Jeg holder på med fishless cycle i et plantet Juwel Primo 70, og bruker JBL NO2-dråpetest. Jeg har støtt på et problem med avlesningen helt nederst på skalaen.Det jeg sliter med er dette:
De to laveste verdiene på JBL-skalaen, altså
under 0,01 og
0,025, ser begge veldig gule ut på fargekortet. Samtidig opplever jeg at selve prøvevannet fortsatt har et svakt
rosa skjær, selv når fargeintensiteten egentlig ser ut til å tilsvare 0,025 eller kanskje enda lavere. Derfor blir det vanskelig å vite om testen faktisk viser 0,025, under 0,01, eller om reagensene bare gir en svak rosatone uansett.Litt bakgrunn:
- Akvariet er plantet
- Fishless cycle startet 27.02
- Jeg har brukt Jif Salmi og Tetra SafeStart
- Temperaturen er 24 grader
- NH4 har lenge vært under 0,05
- Problemet er at NO2 ser ut til å henge helt nederst på skalaen
Eksempel:
- 17.03 doserte jeg 0,8 ml salmi (ca. 1 ppm)
- 18.03 var NO2 0,1
- 19.03 var NO2 mellom 0,025 og 0,05
- 21.03 var den tydelig rundt 0,025
- 22.03 og 23.03 fortsatt veldig svak, klart under 0,05, men fortsatt ikke “helt gul” slik kortet viser på de laveste feltene
Det jeg lurer på er:
[list=1]
Har andre opplevd at JBL NO2-testen beholder et svakt rosa skjær selv helt nederst på skalaen?
Er det bedre å se på fargeintensiteten enn på selve fargetonen når man er nede på 0,025 / under 0,01?
Hvor strenge er dere i slutten av en fishless cycle med JBL-testen? Må prøven være helt lik “under 0,01”-feltet, eller regner dere 0,025 som praksisnær null?
Tar gjerne imot erfaringer fra folk som har brukt akkurat JBL NO2-test under innkjøring.