Hvordan best komme igang?

Har lekt med tanken på å skaffe akvarium. Har fra før to større barn (10 og 14) og en lat katt. 

Har sett på både nye startpakker typ Jewel Prime 60, brukte av samme typen, og litt diverse på finn.no

Må innrømme at tanken på mange ukers innkjøring ikke frister, og det virker som det er rikelig med andre som har gått lei av denne hobbyen raskt. Ser det er noen som selger 1-2 års innkjørte akvarier med fisk og alt utstyr. Her i Oslo er det jo også mye tilgjengelig innenfor kort avstand. Det fremstår for meg som en relativt enkel og rimelig måte å komme fort igang.

Først må jeg vel skaffe et møbel som kan passe, har sett på nett at ikea sin metall PS TV-benk er brukt til diy løsning med to stk 50-60 litere, så den fremstår solid nok, og bør tåle mer vann enn f.eks tonstad skjenk som jeg har to stk av med overskap oppå (måtte altså evt kjøpt en til). Siden denne hobbyen tok helt av i hodet mitt på veldig kort tid, vurderte jeg å både kjøpe en "rescue mission" og et brukt tomt akvarium av samme type for å kunne ha to ved siden av hverandre, "tjuvstarte" det tomme ved å låne/overføre guffe, og så kunne ha ulike fiskearter og oppsett i de to akvariene. 

Alternativt først prøve om jeg klarer å holde i live en slik rescue mission og utsette å skaffe neste til jeg er litt stødigere. 

Setter pris på om noen mer erfarne har gode råd her...

Da har jeg overtatt et brukt Aquaeel 105-liters akvarium og kjøpt inn ca alt unntatt fisk 😂

Endte med å kjøpe en ekstra Tonstad skjenk, og yogamatte til underlag på toppen. Disse er solide nok til å tåle overskap på 40 kg stående oppå, som igjen er testet for 15 kg vekt pr hylle, så de er rimelig solide. Og da har jeg et møbel som matcher resten av stua uansett om akvarieinteressen tar av eller ikke. Rakk akkurat å få alt inn i stua før vi skulle på familiebesøk. Så får starte morgendagen med å montere skap og skylle sand. Bør vel få det arvede filteret i passe varmt vann etterhvert. Har visst vært tørt under en uke, så håpet mitt er at noe av guffa/bakteriene kan gjenopplives med bistand fra happylife bakteriestarter og etterhvert mating.
Prøv å ta det litt rolig nå. Ting Tar Tid, uansett hvor mye du skynder deg.
Nitrospira-bakterier og ikke minst Arkebakterier skal nå etablere seg og venne seg til nye omgivelser, vannkjemi, temperatur, medier å feste seg på, tilgjengelig næring, konkurrenter, mulige samarbeidspartnere osv., samt formere seg slik at antall (etter hvert) tilpasses mengden næring som er tilgjengelig.

Jeg forstår ikke hvorfor du skal vaske sanden (og dermed skylle ut de gode mikroorganismene som finnes der) nå. 
(Tips: Når du har hatt sanden i karet, kan det være lurt å legge en tallerken oppå sanden, og så helle vannet du skal fylle akvariet med ned på denne. Da reduserer du mengden fine partikler som virvles opp og gjør vannet helt ugjennomsiktig.)

Etter å ha fyllt karet opp med sand og vann og eventuelle røtter og/eller steiner, når filterpumpen går, lyset er koplet til et tidsur, og eventuell varmekolbe fungerer, er det viktigste du kan gjøre å få levende planter etablert. Dette tar også tid, men er superviktig for raskt å få etablert et fiskevennlig miljø. Den farligste trusselen for fisk, ved nyoppsatte akvarier, er jo nitritt, som du sikkert har lest om. Nitritten skal oksyderes til nitrat av bakterier og arkebakterier. Et nylig forskningsprosjekt (LINK) viste at denne prosessen fungerer maksimalt allerede etter under 3 uker i et akvarium med levende planter, men ikke før etter ca 8 uker i et akvarium uten levende planter. Dette illustrerer hvor viktig levende planter er for miløet i akvariet, så jeg anbefaler å bruke litt tid på dette.

I mellomtiden kan du jo skaffe deg enda mer kunnskap om fisker, og hvilke som eventuelt kunne levd (sammen) i ditt akvarium. 
Kanskje en unødvendig advarsel, men siden jeg har sett hva mange nye akvarister kan finne på, ofte etter dårlige råd fra dyrebutikken, sier jeg det likevel: Man kan ikke sette sammen fisker i et akvarium kun utifra hvilke som er pene eller attraktive!
Hvis du ønsker det kan jeg skrive noen betraktninger jeg har om valg av fisk, etter mine over 40 år med akvarier.

Lykke til!

Takk for svar! Sanda er ny fra jula, ikke arvet med akvariet, trodde derfor det var lurt å skylle vekk støv og slikt for å unngå grumsete vann.

Ang fisk er planen å starte med en/et par ancistrus, evt noen corydoras. Har forstått det som disse passer fint til vannkvaliteten her i Oslo, så jeg slipper styre med så mye kjemi. Hadde et slikt corona-basseng på 4500 liter i noen år, så ble litt kjent med bassengkjemi der. Så ph+ og - er forsåvidt kjente begreper selv om ønskede vannforhold selvsagt er ganske ulike😂😂

Tenkte å prøve å finne ancistrus og evt corydoras i farger jeg liker, og så etterhvert vurdere hvilke andre mer flashy fisk som kan passe. 10-åringen vil ha gullfisk, og det er jo HELT uaktuelt, men kanskje mulig å finne noe mer egnet i en farge som minner om gullfisk. Skal skynde meg sakte. Har kjøpt noen plastpakka små plantestartere (1-2-sett) i dyrebutikken og tenkte å supplere med litt mer planter, helst fra akvariefolk på finn.no.

Kanskje jeg også finner noen som er villig til å dele litt filtergøgg?
"Kristin S.M."
Sanda er ny fra jula, ikke arvet med akvariet, trodde derfor det var lurt å skylle vekk støv og slikt for å unngå grumsete vann.

.Ja da er jo saken annerledes, jeg tok det for gitt at den fulgte med akvariet. Det er veldig lurt at du bruker sand, og ikke den vanlige akvariegrusen!
"Kristin S.M."
Skal skynde meg sakte.

Flott!

Ancistrus- og Corydoras-arter har jo vanligvis samme krav til vannparameter, vannbevegelse etc., siden de fleste artene lever i bekker og elver i Sør Amerika. En god start på fiskebestanden, så da virker det som du har rimelig kontroll på dette!
Bare husk å ikke sett inn mange fisker på en gang.
Hvis du skal ha inn flere arter fisk, kan det være smart å holde seg til fisk fra Sør-Amerika.

Hvorfor ikke ta en tur til Storauksjonen i Larvik den 12. April?(LINK) Her selges vanligvis mange ulike Ancistrus- og Corydoras-arter, og ikke minst en uhorvelig mengde flotte (også store) planter til en billig penge.

Som du ser av denne videoen fra lokalet vårt i Larvik Akvarieklubb (LINK), har vi "noen" akvarier. Kommer du den 12. April, og sier fra på forhånd, kan du få med deg så mye filter-gugge du bare vil ha fra etablerte akvarier som har gått i mange år. Er det for lenge å vente, kan du sikkert få noe hvis du kontakter noen i Oslo Akvarieklubb. Der er det mange hyggelige og hjelpsomme mennesker.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap