Små fluer i akvarium.

Jeg har et 60 liters akvarium som ble startet for 6 måneder siden. Har én kampfisk og én antennemalle i det, og noen levende planter. For en tid tilbake oppdaget jeg at det samlet seg små fluer under lokket. Vasket filteret, skiftet vann og tørket av lokket og har gjort dette med jevne mellomrom. Har også latt pumpa gå slik at det blir bevegelse i vannflaten, men det har bare blitt flere av dem. Nå flyr det ut et titalls fluer hver gang jeg løfter lokket og når jeg tørker av det med papir blir det masse døde fluet på det. Har noen tips til hva det kan være for noe og om det er mulig å bli kvitt dem på et vis? De er ikke så veldig plagsomme siden jeg ikke ser dem utenfor akvariet, men det er jo litt småekkelt likevel.
Plussmedlem
Hei, FlinkFisk.

Det er flere arter det kan være.
Noen vil slippe larver ned vannet. Disse vil da leve i grums, sand og grus på bunnen. Slamsugiing er derfor å anbefale.
Andre arters larver vil derimot leve på lokket i fukta som er der. Vil derfor anbefale deg å senke vannvolumet i akvariet, samt skru ned bevegelsen i vannflata slik at minst mulig vann spruter på lokket. Hvis du finner en akseptabel løsning for det vil det trolig også hjelpe å øke luftsirkulasjonen under lokket. Jeg antar du har et heldekkende plastlokk?
Fluene vil ha høy luftfuktighet. Og det vil vi forhindre. Fortsett også å tørke av lokket ofte og godt, slik at du tar med deg så mange larver og egg som mulig.

Til sist så vil det gamle eddik-i-en-kopp-trikset kunne bidra.
Fyll en liten beholder med epleeddik (vanlig 7% fungerer også). Ha i en liten dråpe oppvasksåpe slik at overflatehinnen ødelegges. Fluene blir tiltrukket av eddiken, men drukner i koppen da vannoverflaten ikke lenger kan bære dem.
Videre vil det gamle eddik-i-en-kopp-trikset kunne hjelpe.

Hvis dette ikke hjelper kan det være et alternativ å ta av lokket for en periode. Det er ikke ideelt for kampfisken og dens labyrintorgan, men burde gå greit for en stund så lenge akvariet står i et rom som er normalt temperert og lite trekkfullt. 

Slike insekter er gjerne standhaftige overlevere så det å skulle bli fullstendig kvitt dem kan være vanskelig. 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap