Grønnalger
Postet 09.12.25 kl 13:16
Hei, Cicids.
Årsakssammenhengen er ofte kompleks, men handler mye om næringstilgang, lysforhold og akvariets alder.
Disse grønnalgene opptrer gjerne i akvarier som har vært i drift en stund og ellers er relativt stabile, og så lenge planteveksten ikke stopper opp skal de ikke ta over hele karet.
Skrap de vekk med egnet skrape samtidig med vannbytter. Det er ellers lite hensiktsmessig å foreta seg vesentlig mer enn dette.
Årsakssammenhengen er ofte kompleks, men handler mye om næringstilgang, lysforhold og akvariets alder.
Disse grønnalgene opptrer gjerne i akvarier som har vært i drift en stund og ellers er relativt stabile, og så lenge planteveksten ikke stopper opp skal de ikke ta over hele karet.
Skrap de vekk med egnet skrape samtidig med vannbytter. Det er ellers lite hensiktsmessig å foreta seg vesentlig mer enn dette.
Postet 10.12.25 kl 10:39
De tok over hele akvariet... 😱 kunne til slutt ikke se noe nesten... har bestilt uv filter, men pga jul så kommer ikke denne før 7 jan.. men byttet 50%vann hver sag i 3 dager, og har redusert lys tiden... det har hjulpet, så nå håper jeg uv filteret rydder opp i resten... mistet en ansistrus og 2 guppy i prosessen... jeg er ikke flink nok til dette enda, med å klare å se om det er mannen eller dama jeg mistet... slik at jeg kan få fikset ny, den 27 jan, når jeg er i nærheten av en dyrebutikk igjen.. legger ved bilde av den som lever.. er det noen som kan se hva dette er?
Postet 31.12.25 kl 18:13
Hei!
Hvordan går det med algeproblemet ditt?
Det er alltid kjedelig å være plaget med alger, og ikke alltid så enkelt å finne ut av problemet.
Hvis algene vokser på glass og dekor(ikke i vannet) hjelper ikke et UV-filter. UV-filter tar bare alger og bakterier som flyter i vannmassene.
Det at fisk har dødd i prosessen kan ha sammenheng med grunnen til algeproblemet. Hvor lenge har akvariet og filteret vært oppe å gått?
Ancistrusen din er nok enda litt liten for å si noe om kjønnet på den
Hvordan går det med algeproblemet ditt?
Det er alltid kjedelig å være plaget med alger, og ikke alltid så enkelt å finne ut av problemet.
Hvis algene vokser på glass og dekor(ikke i vannet) hjelper ikke et UV-filter. UV-filter tar bare alger og bakterier som flyter i vannmassene.
Det at fisk har dødd i prosessen kan ha sammenheng med grunnen til algeproblemet. Hvor lenge har akvariet og filteret vært oppe å gått?
Ancistrusen din er nok enda litt liten for å si noe om kjønnet på den
Postet 28.01.26 kl 07:00
Postet 29.01.26 kl 20:43
Hvis du har klor i vannet må du kjøpe et vannbehandlingsmiddel. Klor er farlig og dreper fisk.
Klor kan ha en inndirekte virkning på alger siden de dreper balteriene i akvariet og filteret, og det skaper ubalanse. Men det kan like godt være mengde lys og for mye mst som gir svevealger. Jeg tror nok ikke klor alene er grunnen til algene
Klor kan ha en inndirekte virkning på alger siden de dreper balteriene i akvariet og filteret, og det skaper ubalanse. Men det kan like godt være mengde lys og for mye mst som gir svevealger. Jeg tror nok ikke klor alene er grunnen til algene
Postet I går kl. 05:46