Tro det eller ei - men jeg er i gang igjen til uka!
Hei alle sammen..
Har egentlig aldri vært spesielt aktiv her på akvaforum. Men nå blir det aldri ** (sensurert av meg selv) igjen. Akvaforum for alle penga!
Og vet dere hva, jeg tror det nesten ikke selv - men nå er jeg snart i gang igjen med akvariumhobbyen.
Jeg skal til uken avgårde og hente et 550 liters akvarium, med pumper,kolbe,røtter,møbelbord,grus,osv osv.
Etter planen skal jeg ha norsk fisk i karet. Tror ikke jeg trenger kjøleanlegg, for temp i kjelleren der det skal stå overstiger aldri 20 grader.
Noen som har noen tips til hvor man får tak i norsk fisk kanskje??
Gleder meg stort. Bilder kommer til uka!
Mvh
Mads
Har egentlig aldri vært spesielt aktiv her på akvaforum. Men nå blir det aldri ** (sensurert av meg selv) igjen. Akvaforum for alle penga!
Og vet dere hva, jeg tror det nesten ikke selv - men nå er jeg snart i gang igjen med akvariumhobbyen.
Jeg skal til uken avgårde og hente et 550 liters akvarium, med pumper,kolbe,røtter,møbelbord,grus,osv osv.
Etter planen skal jeg ha norsk fisk i karet. Tror ikke jeg trenger kjøleanlegg, for temp i kjelleren der det skal stå overstiger aldri 20 grader.
Noen som har noen tips til hvor man får tak i norsk fisk kanskje??
Gleder meg stort. Bilder kommer til uka!
Mvh
Mads
Postet 27.05.06 kl 17:35
Hei!
Og takk for sist, 240- literen er enda mitt yndlingskar
(Jeg kjøpte det jo av deg)
Velkommen hit, og så flott at du har startet opp igjen.
Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du egentlig skulle slutte..?
Forresten litt naivt av deg å tro man kan bli kurert
Ang spørsmålet ditt aner jeg ikke, men jeg vet de driver masse med norsk fisk på Biologisk avd ved Universitet her i Oslo.
Kanskje de kan hjelpe, eller vet.
De har i allefall vært veldig hjelpsomme og hyggelige mot meg.
Postet 27.05.06 kl 17:38
MC DarupHei! Og takk for sist, 240- literen er enda mitt yndlingskar :) (Jeg kjøpte det jo av deg) Velkommen hit, og så flott at du har startet opp igjen. Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du egentlig skulle slutte..? Forresten litt naivt av deg å tro man kan bli kurert ;) Ang spørsmålet ditt aner jeg ikke, men jeg vet de driver masse med norsk fisk på Biologisk avd ved Universitet her i Oslo. Kanskje de kan hjelpe, eller vet. De har i allefall vært veldig hjelpsomme og hyggelige mot meg.
Næmen hei !! hyggelig å høre fra deg som kjøpte den 240 literen! Ja det er et knakanes flott kar! Grunnen til at jeg solgte juwelhjørnekaret mitt i januar, var pga at jeg måtte pusse opp huset - og de 10.000 kom veldig godt med da! Nå har jeg pusset opp, og er klar for å starte igjen..
Får kanskje ta å høre med Biologisk avd ved Universitetet da..
Postet 27.05.06 kl 17:42
Postet 27.05.06 kl 17:45
MC DarupBare spør etter en som holder på med fisker på biologisk, jeg husker dessverre ikke hva han jeg snakket med heter. Men de er flere der selvsagt. Gi gjerne tilbakemeldinger om hva de sier, kan jo være kjekt å vite for andre med samme tanker :)
Skal selvfølgelig gi tilbakemeldinger på det ja. Takk for tipset! Ser du er moderator også blitt! ikke verst.
Litt ukjent med akvaforum foreløpig, men tror jeg kommer til å like meg her.
Litt mer info om karet:
Det er 160 cm langt. 60 bredde og 60 høyde. Det blir vel etter mine beregninger 576 liter, selv om det heter seg at det er en 550 liter. Samme det
Tror det blir fin sand i karet - for å kunne ha ferskvannsflyndre. Men får se - blir det grus så blir det ikke flyndre hvertfall!
Ørret er ikke aktuelt tror jeg, pga dens agressivitet.
Postet 27.05.06 kl 17:49
Det finnes en del arter av helnorsk fisk man kan holde i akvarier, uten større problemer.
Dette er en side med en del info om de ulike artene.
Selv ville jeg styrt unna ørret, ikke på grunn av aggresjon, men på grunn av stress. Tror egentlig at det er få som har greid å holde liv i ørret over tid i akvariesammenheng (akvarier under 1500L).
Gjedde har jeg hørt at enkelte har, men ser ikke poenget med å ha en ren drapsmaskin i fangenskap. Tviler på at den blir spesielt gammel for den del.
I tillegg får du ett svare strev med å skaffe mat til denne, dem setter jo mest pris på levendefor med litt størrelse (les: fisk).
Ut i fra det lille jeg har fulgt med på fronten med norske fisker i akvarie, er det nok ørekyte og dvergrøye som er mest populære.
Av mer eksotiske arter, som etterhvert er blitt norsk også, kan det jo hende at dvergmalla(Ictalurus nebulosus) kan takle ett liv i akvarie. Dvergmalle finner du i Drengsrudvannet i Asker, Semsvannet i Asker, og Skinnarvatnet i Aust-Agder. Tålmodighet er imidlertid noe du bør regne med om du skal fange denne, samt en del "nattarbeid)
Mye av de andre småfiskene som kan være aktuelle, finner du i mange vann og tjern i området der du bor (vil jeg tro i alle fall). Forhør deg med lokale sportsfiskere, gjerne meitefiskere, disse vet stort sett hvor du kan finne det meste av småfisk
Dette er en side med en del info om de ulike artene.
Selv ville jeg styrt unna ørret, ikke på grunn av aggresjon, men på grunn av stress. Tror egentlig at det er få som har greid å holde liv i ørret over tid i akvariesammenheng (akvarier under 1500L).
Gjedde har jeg hørt at enkelte har, men ser ikke poenget med å ha en ren drapsmaskin i fangenskap. Tviler på at den blir spesielt gammel for den del.
I tillegg får du ett svare strev med å skaffe mat til denne, dem setter jo mest pris på levendefor med litt størrelse (les: fisk).
Ut i fra det lille jeg har fulgt med på fronten med norske fisker i akvarie, er det nok ørekyte og dvergrøye som er mest populære.
Av mer eksotiske arter, som etterhvert er blitt norsk også, kan det jo hende at dvergmalla(Ictalurus nebulosus) kan takle ett liv i akvarie. Dvergmalle finner du i Drengsrudvannet i Asker, Semsvannet i Asker, og Skinnarvatnet i Aust-Agder. Tålmodighet er imidlertid noe du bør regne med om du skal fange denne, samt en del "nattarbeid)
Mye av de andre småfiskene som kan være aktuelle, finner du i mange vann og tjern i området der du bor (vil jeg tro i alle fall). Forhør deg med lokale sportsfiskere, gjerne meitefiskere, disse vet stort sett hvor du kan finne det meste av småfisk
Postet 27.05.06 kl 18:37
Endret: 27.05.06 kl 18:41
Frank AngellDet finnes en del arter av helnorsk fisk man kan holde i akvarier, uten større problemer. [URLBLOCK1] er en side med en del info om de ulike artene. Selv ville jeg styrt unna ørret, ikke på grunn av aggresjon, men på grunn av stress. Tror egentlig at det er få som har greid å holde liv i ørret over tid i akvariesammenheng (akvarier under 1500L). Gjedde har jeg hørt at enkelte har, men ser ikke poenget med å ha en ren drapsmaskin i fangenskap. Tviler på at den blir spesielt gammel for den del. I tillegg får du ett svare strev med å skaffe mat til denne, dem setter jo mest pris på levendefor med litt størrelse (les: fisk). Ut i fra det lille jeg har fulgt med på fronten med norske fisker i akvarie, er det nok ørekyte og dvergrøye som er mest populære. Av mer eksotiske arter, som etterhvert er blitt norsk også, kan det jo hende at dvergmalla(Ictalurus nebulosus) kan takle ett liv i akvarie. Dvergmalle finner du i Drengsrudvannet i Asker, Semsvannet i Asker, og Skinnarvatnet i Aust-Agder. Tålmodighet er imidlertid noe du bør regne med om du skal fange denne, samt en del "nattarbeid) Mye av de andre småfiskene som kan være aktuelle, finner du i mange vann og tjern i området der du bor (vil jeg tro i alle fall). Forhør deg med lokale sportsfiskere, gjerne meitefiskere, disse vet stort sett hvor du kan finne det meste av småfisk :)
Takker for flott svar Frank. Jeg synes kanskje ørekyte blir litt liten. Kan kanskje ha en stim med dem på 6-7 stykker, men som hovedfisk syns jeg at jeg må ha noe annet i et såpass stort kar som 550 liter.
Har en dam like ved meg hvor det er en del vedderbuk og mort. I tillegg er det en elv som renner forbi hagen min (!) med laks opp mot 20 kg, ørret, ferskvannsflyndre, ål og ørekyte. Muligens også stingsild.
Hvordan tror du/dere en kombinasjon av vedderbuk, mort og ørekyte ville være?
Når jeg spurte om hvordan få tak i norsk fisk - så tenkte jeg egentlig på om noen selger yngel. F.eks oppdrettsanlegg.
Postet 27.05.06 kl 20:04
Mort kan jo bli en ganske storvokst kar, som trenger mye plass.
Som ung derimot, vil jeg tro at den går fint i akvarier med den størrelse du skal skaffe deg. Imidlertid er det jo skjelden at fisk oppnår full størrelse i ett akvarie, vil nok tro at den neppe blir over 25cm hos deg (men det er jaggu stort nok det)
På den siden jeg linket til, sier han som har siden at dette trolig er en av de fineste fiskene han noen gang har hatt i akvariet, og det sier vel litt om hvor vakker denne fisken egentlig er...
Vederbuk blir jo ennå større, og vil nok bli alt for stor til karet ditt i løpet av kort tid. Den vil nok sannsynligvis kunne bli opp mot 35cm i akvariet, og det er nok i største laget og vel så det i akvariesammenheng.
Sammensettningsmessig skulle det ikke være noe problem å kombinere vederbuk, mort og ørekyte. Eneste er jo at det er en vis sjangs for at ørekyta\ yngel av denne, kan ende som en meget høyt verdtsatt middag
Fisk som rent størrelsemessig ville passe bedre, er nok
Hork, Laue, Lagesild, stingsild, og krøkle. Men ingen av disse er spesielt spennede å holde.
Du finner forøvrig litt info om de fleste av disse fiskene i fiskebasen vår, blandt annet hva dem krever av plass
Om det finnes noen som selger slike fisk må jeg ærlig talt si at jeg ikke aner Kjenner til fiskene av rent sportsfiskeomdømme (har ikke slike fisker på mine breddegrader, men det er jo lov å lese om dem likevel )
Som ung derimot, vil jeg tro at den går fint i akvarier med den størrelse du skal skaffe deg. Imidlertid er det jo skjelden at fisk oppnår full størrelse i ett akvarie, vil nok tro at den neppe blir over 25cm hos deg (men det er jaggu stort nok det)
På den siden jeg linket til, sier han som har siden at dette trolig er en av de fineste fiskene han noen gang har hatt i akvariet, og det sier vel litt om hvor vakker denne fisken egentlig er...
Vederbuk blir jo ennå større, og vil nok bli alt for stor til karet ditt i løpet av kort tid. Den vil nok sannsynligvis kunne bli opp mot 35cm i akvariet, og det er nok i største laget og vel så det i akvariesammenheng.
Sammensettningsmessig skulle det ikke være noe problem å kombinere vederbuk, mort og ørekyte. Eneste er jo at det er en vis sjangs for at ørekyta\ yngel av denne, kan ende som en meget høyt verdtsatt middag
Fisk som rent størrelsemessig ville passe bedre, er nok
Hork, Laue, Lagesild, stingsild, og krøkle. Men ingen av disse er spesielt spennede å holde.
Du finner forøvrig litt info om de fleste av disse fiskene i fiskebasen vår, blandt annet hva dem krever av plass
Om det finnes noen som selger slike fisk må jeg ærlig talt si at jeg ikke aner Kjenner til fiskene av rent sportsfiskeomdømme (har ikke slike fisker på mine breddegrader, men det er jo lov å lese om dem likevel )
Postet 27.05.06 kl 20:32
Takk igjen
Hei igjen Frank. Takker for veeldig utfyllende og bra svar.
Ja jeg tenkte meg om etter å ha skrevet i sta, at vedderbuk blir jo utrolig stor..35 cm er nok minst 10 cm for mye ja!
Står veldig og vipper mellom norsk fisk og søramerikanske ciklider. Grønn texas ciklide er jo utrolig vakker fisk, eller Perlemorciklide som jeg ser er det norske navnet.
Har du noen erfaringer eller info om denne cikliden, bortsett fra det som står i basen?`Yngel f.eks`? Eller om den er vanskelig å få tak i?
Ja jeg tenkte meg om etter å ha skrevet i sta, at vedderbuk blir jo utrolig stor..35 cm er nok minst 10 cm for mye ja!
Står veldig og vipper mellom norsk fisk og søramerikanske ciklider. Grønn texas ciklide er jo utrolig vakker fisk, eller Perlemorciklide som jeg ser er det norske navnet.
Har du noen erfaringer eller info om denne cikliden, bortsett fra det som står i basen?`Yngel f.eks`? Eller om den er vanskelig å få tak i?
Postet 27.05.06 kl 20:38
Har nok ikke noen personlig erfaring med denne "søtnosen"
En side jeg stadig vekk bruker for å hente info om ciklider, er denne:
Ellers ligger det masse info rundt omkring i kriker og kroker av nettet
Fisken skal forøvrig være ganske vanlig rundt i de tusen kar, så den bør nok de fleste akvariebutikker lett greie å skaffe
En side jeg stadig vekk bruker for å hente info om ciklider, er denne:
Ellers ligger det masse info rundt omkring i kriker og kroker av nettet
Fisken skal forøvrig være ganske vanlig rundt i de tusen kar, så den bør nok de fleste akvariebutikker lett greie å skaffe
Postet 27.05.06 kl 20:52
Ahh..
Fy Frank! hehe, nå ble jeg bare enda mer i tvil...norske snille fisker, eller denne "søtnosen" som du kaller den ja
Hadde jo vært litt stilig å fått tak i 3-4 av denne arten, la de danne et par, selge de resterende og latt de ha 550 literen for seg selv. kanskje sammen med noen maller og corydoras.
Maller vil vel kanskje lett spise eggene til texas'en...eller kanskje ikke når jeg ser utseende til texasen hehe
Hadde jo vært litt stilig å fått tak i 3-4 av denne arten, la de danne et par, selge de resterende og latt de ha 550 literen for seg selv. kanskje sammen med noen maller og corydoras.
Maller vil vel kanskje lett spise eggene til texas'en...eller kanskje ikke når jeg ser utseende til texasen hehe
Postet 27.05.06 kl 20:57
Mads... hvis du vil ha flyndre så ta deg en tur på gilhusodden, ta med deg en langskaftet håv og korte shorts... gå deretter litt rundt der hvor det er (ekstremt) langgrunt og se etter bevegelser, da ser du ofte ei flyndre pile som bare rakkern... følg med på hvor den legger seg og bruk håven
lurer litt på å gjøre dette i 300 literen selv når jeg har tømt den.
har forresten to stykk stingsild (?) selv nå i et 28 liters kar, vurderer å sette disse over i 300 literen etterhvert.
legger ved et par bilder.
utrolig sosial fisk på kort tid, kommer bort til ruta for å sjekke om det kommer noe mat fra oven
lurer litt på å gjøre dette i 300 literen selv når jeg har tømt den.
har forresten to stykk stingsild (?) selv nå i et 28 liters kar, vurderer å sette disse over i 300 literen etterhvert.
legger ved et par bilder.
utrolig sosial fisk på kort tid, kommer bort til ruta for å sjekke om det kommer noe mat fra oven
Postet 28.05.06 kl 00:02
Smulemor?
Hehe, er det deg? Syns jeg kjente igjen "underskriften".
Disse du fanget på hvalsdammen med roy eller?
Står veldig og vipper mellom norsk fisk og grønn texas ciklide...har lagt ut en annonse her, på ønskes kjøpt på grønn texas. så får vi se hva det blir til.
Karet skal jeg hente til uka, må få det innkjørt også før jeg putter alt for mye fisk oppi der.
Disse du fanget på hvalsdammen med roy eller?
Står veldig og vipper mellom norsk fisk og grønn texas ciklide...har lagt ut en annonse her, på ønskes kjøpt på grønn texas. så får vi se hva det blir til.
Karet skal jeg hente til uka, må få det innkjørt også før jeg putter alt for mye fisk oppi der.
Postet 28.05.06 kl 00:06
the one and only... skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har et annet nick der men sånn er det nå, de fleste har vel begynt å skjønne hvem jeg er og hva jeg står for uansett...
jepp, dette er de jeg fanget på hvalsdammen men tror ikke det vil være et problem å hive flyndre sammen med de i forhold til vannkvalitet, har sett stingsild på gilhusodden og.
hadde opprinnelig 4 stingsild og en gørrkim men kimen og de to siste sildene ble kjapt ekspedert (og spist) så de er rimelig aggressive og virker ikke som stimfisk for meg.
de går i lillekaret midlertidig til jeg får byttet om litt så det blir vel muligens noen flere etterhvert.
jepp, dette er de jeg fanget på hvalsdammen men tror ikke det vil være et problem å hive flyndre sammen med de i forhold til vannkvalitet, har sett stingsild på gilhusodden og.
hadde opprinnelig 4 stingsild og en gørrkim men kimen og de to siste sildene ble kjapt ekspedert (og spist) så de er rimelig aggressive og virker ikke som stimfisk for meg.
de går i lillekaret midlertidig til jeg får byttet om litt så det blir vel muligens noen flere etterhvert.
Postet 28.05.06 kl 00:11
Grønn texas ciklide
Tror jeg heller mot denne råtassen av en ciklide jeg altså...jo mer jeg leser om den på diverse nettsteder og jo flere bilder jeg ser av den - jo mer lyst får jeg til å ha den i karet mitt.
Men undres, om noen har erfaring med å ha corydoras sammen med disse, og evt andre maller?
Her er en link med gode bilder av "søtnosen" :
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=419
Men undres, om noen har erfaring med å ha corydoras sammen med disse, og evt andre maller?
Her er en link med gode bilder av "søtnosen" :
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=419
Postet 28.05.06 kl 00:26
Endret: 28.05.06 kl 00:30
Postet 28.05.06 kl 00:28
Om du kjøper en stor type corydoras og kun velvoksne individer (ikke sett en skokk halvvoksne yngel inn der...), så kan det hende at de klarer seg sammen med den breikjefta cikliden
Coryene er jo kjent for å ha finnepigger, som den sperrer rett ut om noen forsøker å ta i den (eller ta den i gapet). Dette er visst et forsvar mot å bli spist, de er harde og spisse de finnepiggene. Stakk meg på en her for litt siden, og det begynte å blø faktisk.
Om jeg skulle hatt corydoras med såpass glupske fisk, ville jeg festet trerøtter på glassbunnen av karet med flere sugekopper. Lagt dem slik at coryene kan smette under der, litt trangt, og få hvile seg i fred uten at ciklidene kan ta dem. Og sugekopper på røtter i et kar med slike store ciklider er nok ikke dumt uansett, så klarer de ikke undergrave røttene og velte dem. Røttene vil stå bom fast uansett hvor mye ciklidene eventuelt graver.
Coryene er jo kjent for å ha finnepigger, som den sperrer rett ut om noen forsøker å ta i den (eller ta den i gapet). Dette er visst et forsvar mot å bli spist, de er harde og spisse de finnepiggene. Stakk meg på en her for litt siden, og det begynte å blø faktisk.
Om jeg skulle hatt corydoras med såpass glupske fisk, ville jeg festet trerøtter på glassbunnen av karet med flere sugekopper. Lagt dem slik at coryene kan smette under der, litt trangt, og få hvile seg i fred uten at ciklidene kan ta dem. Og sugekopper på røtter i et kar med slike store ciklider er nok ikke dumt uansett, så klarer de ikke undergrave røttene og velte dem. Røttene vil stå bom fast uansett hvor mye ciklidene eventuelt graver.
Postet 28.05.06 kl 03:31
Endret: 28.05.06 kl 03:33
Hei mona, og en liten oppdatering
Hei mona, takk for svar.
Ja det er nok lurt å sette oppi noen store voksne indivder. Finnes jo VF Corydoras som er 5-6 cm store. Disse spørs det vel om texasen tar. Og en annen ting er om jeg kjøper ungfisk av grønn texas, så vil det hvertfall være en tilvenningsperiode for coryene, og de vil kanskje "lære" seg å gjemme seg for texasen ettersom de blir større og farligere.
Med tanke på karet, så har jeg gjort klar plassen i kjelleren hvor karet skal stå. Veldig bra plassering, fordi det ikke er noen som helst mulighet for direkte sollys på karet. I tillegg er kjelleren kjølig om sommeren, så temperaturen kan jeg regulere helt ned i 20 grader i karet - selv på sommerstid.
Fikk også en mail fra et oppdretsanlegg på østlandet i dag, hvor det står at de selger ungfisk (øret, røye, laks) til kr 15 pr stk for fisk på 10 cm størrelse. Dette til info, til de som evt skulle være interessert.
Selv tror jeg nok at jeg går for en mellomamerikansk ciklide, da aller helst grønn texas. Så om noen vet om noen som selger, så si i fra!
Ja det er nok lurt å sette oppi noen store voksne indivder. Finnes jo VF Corydoras som er 5-6 cm store. Disse spørs det vel om texasen tar. Og en annen ting er om jeg kjøper ungfisk av grønn texas, så vil det hvertfall være en tilvenningsperiode for coryene, og de vil kanskje "lære" seg å gjemme seg for texasen ettersom de blir større og farligere.
Med tanke på karet, så har jeg gjort klar plassen i kjelleren hvor karet skal stå. Veldig bra plassering, fordi det ikke er noen som helst mulighet for direkte sollys på karet. I tillegg er kjelleren kjølig om sommeren, så temperaturen kan jeg regulere helt ned i 20 grader i karet - selv på sommerstid.
Fikk også en mail fra et oppdretsanlegg på østlandet i dag, hvor det står at de selger ungfisk (øret, røye, laks) til kr 15 pr stk for fisk på 10 cm størrelse. Dette til info, til de som evt skulle være interessert.
Selv tror jeg nok at jeg går for en mellomamerikansk ciklide, da aller helst grønn texas. Så om noen vet om noen som selger, så si i fra!
Postet 28.05.06 kl 13:39
Mads Evensen[QUOTE=MC Darup] Bare spør etter en som holder på med fisker på biologisk, jeg husker dessverre ikke hva han jeg snakket med heter. Men de er flere der selvsagt. Gi gjerne tilbakemeldinger om hva de sier, kan jo være kjekt å vite for andre med samme tanker :)
Skal selvfølgelig gi tilbakemeldinger på det ja. Takk for tipset! Ser du er moderator også blitt! ikke verst.
Litt ukjent med akvaforum foreløpig, men tror jeg kommer til å like meg her.
Litt mer info om karet:
Det er 160 cm langt. 60 bredde og 60 høyde. Det blir vel etter mine beregninger 576 liter, selv om det heter seg at det er en 550 liter. Samme det
Tror det blir fin sand i karet - for å kunne ha ferskvannsflyndre. Men får se - blir det grus så blir det ikke flyndre hvertfall!
Ørret er ikke aktuelt tror jeg, pga dens agressivitet.
Bare lurer hvordan er den ferskvannflyndra ut? fordi jeg har fanget 5 stykker i en elv og jeg ble fortalt at de heter "Skrubbe" men jeg fant ingenting some het det her.
Postet 05.08.10 kl 14:32
Mads EvensenHei alle sammen.. Har egentlig aldri vært spesielt aktiv her på akvaforum. Men nå blir det aldri ** (sensurert av meg selv) igjen. Akvaforum for alle penga! Og vet dere hva, jeg tror det nesten ikke selv - men nå er jeg snart i gang igjen med akvariumhobbyen. Jeg skal til uken avgårde og hente et 550 liters akvarium, med pumper,kolbe,røtter,møbelbord,grus,osv osv. Etter planen skal jeg ha norsk fisk i karet. Tror ikke jeg trenger kjøleanlegg, for temp i kjelleren der det skal stå overstiger aldri 20 grader. Noen som har noen tips til hvor man får tak i norsk fisk kanskje?? Gleder meg stort. Bilder kommer til uka! Mvh Mads
Stikk og hent noen i Svelvik-strømmen
Postet 05.08.10 kl 22:07