Jegersnegler med dårlig skall

Jeg er veldig bekymret for jegersneglene mine! Det er åpenbart noe som gjør at skallet blir dårlig og forvitrer. Se bilde. Har 5 voksne, alle med litt ulik grad av skader.  pestsnegler i karet. 180 liter, godt innkjørt kar. Ingen sykdom, fisk trives godt og lav dødelighet. Godt beplantet, sand i bunn. Røtter. Ph 7,5 - 8, Gh 7. 2 SAE, 12 Corydoras (6 panda og 6 metallp), 2 store Ancistrus og 3 halvvoksen, 4 store amanoreker, noen endless guppy og 12 - 13 neontetra. 
Er forsiktig med foring, 2 - 3 g pr uke. 
Hva kan jeg gjøre for å hjelpe jegersneglene? 
Får de ikke tak i mat i konkurranse med alle de andre på bunnen? 
Har hørt om sepiaskall, men vil det øke gh? 
Plussmedlem
Hei, Awi. 
Snegleskall kan bli dårlige selv om pH i vannet er over 7 ved lav tilgang på kalsium. Og jegersnegler må ha denne gjennom maten. 

Dette er ikke ukjent da tilgangen på levende fór i et akvarium fort blir lav, og selv om de vil forsyne seg av restene av fiskemat, er denne vanligvis ikke tilsatt nok mineraler til at sneglene kan vedlikeholde skallet sitt, eller at som du nevner konkurransen er for hard. 

Sepiaskall er et bra tiltak for andre typer snegler som eksempelvis vil kunne gresse på sepiaskallets overflate, men jegersnegler er strengt karnivoriske og beiter ikke. Den lille mengden mineraler som blir avgitt til vannsøylen ved nedbryting vil ikke bifalle jegersneglene da de ikke kan ta dette opp direkte.

Jeg ville startet snegleproduksjon av pestsnegler. 
Delvis fordi det å spise snegler er jegersneglene alene om i akvariet ditt. Slik elimineres all konkurranse om maten, samtidig som at du da har god kontroll med hva matsneglene inneholder. Ved å gi disse kalsiumrik kost, som spinat, brokkoli og den slags vil jegersneglene i tur konsumere pestsnegler med høyt innhold av mineraler. I et sånt oppsett vil også sepiaskall indirekte være bra for jegersneglene. 

Alternativet for de fleste vil likevel være å bare øke mengden fiskefór. Mattabletter som inneholder fiskemel og andre animalske produkter/biprodukter har gjerne nok kalsium til at sneglene vil kunne vedlikeholde skallet sitt. 
Dine vil aldri få hele og vakre skall igjen, men de vil kunne ha sterke skall. Noe som strengt tatt er det viktigste. 

Godt poeng om kalsium! Jeg har også merket at jegersnegler sliter når konkurransen om mat er hard😁😒
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap