Oppstart av Malawi aquarium

Fyllte opp 325 literen, på fredag, med faxekalk, 1-2 mm grus og skifer. Vann er tilsatt, 15 måleskjeer med Malawi salt og 3 kapsler med bactosym. Filteret er et Eheim 2028. Varme og lys er satt på.

På tirsdag skal jeg putte oppi de første fiskene om vannverdiene er gode.

Vanner er tåkeaktig, men jeg mener det blir klarere, sikkert saltet som har forårsaket dette, eller restene etter knust faxestein. Grusen er skyllt meget godt.

Vil dette funke, eller er det noe jeg har glemt ?
Høres ut som du har det meste under kontroll, men selv ville jeg nok ventet noen dager mer enn deg Dette da det tar ganske mye tid før det begynner å bli noen bakteriekultur å snakke høyt om i såpass store utvendige filtre.

Vet du forresten hva dette Malawi-saltet inneholder?? Hadde vært interessant å vite prisen også
Det som er oppe i boksen er nok en godt bevart hemmelighet, muligens har det ingen nytte i det hele tatt ?

Siterer boksen:
The composition of PRO-CICHLID MINERAL is based on scientific analyses of the waters of Lake Malawi and Lake Tanganjika and on extensive testing in aquarium applications.
På boksen står det også at det skal stabilisere pH og mineral innholdet aquariumet.

For 250g betalte jeg 189,-

Dyrt egentlig, men som tidligere saltvannsakvarist er dette lommerusk :0)
Det var slett ikke uventet at dem holder kortene tett til brystet, det er jo lurt når dem tar ganske mange ganger mer for varen enn hva den er verdt

Mest trolig er innholdet så enkelt som en blanding av bikarbonat (natron) og gips (kalsiumsulfat).
Natron bufrer Kh-en, som igjen får ph til å stige til maks 8,3 (perfekt for malawi).
Gips øker hardheten, og jeg vil anta at med gjeldende dossering, vil man få svært varierende verdier, nettopp fordi det er ganske mye forskjell i hva vannet har av verdier i utgangspunktet

Selv liker jeg å ha 100% kontroll over hva jeg dytter i karene, og dosserer derfor alt etter egne "oppskrifter". På den måten får jeg de verdiene jeg ønsker, ikke de en smårar oppskrift sier du skal bruke

Forøvrig, 1 kg gips koster under 50.- kroner, og 1 kg bikarbonat fra webzoo koster 55.- Det du har i boksen, koster da ca 12-13 kroner sånn egentlig
Bør du ikke vente til det har etablert seg en bakteriekultur i filteret, så ikke fiskene dør av nitrittforgiftning? Det tar jo noen uker.
Eller bruker du et filter som er godt innkjørt fra før?
Er enige i at det er en fordel at du hvet hva du putter i akvariumet.

Hvilke tester trenger jeg: pH, GH, Nitritt ??
Gips kjøper jeg vel på apoteket, Hvor får du kjøpt natron billig ??
Hvordan tilsetter du gips og natron ?

Har du en oppskrift du kan dele ?

Filteret er nytt, har tilsatt 3 kapsler med bactosym.
Litt samme tanker ang Tanganyika...

Jeg skal jo sette opp Tanganyika snart, og tenke på det samme ang verdier.
Da jeg hadde 112- literen fikk jeg et pulver som økte Ph.
Men det var dyrt, og jeg vil gjerne ha en grei metode.

Må nok gjøre som Frank sier, la karet stå uten fisker. Tappe vann, fylle på og tilsette greier. Og gjøre det samme flere ganger får å finne den rette oppskriften.

Er det bare gips og natron man trenger å tilsette?
Siden malawi og tangnyika-kar gjerne er planteløse, holder det i massevis å bruke gips for å øke hardheten på vannet.
I plantekar, bør en imidlertid bruke 20-25% av mengden man tilsetter av hardhetsøkende midler, i form av magnesiumsulfat.

Gips kjøper man billigs på en hobbyforretning, apoteket tar gjerne uforskammet mye for slikt

Natron, kan man enten kjøpe i små pakker på daglivarebutikken, eller som bikarbonat fra f.eks webzoo. 1 kg koster om jeg ikke husker feil, 55 kroner

Som MC sier, det er meget lurt å prøve seg frem til man finner den mengden som passer for akkurat ditt kar, og den mengde vann du bytter.
Selv blander jeg alltid ut gips og bikarbonat i 30L bøtter, som jeg lar stå natta over. På den måte, har vannet riktige verdier når det pumpes inn i karene.

Hos meg øker 1 gram bikarbonat Kh med 10, og 2 gram gips øker hardheten med ca 10. Begge deler på 10L vann.

Av tester, er Ph og Gh helt essensiell. Kh-test er også en lur investering, da det er lettere å få nøyaktige målinger av kh enn av ph, med f.eks tetratester.
Videre er No2- test viktig, spesielt i starten.
Siden karet trolig skal være plateløst, er det lite\ ingenting som forbruker No3 i karet. Det kan derfor være greit å ha en test for dette også liggende
dvs. har akvariumet ditt GH og Kh på 10 og du vil lage en blanding som er på samme nivå som akvarievannet i en 30 liters bøtte tilsetter du 3 gram bikarbonat og 6 gram gips ??

Finnes det mange typer gips å få kjøpt på en hobbyforretning ??
Stemmer, kjører med de verdiene du nevner. Tar det selvsagt på øyemål, etter å ha bytta vann noen hundre ganger i dette karet

Gipsen kjøpes på den lokale panduro-sjappa, husker ikke navnet på gipsen. Er helt vanlig hobbygips, uten tilsettinger.
NB: Syntetisk gips finnes, denne er ubrukelig til annet enn gipsfigurer.
fiskene har flyttet inn
Satte i går kveld inn de første fiskene, 3 stk Pseudotropheus Estherae- Rød Zebra, 2 hunner og 1 hann. pH var mellom 7 og 8 og Gh var 4. Kh var også lav. Fiskene ser ut til å trives, men må øke Gh og Kh :0)
Ser ut som dette overprisa vidundermidelet ditt hadde ganske dårlig effekt Er jo kjedelig når det skjer.

Ville nok økt verdiene, men ta dette gradvis. Sjokk er ikke noe kult for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap