Betennelse i brystfinnen til en Rød kurvciklide =((

Hei !!

I 98 literen min går det ett par Røde kurvciklider. Dessverre har jeg akkurat oppdaget at det er noe gale med den ene brystfinnen til hunnen.
I "leddet" mellom kroppen og brystfinnen er det kommet noen må kuler som jeg "tror" er små svulster, men det er jeg ikke akkurat sikker på. Det kan godt være noe annet som for eksempel en slags betennelse av ett eller annet slag ??

Lurer på hvordan jeg skal behandle dette ??

Først kan jeg vell ta fisken ut av akvariet å prøve å ta hull på dem med en nål for å se om det er noe inni ?
Etter at jeg gjør dette kan jeg vell ha fisken oppi et kjapt vannbad med enten Ektozon, eller vanlig bordsalt ??
Kan det være en mulighet ??
Jeg bare spør

Finnes det noe andre behandlinger jeg kan forsøke ??

Jeg vil prøve å redde denne fisken !!

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden =))

Klem Maren =))
Betennelser er forårsaket av bakterier, så dersom det er det vil jo en antibakteriell medisin kunne hjelpe.

Hvorvidt det er betennelse eller svulster er usikkert... og da spørs det hvor lurt det er å stikke i dem med nål. Svulster har blodårer. I verste fall lager du et sår i fisken som blør, og som det igjen kan gå infeksjon i. Med andre ord; gjøre vondt verre.

Salt brukes i hytt og pine av mange, så fort det er noe tas saltbørsa frem. Men jeg synes det i dette tilfellet høres ut som lidelsen er kommet for langt til at salt kan hjelpe. Prøv å medisinere den med antibakteriell medisin. Skjer det ingen forandring, er det evt forårsaket av virus (som f.eks. vi mennesker får vorter/utvekster av) eller svulster. Da er det nok ikke mulig å helbrede...

PS! Synd du bor så langt unna, ellers skulle du fått en ny slik Dorsigera-ciklide av meg i "trøstepresang" Jeg har noen fra eget oppdrett, 1 år gamle.
Jeg har Furanol-medisin mot indre og ytre bakterielle infeksjoner Mona =))
Heisann, Mona =))

Dessverre så tok jeg hull på kulene for litt over en time siden, og nå går den røde kurvcikliden i et vannbad med salt og Ektozon.

Kulene tok jeg hull på med en brent sylskarp nål. Ut av kulene kom det bare gul gørr, men ikke noe blod.

Faktisk så har jeg medisin mot bakterieinfeksjoner. Furanol fra JBL.
Syns du jeg skal ta cikliden i et vannbad, og ha medisinen oppi ??

Ja, jeg ville gjerne ha tatt imot en ny rød kurvciklide av deg, men bare hvis jeg fikk betalt deg en grønn lapp da Synd at du bor så langt borte =(
Forhåpentligvis klarer jeg å kurere fisken, men hvis den er for hardt rammet så er vell avstanden til det evige hav ganske kort dessverre =(

Mvh Maren =))
"Gul gørr" høres infektert ut, ja. Ikke noe så skummelt som en svulst iallefall. Lykke til med Furanol Det skal være en bra medisin mot bakterielle infeksjoner.

Håper det går bra med den.
Mornings !

Ja, Mona når det var "gult gørr" inni de kulene, så var det vell "bare" infektert, forhåpentligvis.

Lørdag kveld stakk jeg hull på kulene og satte den i ett vannbad med salt og ektozon. Deretter behandlet jeg den i et nytt vannbad med furanol medisinen.

Nå er det ikke så lett å granske den brystfinnen, for hver gang jeg nærmer meg 98 literen så stikker hun av, og gjemmer seg bak en stor rot. Hun frykter vell at jeg skal fange henne med håven igjen

Vell, hvordan dette med brystfinnen vil gå får bare fremtiden vise. Nå har jeg gjort mitt, og forhåpentligvis blir hun fisk igjen. Men går det den gale veien med henne så vil jeg nok nevne det her.

Ja vi får håpe det går bra med den Røde kurvcikliden, Mona =))

Mvh Maren =))
Hun døde =((
God formiddag !!

Etter å ha behandlet den Røde kurvcikliden min med saltkurer og furanol mm. tok hun dessverre kvelden på lørdag
Nå er jeg på jakt etter en ny hunn, men hvis jeg ikke får tak i noen blir hannen sannsynligvis solgt på HAK's neste klubbauksjon.

Jeg skal nærmere bestemt satse på å bestille en trio med Sjakkbrettciklider http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=1435
Dette er en fisk som jeg har ønsket meg leeeeeeeeenge =))

Mvh Maren =))
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap