en ønsker seg.  
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap