Og/å

Når jeg prøver å lese en tekst er det ofte vanskelig å fatte innholdet fordi å og og blir brukt tilfeldig.

Ordene har det felles at dem uttales likt og det er dette som gjør at dem ofte brukes feil. Det er vanskelig å følge innholdet i teksten hvis disse ordene ikke brukes riktig.

Eks: Reker og snegler gis bort i Østlandsregionen. (Opplisting av to ting)

Eks: Vi prøver å gi fiskene variert mat. (Grunnform av gi)

Selv sliter jeg med tegnsetting og prøver å skjerpe meg med det. Håper ingen er redde for å skrive feil i forumet. Ingen kommer til å rette eller kommentere. Håper bare at flere strekker seg litt mer for å skrive slik at det blir lettere å forstå.
Å skal foran verb og og skal binde sammen ord
Lærte en liten lur ting av min norsklærer på ungdomsskolen..
Hvis jeg sier setningen som om jeg prater om gårsdagen, finner jeg fort ut om det er "og" eller "å".

Eksempel:
Hver dag skifter jeg vann og mater fiskene.

Sett denne i fortid, og vi får:
Igår skiftet jeg vann og matet fiskene.

Når man setter setningen i fortid, blir begge verbene også fortid.
(skifter -> skiftet og mater -> matet)
I og med at "å" er infinitivsmerke, må det riktige være "og" i denne setningen.

Håper jeg klarte å formidle denne på en forståelig måte!
Og/å bruk er egentlig det minste problemet til mange "skrivere"...selv om det er helt skremmende hvor mange som ikke har lært den delen av rettskrivingen også.

Jeg blir helt matt av hvor elendig norsk en del mennesker skriver.
Det sies at det er nåtidens skole, den er helt håpløs. Men ligger det ikke i den enkeltes interesse og selv sørge for å skrive brukbar norsk? Den trenger ikke være perfekt, men ihvertfall forståelig. Øvelse gjør mester. Man kan lære veldig mye selv og finne det ut på egenhånd.

Jeg har blitt så lei, jeg, at jeg gidder ikke svare på de som skriver dårligst. Det vil si når feilene er regelrett slurvefeil og "jeg gidder ikke anstrenge meg for at du skal forstå hva jeg mener" stil over det. Det er liksom leseren som skal slite, skriveren skal ikke behøve det....
Det er vanvittig irriterende at man skal skrive som en gris, og så overlate til leserne å slite seg gjennom det. Hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot? For det gjør man jo, når man ikke kan skrive sitt eget språk en gang?

Det mest irriterende jeg ser er mobilspråket, der man ikke gidder å skrive ord helt ut! GRR!
Jeg er egentlig tolerant for feil på forum. Det verste er imidlertid feil man finner i avisen, på reklamer, til og med logoer/firmanavn!

Jeg har forståelse for at noen sliter med rettskriving. For noen faller dette enkelt og naturlig. Jeg har selv aldri hatt store problemer med rettskriving i skoleårene, og har ikke behøvd å bruke tid på å lære å skrive ord og setninger riktig. Det er nok ingen som ønsker å stå fram som en idiot, for noen ligger bare det å lære seg rettskriving veldig langt inne. Og noen "ser" nok ikke feilene sine i det hele tatt!

Det som er verre, ja nesten helt flaut, er når det forekommer feil på reklameplakater og firmanavn - særlig sistnevnte. Også i aviser, når det åpenbart ikke er snakk om trykkfeil (men for eksempel ordelingsfeil - disse er en pine!).

Selv er jeg perfeksjonist, og det er klart at et innlegg fullt av feil tar seg ikke like bra ut og fremstår ikke som like seriøst, men det er vel ikke det store poenget her inne. Så fremt jeg forstår hva som blir formidlet, kan jeg likevel ta meg bryet å svare på innlegg med skrivefeil.

Jeg må innrømme at da jeg var moderator på et annet forum og hadde "endre"-knapp på alles innlegg måtte jeg ofte holde ekstra hardt på fingrene mine for å la være å rette opp i andres skrivefeil.
dette har jeg lest:

Ifgøle en udnerrøksles ved
cmarbigde uinevrisett sipller
det ignen rlloe i hvliken røfgekkele
boktsvanee er.
Det estnee som er vkitig er at
fstøre og stise boksatv er på rktiig setd,
retsen kan vræe hltuer til bluter og
du kan ftotsart
Lsee uetn prblomeer.
Dtete er frodi den mnesnekliege
hrjene ikke lseer hevr boksatv for
seg slev,men odret i sin hleeht.

hvis det er et par slurvefeil innimellom er det helt greit for meg
Sliter en del med skrivefeil jeg også - når jeg leser dem. Det bor nok en skjult liten norsklærer i meg, for jeg har grusomt lyst til å rette feilene. Tåler bedre om det er gramatikkfeil, o.l. Er jo fullstendig klar over at noen sliter voldsomt med rettskriving, men det kan virke som om noen ikke leser det de skriver før de poster det! Er forøvrig veldig ening med Ir; det finnes mye rart rundt omkring. Når det dreier seg om logoer/bedriftsnavn handler det om seriøsitet for meg!
Har du lest og tenkt over hva du har skrevet her ? "skrive som en gris" og "hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot"
Der er en del barn som skriver her, som ikke er så flinke i rettskriving.
Og det er også en del av den norske befolkning som har dysleksi. Du kan ikke se utfra innleggene her hvem som har skriveproblem eller bare slurver. Greit at du ikke gidder svare på de som svarer dårligst, men er ikke nødvendigt å gå ut på den måten her. Hvordan tror du en som har dysleksi føler det etter å ha lest dette du skrev ?
Dette innlegget er skrevet i irritasjon, etter jeg har tenkt meg om. Det første jeg hadde tenkt å skrive egner seg ikke på trykk.

mona o
Og/å bruk er egentlig det minste problemet til mange "skrivere"...selv om det er helt skremmende hvor mange som ikke har lært den delen av rettskrivingen også. Jeg blir helt matt av hvor elendig norsk en del mennesker skriver. Det sies at det er nåtidens skole, den er helt håpløs. Men ligger det ikke i den enkeltes interesse og selv sørge for å skrive brukbar norsk? Den trenger ikke være perfekt, men ihvertfall forståelig. Øvelse gjør mester. Man kan lære veldig mye selv og finne det ut på egenhånd. Jeg har blitt så lei, jeg, at jeg gidder ikke svare på de som skriver dårligst. Det vil si når feilene er regelrett slurvefeil og "[I]jeg[/I] gidder ikke anstrenge meg for at [I]du[/I] skal forstå hva jeg mener" stil over det. Det er liksom leseren som skal slite, skriveren skal ikke behøve det.... Det er vanvittig irriterende at man skal skrive som en gris, og så overlate til leserne å slite seg gjennom det. Hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot? For det gjør man jo, når man ikke kan skrive sitt eget språk en gang? Det mest irriterende jeg ser er mobilspråket, der man ikke [I]gidder[/I] å skrive ord helt ut! GRR!
mona o
Hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot?

Denne tråden viser vel at man kan fremstå som idioter uten å behøve og ønske det.
Jeg prøver faktisk å skrive rett, men selv om jeg leser over det jeg skriver så blir det feil. Har bestandig slitt med rettskriving, sannsynligvis blir det feil her og. Må si jeg skvatt da jeg går under betegnelsen Idiot.
Hvorfor blir hensynet til dyslektikere bestandig dratt fram som et argument når noen uttaler seg kritisk til skrivefeil på forumet?

Det er mellom fem og ti prosent av den norske befolkning som har lese/skrivevansker, og de fleste (ikke alle) får faktisk den hjelpen de trenger til å kunne skrive korrekt norsk.
Min forlover er hardt rammet av dysleksi, men selv han klarer å skrive mer forståelig enn mange som ikke har denne diagnosen - og det er disse mona O skriver om...

Det norske skriftspråket har uten tvil aldri vært mer nedprioritert enn det det er idag. Det virker mange ganger som om det er "kult" å ikke skrive korrekt. Få kritiserer skrivefeil i frykt for å bli møtt med en massiv skuddsalve av typen "tenk-på-dyslektikerne".
Vel, det er ikke disse som blir kritisert her!

Nå diskuterer vi alle de andre som ikke gidder å tilegne seg et forståelig skriftspråk. Vi diskuterer alle de som ikke gidder å lese en eneste bok, fordi de ikke har tenkt å bli forfattere. Vi diskuterer alle de som syns at sms-språk er fullgod norsk på lik linje med Hamsun.

Enkelte kan faktisk skjerpe seg i måten de skriver på!
Da hadde kanskje dyslektikere, barn og andre med større eller mindre vansker blitt møtt med en helt annen holdning - rett og slett fordi leserne hadde skjønt deres problem.
Bengt Fossli
Jeg prøver faktisk å skrive rett, men selv om jeg leser over det jeg skriver så blir det feil. Har bestandig slitt med rettskriving, sannsynligvis blir det feil her og. Må si jeg skvatt da jeg går under betegnelsen Idiot.

Selvfølgelig går ikke du under betegnelsen idiot!
Ditt innlegg er en drøm å lese i forhold til mange andres.
Har man problemer med å skrive rett, så har man det - man trenger selvfølgelig ikke å være en idiot for det.

De som kritiseres, er alle dem som overhodet ikke prøver å skrive korrekt - de som trass gode forutsetninger ennå ikke har giddet å lære seg det mest elementære.

Det paradoksale i denne tråden er jo at de som burde ta kritikken til seg, mest sannsynlig ikke kommer til å gjøre det.
De som ikke burde kritiseres, føler seg uthengt og merket med idiotstempelet, noe som blir helt feil!

Noen ganger lurer jeg veldig på hva som skal til for at et slikt budskap skal komme trygt og ubesudlet frem til den virkelige mottakeren :-/
INGEN som hittil har svart i denne tråden har skrevet på den måte jeg mener. Og jeg tror alle her utmerket godt skjønner hva slags type skriving jeg sikter til. Bare legg godviljen til, så skjønner man det.

Det er en standard at dyslektikere dras frem hver eneste gang slike tema kommer opp. Og der er så irriterende!

Den største andelen av Norges befolkning har faktisk ikke denne sykdommen, men den typen skriverier jeg sikter til, er skrevet verre enn en som har den sykdommen!

Ikke bagateller jeg snakker om her, Bengt. Det sa jeg også i første innlegg. Du skriver helt utmerket.

En glipp her og der har vi alle, forresten.
Men det er en del som konsekvent skriver som en gris, nesten så innlegget mister fullstendig mening. Jeg snakker om en blanding av virkelig elendig rettskriving, slurvefeil OG mobilspråk.... resultatet blir en smørje som er nesten uleselig. De MÅ da klare å se forskjellen på sin egen og andres skrivemåte, og se at de skriver helt håpløst?
De er da ikke blinde i tillegg??

F.eks. sent på natten kan alle skrive litt slurvete og feil, men det er altså ikke den typen jeg snakker om. Jeg ser enkeltpersoner som konsekvent skriver slik om og om igjen, uke etter uke, i hvert bidige innlegg. De bare ER sånn....
Jeg skulle tro at de fleste av oss vet at det skrives:
"Jeg har fått nok!"

Og ikke "Jeg har fått nåkk!" eller "nokk".....
Og denne ; "Jeg har tengt å gjøre..." (ikke "tenkt")
Eller som noen sier: avklimatisere......
eller de som skriver "intresangt"....
Men disse eksemplene er snille eksempler. Det er mange, mange som skriver hele setninger der kun et eller to ord er riktig!

Jeg synes Malldrians første innlegg beskriver det jeg mener veldig godt.

Nei, jeg vet at det kan virke "blærete" å si dette, men det er ikke slik det er ment. Men for meg er det altså komplett og totalt uforståelig at noen ikke ville ønske å forbedre skriveferdighetene sine. Og det er fullt mulig. Ingen behøver å gå rundt med manglende skriveferdigheter i dag.

Du er den du gir uttrykk for å være på internett. Er det ikke da i ens egen interesse å uttrykke seg på en måte som i det minste man blir korrekt forstått og oppfattet på?

Den gangen jeg gikk på skolen så SKULLE man skrive riktig, da. Det var ikke snakk om noe annet. Man pugget og pugget, og øvde til det satt! Men det er ikke mange som gidder det i dag, ser det ut til.
Man sa ikke "det er da ikke så farlig, bare man skjønner hva de mener".... og det er jeg faktisk enig i. Det kommer vel av at det var slik jeg ble oppdratt og skolert.

I dag takler ganske enkelt ingen å høre at det finnes noe som heter rettskriving, uten å hyle opp.

Når jeg tenker etter, så tror jeg egentlig det er den slappe holdningen som regjerer for tiden som ergrer meg mest.

Bengt Fossli
Etter å ha skrevet i syntaks(programmering) de siste 15 årene så er vel ikke min norsk hva den burde ha vært ). I lag med et litt kranglete tastatur på den bærbare så kan det gå litt over stokk og stein fra tid til annen.

Jeg liker ikke tråder som denne da jeg aldri har opplevd at det kommer noe positivt ut av dem. Spesielt når ord som idiot kommer frem har jeg mest lyst til å bare stenge hele tråden.

Mitt beste forslag, for å komme frem med noe konstruktiv, er at man benytter en tekstbehandler når man skal legge inn lange innlegg. Det er faktisk slik som nevnt tidligere i tråden at det er meget lett å overse skrivefeil i gitte tilfeller.

Jeg klarer å overse skrivefeil uten at jeg verken blir irritert eller ikke orker å svare i tråden.

Man kan gjerne skrive et innlegg med perfekt norsk, men dessverre så mangler det en masse opplysninger som er helt nødvendig for å kunne få et godt svar. Jeg synes at dette er like problematisk som feilskrivning.

Vær tolerant og aksepter at vi alle ikke er like flinke til alt så går det hele så meget bedre. Benytt tekstbehandler ved lange innlegg så får man sånne kjekke røde linjer under ordene som man bør rette på.
Dette her er ikke pene uttalelser, mona o.
Cathrin
Dette her er ikke pene uttalelser, mona o.

Det er det aldri. Det er aldri populært å si at man ønsker folk kunne skrive skikkelig norsk, og ikke slurve eller la være å bry seg. Det er det siste som er verst.
Greit, Kristansen. Da skal jeg holde munn om dette heretter.

Malldrian
Hvorfor blir hensynet til dyslektikere bestandig dratt fram som et argument når noen uttaler seg kritisk til skrivefeil på forumet? Kanskje fordi det er de som ofte blir rammet av det. Hadde jeg hatt dysleksi hadde jeg tatt meg nær av det. Det er mellom fem og ti prosent av den norske befolkning som har lese/skrivevansker, og de fleste (ikke alle) får faktisk den hjelpen de trenger til å kunne skrive korrekt norsk. Min forlover er hardt rammet av dysleksi, men selv han klarer å skrive mer forståelig enn mange som ikke har denne diagnosen - og det er disse mona O skriver om... Som du skriver, ikke alle som får den hjelpen de trenger. Mange som er voksne nå i dag fikk aldri den hjelpen de trengte da de gikk på skolen, fordi de var "idioter" Jeg så ikke noe i innlegget til mona O som sier noe om hvem hun sikter til, for meg ser det ut som hun mener alle. Men kanskje jeg sliter litt med leseproblemer uten å være klar over det. Det norske skriftspråket har uten tvil aldri vært mer nedprioritert enn det det er idag. Det virker mange ganger som om det er "kult" å ikke skrive korrekt. Få kritiserer skrivefeil i frykt for å bli møtt med en massiv skuddsalve av typen "tenk-på-dyslektikerne". Vel, det er ikke disse som blir kritisert her! Nå diskuterer vi alle de andre som ikke gidder å tilegne seg et forståelig skriftspråk. Vi diskuterer alle de som ikke gidder å lese en eneste bok, fordi de ikke har tenkt å bli forfattere. Vi diskuterer alle de som syns at sms-språk er fullgod norsk på lik linje med Hamsun. Er det virkeligt så veldigt mange innlegg her på forumet som er så veldig vanskeligt å forstå ? Er vel bare å la vær å svare på de da. Er vel ikke noe krav om å ha lest x antall bøker her, før en kan skrive noe innlegg. Enkelte kan faktisk skjerpe seg i måten de skriver på! Da hadde kanskje dyslektikere, barn og andre med større eller mindre vansker blitt møtt med en helt annen holdning - rett og slett fordi leserne hadde skjønt deres problem.

Så lenge debatten holder seg innenfor retningslinjene så er det inget problem. Mitt innlegg var ikke myntet på noen spesielle )
Dem som ønsker kan velge å overse formaningen. Alle kan skrive akkurat som dem vil eller evner på forumet, og ingen av oss vil hverken kommentere eller rette på slurvefeil. Unntaket er når overskriften har store mangler i forhold til innhold.

Formaningen går ut på at vi selv har et visst ansvar for å gjøre oss selv forstått. Det kan være irriterende å måtte lese et avsnitt eller en setning flere ganger for å tolke meningen. Det handler derfor om å vise hensyn.

Meningen med tråden er å formidle et ønske som de aller fleste av oss har. Noen språkdebatt er helt unødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap