Hjelp! Sykdom i nytt akvarium!

Jeg fikk meg akvarium i desember. Det er et Jewel 60 liter med tilhørende pumpe, filter og varmekolbe. Ventet en god stund med å tilføre fisk. Fikk de i dyrebutikken til å teste vannet før fiskene ble kjøpt. Har godt med planter og andre skjulesteder. Kjøpte 7 kardinaltetra og en kampfisk. De har virket til å stortrives. Kampfisken har vært aktiv og har spist godt. Har slappet av å perioder, men har lekt, utforsket og hatt fin farge. Kardinaltetraene har også virket friske og fine. De har hatt svært god apetitt, og har vokst siden vi fikk dem.

En stund etter de andre fiskene, kjøpte jeg en antennemalle fordi det ble en del alger i akvariet. Jeg kjøpte også en trestokk samtidig, og det er her jeg mistenker at det gikk galt. I helgen var jeg bortreist, og da jeg kom hjem så jeg at noe var alvorlig galt. Kampfisken var inaktiv og la bare på bunnen under en plante. Kardinaltetraene hadde hvite prikker og så syke ut. Ingen av dem ville ha mat. Antennemallen ser frisk og fin ut, og er veldig aktiv. 

Jeg dro i dyrebutikken så fort den åpnet og kjøpte medisin for hvitprikk. Har fulgt instruksjonene og økt temperaturen, men det er nå bare én igjen av kardinaltetraene. Kampfisken ser egentlig OK ut i farge og finner, men ligger bare passiv i en hule. Om jeg prøver å aktivisere den, svømmer den opp til overflaten for luft, for så å legge seg tilbake der den lå. Jeg kan ikke se noen hvite prikker på den nå, men siden den stadig gjemmer seg, er det vanskelig å få sett ordentlig. Den har ikke spist på flere dager. (Har ikke matet under medisinsering, men prøvde litt i dag.)

Nå er jeg i villrede. Har håpet at den skulle kvikne til, men det ser jo litt mørkt ut. Er redd jeg lar den pines, men er også redd for å gjøre noe overilt. Når den svømmer, virker den til å ha fin kontroll. Jeg kan heller ikke se at den har finneråte eller lignende. Men adferden er jo helt annerledes enn ellers. Hvor lenge kan/bør man vente før man gjør noe? Kan den bli frisk?

Jeg skal sette tilbake filterne i dag (pumpa har gått uten filter, det stod i instruksjonene), og skal skifte deler av vannet (med slamsuger). Er det noe annet jeg kan gjøre? Jeg har ikke testsett for vann hjemme ennå, men kan dra innom med en prøve i butikken eventuelt.

Om det ikke er noe som kan gjøres, hva bør jeg gjøre med akvariet før jeg evt kan tilsette nye fisk? Hvor lenge må jeg vente? Mallen ser som sagt ut til å ha det greit foreløpig.
Hei!
Veldig kjedelig å miste fiskene sine. Desverre er det mange som opplever dette med sine første fisker.
Kardinaltetra er ingen nybegynnerfisk, men de er veldig populære og det er ikke alltid butikkene informerer om at dette er ganske sensitive fisk som ikke er det beste valget for et nyoppstartet akvarium.
Trestokken er nok ikke synderen her. Det er nok tilfeldig at sykdomsutbruddet kom samtidig som stokker. Sykdom vises ofte på fisk en god stund etter at de kommer i et nytt akvarium. 
Årsaken til sykdommen vil jeg tro er pga et nyoppstartet akvarium og filter som ikke har vært modent nok til å håndtere giftstoffer og bakterier som lever i akvarievannet. 
Det er vanskelig å si om fisken blir frisk. Men hvis du får på plass filteret igjen(veldig viktig!), stiller tilbake til normal temperatur og tar et stort vannbytte kan det godt hende det blir bedre. Du kan godt ta en vannprøve, men det er ofte bakteriemengder i vannet som er problemet, og dette vises ikke på en vanntest. Måten å håndtere disse bakteriene er filtrering. Altså jo lenger filteret får gå, jo modnere blir det og jo mindre bakterier blir det i vannet.
Det er alltid vanskelig å hjelpe med slike ting uten å være der å se, men dette er værtfall mine råd. Håper det kan hjelpe.
Håper fiskene dine blir friske og klarer seg 😊
Plussmedlem
Hei, FlinkFisk.
Om du nå er ferdig med medisineringen så gjenopptar du et mer normalt akvariehold.

Gjør flere små vannbytter i dagene fremover. Pass på at vannet har omtrent samme temperatur som vannet i akvariet.
Du kan tilby litt mat, men vær sparsom med mengden.
Hvitprikk er en stor belastning for fiskene da det er en parasittsykdom som svekker dem voldsomt.
Parasittene kan bare drepes i stadie 2 av deres tre livssyklus-stadier. Derfor må man gjenta behandlingen etter første dosering. I første og tredje stadie er ikke parasitten mulig å ta livet av med medisiner.
Så at prikkene er borte er ikke et tegn på at fisken er frisk, det er bare tegn på at parasittene har fullført stadie 3.
Kampfiskens kropp forsøker dermed ennå å lege sårene etter parasittene og den svekkelsen som følger av en slik infeksjon.

Det finnes dessverre ingen garantier for at den overlever dette, selv om den overlevde første runde. Det er vanskelig å gi noen eksakt tidsangivelse på når man eventuelt kan sette inn ny fisk, men akvariet og dets innboere må ha vært symptomfrie etter endt behandling i minst et par måneder vil jeg si.

Antennemaller har naturlig større resistens mot hudparasitter da huden/skjellene er langt tøffere og hardere enn hos de andre fiskene du har. De er likevel ikke immune.

Lykke til.
Tusen takk for svar, begge to.

Rett etter jeg hadde skrevet det første innlegget, kom kampfisken meg i møte da jeg gikk forbi. Jeg prøvde derfor litt mat igjen, og han spiste! Har vært mer aktiv etter dette, og svømmer bort til glasset når jeg nærmer meg slik han pleier å gjøre. Så jeg håper han er på bedringens vei.

I pakningsvedlegget til medisinen jeg bruker, stod det at jeg skulle medisinere to dager på rad, så ta pause et par dager, og så medisinere igjen. Jeg har medisinert to ganger. Skiftet ca 10 liter vann på søndag, før medisinering. Bør jeg skifte vann nå før tredje medisinering, eller vente til medisinering er helt ferdig? Er redd jeg virvler opp flere parasitter når jeg skifter vann? Men om jeg gjør det, er det vel kanskje lurt med ny medisinering etterpå også. Blir ikke helt enig med meg selv. Filteret er tilbake på plass i hvert fall.

Det er bare én kardinaltetra igjen. Kan den ene klare seg uten en "flokk"? Jeg vil jo ikke tilsette nye før jeg vet at akvariet er uten smitte, men er redd den mistrives helt alene? Den er litt skadet på den bakerste finnen, så er jo mulig den også dør etterhvert, men...

Så fint at det virker som kampfisken er bedre! Får håpe det fortsetter den veien.
Du kan godt ta vannbytte. Det hjelper kanskje ikke så mye på sykdommen, men det skader nok ikke. Parasittene er der uansett, så du trenger ikke være redd for å virvle opp noe. 
selv om kardinaltetra er en stimfisk vil den nok klare seg alene. Den vil nok ikke trives så godt alene og kanskje være mer sky eller skvetten, men det går nok helt fint om den er alene en stund fram til akvariet er friskmeldt og du eventuelt kjøper en ny stim med kardinaltetra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap