Apistogramma + bunnsubstrat

Sånn som jeg har forstått det er det 2 grunner til at apistoene "siler" sanda. 1 ; I naturen svinser de rundt på bunnen og sjekker mudderet (!) for mat ved å ta noe i munnen og sile det. 2 ; de kverner maten for at den skal bli fin nok for bebisene dems. Eller tar jeg feil?? Er det flere grunner??
Iallefall tenker jeg som så at i et akvarium med rund grus som de ikke kan skrape opp buken sin på, og maten ligger der servert til dem, er det fortsatt behov for at de skal kunne sile bunnlaget da???
Vi gikk jo rundt og klubba dyrene i hodet med no hardt no for å få til å spise dem før i tida vi og, men nå som vi bare kan plukke det i kjøledisken gjør vi jo heller det. Og sandbunn er jo tross alt ikke naturlig for de fleste apistoer da de lever mye godt med mørk løv/mudder-bunn i naturen.

Godt mulig jeg er på dyp grunn her, men hva om ingen har tenkt på dette før da?? Er det noe vi kanskje bør begynne å ta i betraktning?
Har apistoer med sand i bånn selv, men også noen paletter med rund elvegrus i bånn. De ser da egentlig ut til å trives like bra de også.
Her snakker vi omhandlinger apistoene gjør på instinkt, selv etter å ha blitt dretta i generasjoner i selskapskar, yngelen tatt fra foreldra og alt mulig. En atferd som synes å være like instinktivt som det å spise og formere seg...

Jeg vil ikke spekulere i om det kan være greit å ta fra dem den muligheten til å følge sin naturlige atferd. Særlig når akvariesand kan kjøpes så billig som til 50-lappen for 25 kg på Biltema...
Ja hvem vet?
Ja jeg har tenkt tanken. Men hva om de egentlig ikke bryr seg da??? Er det noen tilfeller som tilsier at de får det verre eller trives mindre under slike forhold??? Arti å få høre om noen har noe erfaring med dette. Og grunnen til at jeg kvier meg litt for sanda er jo selvfølgelig plantene da.
vokser plantene dårligere med sand?:O
Det er ingen som har kunnet kommunsiere med en fisk enda og kunnet spørre; Si meg, hva liker du best, hva trives du best med?

Det eneste vi kan gjøre som akvarister er, etter fattig evne, å prøve og etterligne forholdene de lever under i naturen. For at fisken skal trives best mulig, og få lov til å gjøre det den instinktivt gjør.
Og Apistogramma lever over sandbunn i naturen, som ofte er bestrødd tett med løv. Dette er svært enkelt for oss å etterligne, vi har både eikebladene og sanden lett tilgjengelig.

Så da snur jeg heller på spørsmålet; hvorfor vil du på død og liv holde den fisken over grus? Om du har flere akvarier, hvorfor ikke tilpasse ett til dem?

Jeg pleier å tilpasse akvariene mine etter fisken jeg ønsker å holde. Ikke omvendt, å tilpasse fisken til akvariet...

Når man ser en Apistogramma i et kar som er tilpasset dem, så ser man virkelig hvordan den fisken egentlig er. De går konstant og plukker i sanden, siler den og tygger på den, spytter den ut og roter videre gjennom løvet, titter overalt og gransker omgivelsene sine på en aktiv måte. Dempet belysning får virkelig frem de flotte fargene denne fisken har.

Den dør jo ikke av å bo i kar med grus, det er ikke det jeg mener.
Men denne fisken er såååå flott, og jeg bare... ja, jeg unner den virkelig et liv med sandbunn der de får utfolde seg

PS!
Grunn nummer to du nevner for at de tygger på sanden (moser mat til ungene???) har jeg aldri hørt om før, men det er mulig det stemmer.
Kanke si jeg er no ekspert på området
-men jeg har blitt fortalt så. Mine planter har da "funka" med sandbunn selv om jeg aldri har vært helt fornøyd med de. Det kan jo ha mange årsaker det da. Men teorien er jo at planterøtter trenger litt lufting og sandbånn gir jo ikke akkurat no mulighet til det da. Det sies den blir så tett at den "kveler" røttene. Og all verdens sandsnegler kan vel ikke hørve gjennom bunnen i et sånn tempo at de fixer det problemet. Dette er bare ting jeg har blitt fortalt, men det høres jo ikke så dumt ut da. Så derfor ville jeg prøve det sånn. Dessuten ser jeg jo at de som er flinke med planteakvarier aldri, som jeg har sett ihvertfall, har sandbunn. Og det må jo telle for noe?

Det var til FS
Også til Mona
Neida, jeg er da ingen fisketelepat jeg heller =) Men man kan jo ofte se på fisk om de trives eller mistrives fordi om vi ikke snakker med dem da.

Du mener de lever på sandbunn ja? Iallefall det jeg har sjekka ut om Rio Negro (er det ikke det elva dems heter?) og sideelvene tilsier at det er tettbevokst skog, nedfallsløv og mudderbunn, men det er mulig det er sand noen steder også da. (Jeg er ikke så veldig påståelig av meg).

Og hvis du hadde lest innleggene mine litt nøyere så hadde du sett at jeg faktisk HAR sandbunn i Apisto-karet mitt... Dempet belysning og tett beplantning også foresten, samt lav ph og svak strøm. Det er PALETTENE mine som ikke har sandbunn Og grunnen til det er at de var "tilovers" fra de forrige eierne sine og 540L min med elvegrus var den eneste plassen jeg hadde å putte de. Hadde nok blitt baluba om de fikk bo sammen med Apistoene i 105L hehe.....
Greia er at palettene er like "sjarmerende og oppegående" som apistoene -og SER ut- til å trives like godt. Selv om jeg ikke kan spørre dem direkte om det da. Spørs om jeg bare dropper å ha flere "sandsilere" oppi der. Men jeg syns nå det var verdt en liten debatt alikevel da.

Det om at de knasker foret til småttissene sine var noe jeg googla meg fram til.
Rio Negro? Tror du de haugevis av Apistogramma-artene alle kommer fra Rio Negro? Jeg tror en grundigere research må til. *he-he*

Apistogramma er litt som Corydoras. Hver lille elv og dam har hver sin art (nesten) De er spredd over hele Amazonas. Der en ny art oppdages, legger man til lokasjon/funnsted i navnet inntil arten er vitenskaplig beskrevet og "døpt". Noen ganger vet man ikke sikkert om det er en ny art, eller bare en fargevariant, og derfor får de lokasjonsnavn.
Morten Rønning
-men jeg har blitt fortalt så. Mine planter har da "funka" med sandbunn selv om jeg aldri har vært helt fornøyd med de. Det kan jo ha mange årsaker det da. Men teorien er jo at planterøtter trenger litt lufting og sandbånn gir jo ikke akkurat no mulighet til det da. Det sies den blir så tett at den "kveler" røttene. Og all verdens sandsnegler kan vel ikke hørve gjennom bunnen i et sånn tempo at de fixer det problemet. Dette er bare ting jeg har blitt fortalt, men det høres jo ikke så dumt ut da. Så derfor ville jeg prøve det sånn. Dessuten ser jeg jo at de som er flinke med planteakvarier aldri, som jeg har sett ihvertfall, har sandbunn. Og det må jo telle for noe? Det var til FS

ja, logisk det da. men mine planter har aldri vokst så bra som de gjør nå. før hadde jeg grus, nå har jeg sand.
Mona: Joda, det er jo flere elver, grunnen til at jeg skreiv det var at forfatteren av sida nevnte det som den viktigste SORTVANNSelva som det ble henta akvariefisk fra. Og selv om det finnes massevis av apisto-arter så er det ikke det voldsomme spriket i hvordan habitatet deres ser ut.

FS: Ja det er jo mange faktorer som spiller inn for hvordan planter skal ha det. I sandkaret mitt vokser det også helt greit, men enda bedre i elvegruskaret. I tilegg så er det jo masse fine planter som kan bindes fast på røtter eller steiner istedenfor å putte de i sanda også da.

Men tilbake til tema; Er det noen som har erfaring med at Apistoer vantrives på noe slags vis i et kar med avrunda grus????
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap