Alger som dekker hele bunnen

Hei! I det siste har jeg slitt ekstremt mye med alger som legger seg over hele sanden, dekorasjonene og plantene. Jeg kjører vannbytte en gang i uken, og bruker hevert hver gang. Da ser det bra ut i 1 dag, også er det helt dekt igjen.. Vannverdiene ser også helt normale ut så jeg skjønner ikke hva som er galt. Jeg hadde 6 guppy, 10 neontetra og 1 Ancistrus før problemet startet, men alle guppyene døde ila av bare noen få måneder etter jeg fikk de, samme med plantene.. Så nå har jeg bare neontetra og Ancistrus igjen, men nå tørr jeg ikke kjøpe flere fisker eller planter før jeg får fikset dette. Er det noen som vet hva som evt kan hjelpe, eller om jeg kanskje må bytte ut all sanden i akvariet?😅[External Image]
Har du lys på litt for lenge? Og veldig sterkt lys? Eller i ekte sol? Prøv å kutte ned til 5-8 timer per dag dersom du har mer.

Plussmedlem
Hei, Matilda. 

Vi må ha litt mer informasjon.

Kan du fortelle litt mer om hvilken sand du har? Er det grov sand eller veldig finkornet sand? Er den kunstig farget eller naturfarget?
Hvilke planter har du prøvd? Hvilken lyskilde bruker du? Hvor stort er akvariet?
Hvor lenge har det stått oppe med fisk i? Hvordan gjør du vannbyttene (alt kontra delvannsbytter)?  

Jeg tror algene enten er diatomer eller blågrønnalger, med diatomer som hovedmistenkt. Og at guppyene forsvinner, men at de andre virker ok handler nok om ustabile vannverdier og ei guppygruppe som er av det svakere slaget. 

Men som sagt - om du har litt mer info så hadde det blitt mye lettere å gi deg noe fornuftig hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap