Kjøpte ny fisk i dag ...ser den er syk!! Bytte?

Man har vel rett tid å bytte fisk hvis man ser at nyinnkjøpt fisk er syk? Kjøpte en cichlide og ser at den har sopp i munnen...
Alle butikker har en garanti opp til ca 6 dager...Men husk å ta med vannprøve og kvitering
vannprøve er vel strengt tatt ikke nødvendig..den var jo syk når jeg fikk den? Den har munnråte,noen som vet om dette er smittsomt? Jeg hadde engang en platy med denne sykdommen og ingen andre i karet fikk det den gangen hvertfall..
Først og fremst ville jeg ha behandlet den!
Ellers ville jeg helt sikkert ha gitt beskjed til butikken så fort som mulig - ikke for å klage og få pengene tilbake, men av "omtanke" for de andre fiskene som går i samme karet.
Hvis du ikke da får en grei melding om at du kan komme tilbake og hente en fisk til dersom den du har ikke klarer seg, ville jeg funnet en annen butikk å handle i
er ikke bare sopp som er problemet...studerer den nå og når man ser på den rett forfra så ser man at hodet på den ene sia er klemt inn så gjellene nederst står ut..denne fisken bør vel egentlig avlives!! Den ser helt klemt ut! skal ta den med tilbake i morgen..og forhåpentligvis så tar de seg av det å gir meg en ny fisk,hvilket jeg skal behandle når jeg kommer hjem igjen..kjøpte flere fisker fra samme kar så e vel like greit å ta en soppkur runde for å være på den sikre siden
nila-84
Alle butikker har en garanti opp til ca 6 dager...Men husk å ta med vannprøve og kvitering

Dette stemmer ikke.
Inaktiv bruker
MC Darup
[QUOTE=nila-84]Alle butikker har en garanti opp til ca 6 dager...Men husk å ta med vannprøve og kvitering

Dette stemmer ikke.

Sikkert ikke.
Men syns vel kanskje det er litt tynt å bare si " dette stemmer ikke " ?

Uansett,ta kontakt med butikk og behandle må vel være de beste rådene å komme med sånn på sparket.
drar tilbake i morgen tidlig med fisken..synd jeg ikke så dette med en gang. spørrs om jeg vil behandle hele karet no,iom at fisken har vært oppi der noen timer og fordi jeg har flere fisk som jeg kjøpte i fra samme kar..smitten kan jo være der selv om den ikke synes sant? vet forøvrig at jeg har 8dagers retur/bytterett på fisk så da går det nok greit uansett utfall
Sopp er ikke så fryktelig smittsomt, hvis man ikke har skadet eller svekket fisk fra før. Bytt mye vann de neste dagene, start i dag, så går det nok bra.

Sopp slår seg som oftest ned på skadet vev, og kun der. Sopp er ikke i stand til å leve på helt friskt vev.
JanR
[QUOTE=MC Darup][QUOTE=nila-84]Alle butikker har en garanti opp til ca 6 dager...Men husk å ta med vannprøve og kvitering

Dette stemmer ikke.

Sikkert ikke.
Men syns vel kanskje det er litt tynt å bare si " dette stemmer ikke " ?

Uansett,ta kontakt med butikk og behandle må vel være de beste rådene å komme med sånn på sparket.

Hva mer skal jeg si?
Det stemmer ikke at alle butikker har seks dagers bytterett på fisk.
Det er nok stor forskjell på hvordan butikkene håndterer tilfeller der kunden krever enten pengene tilbake for syk fisk, eller å få medisiner til å behandle dette.

Enkelte butikker har meget god service, og ordner opp i de tilfellene som dukker opp, uten masse mas og kjas.
Hos andre igjen, er det ditt ansvar så snart fisken er havnet i en pose med vann...

Det går derfor ikke ann å si at alle butikker har den og den ordningen, JanR

Scnuppa: Jeg ville ikke behandlet hele karet med medisiner, ta heller ett vannbytte på 35%. Du vil da fjerne mye av eventuelle smittestoffer. Å behandle med medisin er alltid siste utvei, syntes jeg
Fisken er byttet!! :)
jeg var i butikken igjen i dag å fikk byttet fisk uten problem.det viste seg at fisken hadde en skade og var vel derfor den hadde fått ett sopputbrudd i etterkant.Det er vel sånn at sånn type sopp ikke er så smittsomt? En annen ting,kjøpte ett par med sommerfuglchiklider,og det var denne ene jeg måtte bytte.De hadde ikke igjen flere hunner av oppdrettsvarianten så fikk en som var viltfanget i stedet.Dette er vel den samme fisken bare at de ikke er oppforet til å få de knallfargene? Har jeg rett i dette?
scnuppa
Dette er vel den samme fisken bare at de ikke er oppforet til å få de knallfargene? Har jeg rett i dette?

Nei, ikke helt. Det er ikke oppfòringen som lager ulike artsvarianter. Det er avlen. Den er klekket og født i frihet (viltfanget) som en original art som ikke mennesker har hatt noen innvirkning på, og er derfor en annen farge enn den du har fra før (som er resultatet av selektiv avl for å få frem de fargene den har).

Disse to er samme art, bare ikke samme fargevariant, så sånt sett går det bra. Men de vil aldri bli like, de er født som ulike varianter.

Jeg tror neppe fiskene bryr seg
mona o
[QUOTE=scnuppa] Jeg tror neppe fiskene bryr seg:-)

Så lenge disse kan gå sammen som par så bryr ikke jeg meg heller,syns begge er flotte fisk med hvert sitt særpreg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap