I vater?

[External Image]
Vi har satt opp et 240 liter akvarium. Etter nøye lesing av D. Walstads bok om økologisk akvariehold med planter, ville vi prøve det. Vi har ikke hatt akvarie før. Jord med sand over, trerøtter funnet ved Mjøsa, og planter, pluss reker og snegler. Nå, tre uker etter oppstart har vi satt inn 6 Corydoras og 2 ancistrusmaller. Vannprøver viser nå nær null ammonium og nitritt, samt lave nitratverdier. Planter og fisk ser ut til å trives. MEN: Akvariet er et par mm ute av vater. Ikke mye. Er dette viktig? Det er et nytt Aquael Optiset 240, som står på produsentens eget kabinett med justerbare ben. Nå som alt går så bra har vi nødig lyst til å ta ut alt vannet og fisken, finjustere, og så fylle opp igjen. Har noen råd til oss her, setter vi stor pris på dette! 
Mvh Nye akvarister.[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Hei, MisterMalle.
Velkommen til AF og gratulerer med et feiende flott akvarium.

Nei, det er ikke voldsomt viktig når avviket er så lite som dette.
Så lenge karet står stabilt og har god kontakt med underlaget skal karet tåle det uten problemer.
Tusen takk, det var godt å høre. Supert forum, masse nyttig å lese om de fleste emner. 
Mvh. 
Jeg hadde for mange år siden det samme problemet etter å ha satt opp en reol med 160-litere. Helt ufarlig, som Viktor sier, men likevel litt irriterende å se på. Da brukte jeg en garasjejekk (LINK) til å løfte hele greia (med kar fulle av vann) opp på den ene siden. Løftet jo bare de nødvendige millimetrene til at jeg fikk skrudd de regulerbare føttene en omgang ut, da ble alt i perfekt vater. Ingen skade skjedd.
Garasjejekk!? Respect. Må innrømme det ville knyte seg litt i magen hvis jeg jekket og lytter intenst etter knaselyder. Da skjønner jeg at akvarier og akvariemøbler kanskje er stivere og sterkere enn jeg tror. Ok, det får stå slik enn så lenge, vil helst la biologien få etablere seg i fred en stund.  Men ja, det er litt irriterende! Takk igjen! 
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap