Prosjektet er igang
Vi har en rot som bare står i veien og fant ut at hvis vi tok ut denne, kunne vi lage en litt gammeldags brønn. I midten av denne brønnen skal det stå et par sten søyler som vannet skal renne ut av og ned i brønnen.
Så pynte den med litt vann liljer.
Vi er litt usikre på deler av prosjektet. Vi vil ikke bruke duk da det blir vanskelig i et rundt og dypt hull. Så vi skal ringe murer i dag for og se hvordan vi skal få løst det, det kan jo tross alt ikke være umulig!?
Vi ser for oss slutt produktet så vi hoppet rett i det!
Bilde 1, sånn så det ut
bilde 2, rota
bilde 3 roten ute
Så pynte den med litt vann liljer.
Vi er litt usikre på deler av prosjektet. Vi vil ikke bruke duk da det blir vanskelig i et rundt og dypt hull. Så vi skal ringe murer i dag for og se hvordan vi skal få løst det, det kan jo tross alt ikke være umulig!?
Vi ser for oss slutt produktet så vi hoppet rett i det!
Bilde 1, sånn så det ut
bilde 2, rota
bilde 3 roten ute
Postet 02.06.06 kl 10:08
Endret: 02.06.06 kl 10:08
Postet 02.06.06 kl 10:09
Tror ikke at det skal være noe problem å legge duk i dette hullet, om dere limer litt
Skjær ut bunnstykke, og lim dette til ett stykke som dekker sider.
Enkelt og greit
Å forsegle hullet med sement er selvsagt også mulig, men da må dere passe på at dere bytter vann til den store gullmedalje den første tiden.
Rett å slett fordi sement løfter Ph noe grasat!
Forresten, så er det litt av en jobb du har sendt han ut til å gjøre
Skjær ut bunnstykke, og lim dette til ett stykke som dekker sider.
Enkelt og greit
Å forsegle hullet med sement er selvsagt også mulig, men da må dere passe på at dere bytter vann til den store gullmedalje den første tiden.
Rett å slett fordi sement løfter Ph noe grasat!
Forresten, så er det litt av en jobb du har sendt han ut til å gjøre
Postet 02.06.06 kl 10:46
haha ja, han er litt støl idag!
Vi har bestemt for å gå for mur for så og legge noe som heter Vandex inne i brønnen. Vandex er noe som tetter murværk og kan brukes i basseng og drikke vanns steder. Mulig man kan male med Allfix utenfor vandexen?
Grunnen til at vi ikke valgte duk er fordi at brønnen skal gå en ca 50cm over bakkeplan og vi fant aldri noen god løsning på hvordan feste duken da.
Tror iallefall det skal bli pent med vannlijer flytende rundt og sten det renner vann fra og ned i brønnen.
Vi har bestemt for å gå for mur for så og legge noe som heter Vandex inne i brønnen. Vandex er noe som tetter murværk og kan brukes i basseng og drikke vanns steder. Mulig man kan male med Allfix utenfor vandexen?
Grunnen til at vi ikke valgte duk er fordi at brønnen skal gå en ca 50cm over bakkeplan og vi fant aldri noen god løsning på hvordan feste duken da.
Tror iallefall det skal bli pent med vannlijer flytende rundt og sten det renner vann fra og ned i brønnen.
Postet 02.06.06 kl 11:05
Endret: 02.06.06 kl 11:07
Vet ikke helt hvorvidt denne Vandex-en er det beste Sitter å leser sikkerhetsbladet til den som kalles super, og massen har en Ph på 11-13,5! Akkurat slik som vanlig betong.
Men ved hyppige vannbytter, eller rett å slett la en slange ligge å renne sakte i en ukes tid, skulle en tro at ph er normalisert
Vet ikke om dere skal ha fisk i denne, men selv planter vil slite om Ph er så høy som det her vil være snakk om
Allfix har jeg rett å slett ikke snev av peiling om
Men ved hyppige vannbytter, eller rett å slett la en slange ligge å renne sakte i en ukes tid, skulle en tro at ph er normalisert
Vet ikke om dere skal ha fisk i denne, men selv planter vil slite om Ph er så høy som det her vil være snakk om
Allfix har jeg rett å slett ikke snev av peiling om
Postet 02.06.06 kl 11:16
Postet 02.06.06 kl 11:53
Danmark har jo litt mildere vintere enn oss, men hvordan er det akkurat i den delen av Danmark der du bor? Hvor kaldt kan det bli, eller hva er gjennomsnittstemperaturen i vinterens kaldeste måneder?
Kan denne brønnen ha vann i seg hele året, eller må den tømmes om vinteren så ikke det frosne vannet sprenger brønnen?
Kan denne brønnen ha vann i seg hele året, eller må den tømmes om vinteren så ikke det frosne vannet sprenger brønnen?
Postet 02.06.06 kl 11:56
Frank: Ja jeg ser den er høy. De er blitt brukt til vanntårn og drikkevann...hmmm noe annet vi kan bruke da?
McDarup: Ja vi ønsker oss det og. Dette bygger vi for svigers som bor 5 minutter fra oss. Vi er enda stuck i en 60 kvadrat i 2. etg sukk
Mona: Slagelse ligger nesten på vestkysten av sjelland, så det blir også ganske kaldt her. Jeg tror vi skal tømme iallefall slik at det kun er vann nesten opp til bakke nivå også legge en isolasjons matte på toppen.
Vi har blitt enige om og støpe hele greia da onkelen til Rasmus er i byggebransjen og tilfeldigvis hadde både grus/sand og sement.
Så imorgen skal bunnen støper og forhåentligvis kan vi støpe veggene på søndag.
Flere bilder kommer da!
Så fikk vi akkurat spørsmål fra noen bekjente som skal lage havebasseng på 4x2m om vi kunne hjelpe dem! Så det blir kanskje et nytt prosjekt det kommer bilder av om ikke så lenge!
Greit og kunne hjelpe andre med og lage ting vi drømmer om selv hehe
McDarup: Ja vi ønsker oss det og. Dette bygger vi for svigers som bor 5 minutter fra oss. Vi er enda stuck i en 60 kvadrat i 2. etg sukk
Mona: Slagelse ligger nesten på vestkysten av sjelland, så det blir også ganske kaldt her. Jeg tror vi skal tømme iallefall slik at det kun er vann nesten opp til bakke nivå også legge en isolasjons matte på toppen.
Vi har blitt enige om og støpe hele greia da onkelen til Rasmus er i byggebransjen og tilfeldigvis hadde både grus/sand og sement.
Så imorgen skal bunnen støper og forhåentligvis kan vi støpe veggene på søndag.
Flere bilder kommer da!
Så fikk vi akkurat spørsmål fra noen bekjente som skal lage havebasseng på 4x2m om vi kunne hjelpe dem! Så det blir kanskje et nytt prosjekt det kommer bilder av om ikke så lenge!
Greit og kunne hjelpe andre med og lage ting vi drømmer om selv hehe
Postet 02.06.06 kl 20:28
Det går sikkert greit å bruke en eller annen sementbassert masse for å tette veggene, så lenge man skyller og skyller og skyller (du forstår tegninga), for å fjerne det som øker ph så van(n)vittig.
Enkelte støper jo akvarier i betong, så da må jo ett lite hull også være mulig å bruke sement i Husfix brukes jo av mange til å sette farge på selvlaga innvendige bakgrunner, og også her vil ph stabilisere seg etter at massen har vært i kontakt med nok vann.
Eventuelt kan man jo legge ett lag epoxy oppå sementen, men det er jo noe som fordyrer en del.
For å framskynde prosessen med å få vekk noe av de kjemiske forbindelsene som øker Ph, kan dere også bruke fortynnet saltsyre til å behandle den herda sementen med.
Saltsyre (30%) brukes ganske ofte i byggeindustrien, for å nettopp fjerne disse stoffene, slik at betongen blir bedre egnet til blandt annet å males.
Hvor mye som skal til i dette bassenget for å ha noen effekt, blir nok bare gjetting fra min side.
Selv ville jeg startet med en flaske, blandet med 6 liter vann (litt sterkere enn anvist mengde), og penslet hele greia ett par ganger. Skyll vekk med masse vann for hver runde.
Fyll så opp med vann, mål verdiene. La vannet stå i ett døg, og mål så igjen.
Om Ph ennå er umulig, gjenta behandlingen.
Dette må selvsagt gjøres etter at den sementbasserte massen er herdet
PS: bruk verneutstyr, de gassene fra reaksjonen mellom syra og sementen er ikke noe kos.
Testa noe grus innomhus med denne syra, og fikk en kjempereaksjon på første grustype. Ett lite innpust av denne gassen (blandt annet mye klor, etter lukta), gjorde halsen sår i noen dager... Var bare å rømme kåken, etter å ha satt all ventilasjon på full guffe
Blanding av vann og syre skal alltid gjøres ved å ha syra i vann, aldri motsatt.
Nevner det bare, vil ikke at dere skal få problemer om dere gjør det på denne måten
Enkelte støper jo akvarier i betong, så da må jo ett lite hull også være mulig å bruke sement i Husfix brukes jo av mange til å sette farge på selvlaga innvendige bakgrunner, og også her vil ph stabilisere seg etter at massen har vært i kontakt med nok vann.
Eventuelt kan man jo legge ett lag epoxy oppå sementen, men det er jo noe som fordyrer en del.
For å framskynde prosessen med å få vekk noe av de kjemiske forbindelsene som øker Ph, kan dere også bruke fortynnet saltsyre til å behandle den herda sementen med.
Saltsyre (30%) brukes ganske ofte i byggeindustrien, for å nettopp fjerne disse stoffene, slik at betongen blir bedre egnet til blandt annet å males.
Hvor mye som skal til i dette bassenget for å ha noen effekt, blir nok bare gjetting fra min side.
Selv ville jeg startet med en flaske, blandet med 6 liter vann (litt sterkere enn anvist mengde), og penslet hele greia ett par ganger. Skyll vekk med masse vann for hver runde.
Fyll så opp med vann, mål verdiene. La vannet stå i ett døg, og mål så igjen.
Om Ph ennå er umulig, gjenta behandlingen.
Dette må selvsagt gjøres etter at den sementbasserte massen er herdet
PS: bruk verneutstyr, de gassene fra reaksjonen mellom syra og sementen er ikke noe kos.
Testa noe grus innomhus med denne syra, og fikk en kjempereaksjon på første grustype. Ett lite innpust av denne gassen (blandt annet mye klor, etter lukta), gjorde halsen sår i noen dager... Var bare å rømme kåken, etter å ha satt all ventilasjon på full guffe
Blanding av vann og syre skal alltid gjøres ved å ha syra i vann, aldri motsatt.
Nevner det bare, vil ikke at dere skal få problemer om dere gjør det på denne måten
Postet 03.06.06 kl 01:07
Da er bunnen og sidene støbt. Tok bunnen igår (lørdag) og sidene idag.
Stort prosjekt og vi har tatt endel bilder som jeg vil laste opp imorgen.
På tirsdag skal vi finne de stenene vi skal mure opp de siste 50 cm fra bakkenivå. Vi får hjelp av rasmus sin 2. onkel som er pensjonert byggmester og murer, så det skal nok bli bra!
Stort prosjekt og vi har tatt endel bilder som jeg vil laste opp imorgen.
På tirsdag skal vi finne de stenene vi skal mure opp de siste 50 cm fra bakkenivå. Vi får hjelp av rasmus sin 2. onkel som er pensjonert byggmester og murer, så det skal nok bli bra!
Postet 05.06.06 kl 00:08
Postet 05.06.06 kl 14:06
Oppdatering m/ bilder
4: Forskalkningen nede i brønnen
5: Betongen er kommet i, nå er det bare å vente!
Dette er bilder fra lørdagen og søndagen. Vi tok en titt på veggen idag (Mandag) og den ser kjempe fin ut! Jeg har aldri støpt noe som helst i mitt liv og var bare SUPER stolt over hvor fint det ser ut.
Imorgen skal vi kjøpe sten som skal mures rundt så brønnen kommer mellom 40-50 cm over bakken.
Vi skal også støpe 3 søyler i midten som de 3 vannstenene skal stå på.
Vi støper de i noen kloakkrør som vist på det siste bilde. Katten synes de rørene var VELDIG fine!
5: Betongen er kommet i, nå er det bare å vente!
Dette er bilder fra lørdagen og søndagen. Vi tok en titt på veggen idag (Mandag) og den ser kjempe fin ut! Jeg har aldri støpt noe som helst i mitt liv og var bare SUPER stolt over hvor fint det ser ut.
Imorgen skal vi kjøpe sten som skal mures rundt så brønnen kommer mellom 40-50 cm over bakken.
Vi skal også støpe 3 søyler i midten som de 3 vannstenene skal stå på.
Vi støper de i noen kloakkrør som vist på det siste bilde. Katten synes de rørene var VELDIG fine!
Postet 05.06.06 kl 14:10
Postet 06.06.06 kl 12:27
Ja det sa onkelen til Rasmus også, han har jo drevet med det en stund.
Alltid fint og høre sånne positive komentarer!
Nå har vi vært og lett etter sten men det er ikke like lett. Finner ikke de vi vil ha, så vi skal ut på en lengre kjøretur ikveld og titte.
Det må mures opp innen torsdag skal vi bli ferdige til den 16.
Alltid fint og høre sånne positive komentarer!
Nå har vi vært og lett etter sten men det er ikke like lett. Finner ikke de vi vil ha, så vi skal ut på en lengre kjøretur ikveld og titte.
Det må mures opp innen torsdag skal vi bli ferdige til den 16.
Postet 06.06.06 kl 12:30
Postet 06.06.06 kl 13:48
Det kommer når hele saken er i boks! Og det vil bli om ikke alt for lenge =)
Fikk kjøpt stener idag, så imorgen blir det murt opp. Så kan vi støpe søyler slik at hele saken er ferdig i løpet av helgen.
BTW Epoxy.... er det noe man kan vurdere og smøre på for og forhindre at PHen stiger skyhøyt fra Betongen/Vandexen???
Fikk kjøpt stener idag, så imorgen blir det murt opp. Så kan vi støpe søyler slik at hele saken er ferdig i løpet av helgen.
BTW Epoxy.... er det noe man kan vurdere og smøre på for og forhindre at PHen stiger skyhøyt fra Betongen/Vandexen???
Postet 06.06.06 kl 20:08
Jepp, man kan forsegle sementen med epoxy. Man bør jo bruke noe som er giftfritt, vet ikke helt hvordan utvalget er på dine breddegrader.
MC brukte en som West System produserte, med stort hell, om jeg ikke husker feil
Ser av WS sin side at dem har følgende kontaktinfo i danmark:
HF Marine
Bagergade 2-4 St
Svendborg 5700
Tel: +45 62-201312
Fax: +45 62-201477
Aner ikke hvor dette blir i forhold til deg, men du kan jo høre med dem om dem har noen som selger varene sine i nærheten av deg.
Finnes også mange andre typer, men desverre er det dårlig stilt med navn på disse i toppetasjen min
MC brukte en som West System produserte, med stort hell, om jeg ikke husker feil
Ser av WS sin side at dem har følgende kontaktinfo i danmark:
HF Marine
Bagergade 2-4 St
Svendborg 5700
Tel: +45 62-201312
Fax: +45 62-201477
Aner ikke hvor dette blir i forhold til deg, men du kan jo høre med dem om dem har noen som selger varene sine i nærheten av deg.
Finnes også mange andre typer, men desverre er det dårlig stilt med navn på disse i toppetasjen min
Postet 06.06.06 kl 20:23
Skal sjekke ut hvor mye sånt koster. Vi har jo tenkt til og vaske det skikkelig godt.
Har på følelsen Epoxy og sånne ting ikke er HELT billig.
Men vi får se. Blir det ikke Epxy på oss og PHen drar himmelhøyt for vi bare la være med fisk og bare sette ned vannliljer til havefesten den 16.
også se hva vi kan gjøre i etterkant.
Blir ikke lenge til det kommer nye bilder. Skal mure om et par timer wohoooo
Har på følelsen Epoxy og sånne ting ikke er HELT billig.
Men vi får se. Blir det ikke Epxy på oss og PHen drar himmelhøyt for vi bare la være med fisk og bare sette ned vannliljer til havefesten den 16.
også se hva vi kan gjøre i etterkant.
Blir ikke lenge til det kommer nye bilder. Skal mure om et par timer wohoooo
Postet 07.06.06 kl 09:05
Du må nok regne med at det vil gå ca 500.- på epoxy (kanskje mer enn hva resten tilsammen har kostet??).
Bruk heller saltsyre som jeg beskrev tidligere, dette vil fjerne mye av ph-buffrene, til en langt lavere pris.
Saltsyre vil heller ikke avgi noen stoffer ut over vanlig salt som vil kunne være skadelig for vannlevende organismer.
I denne dammen, som etter mitt regnestykke (1,15 diameter, 1,65 høy med steinvold rundt) rommer noe i underkant av 1800L, ville jeg spandert 2 liter 30% saltsyre, blandet med vann (minner bare om at vannet skal i først).
La dette stå ett par dager, så vil jeg tro at mye av ph-buffrene er borte.
Skyll rent, og fyll med nytt vann, og mål verdiene
Selvsagt litt mere usikkerhet, og arbeid, enn med epoxy, men noe billigere blir det
Bruk heller saltsyre som jeg beskrev tidligere, dette vil fjerne mye av ph-buffrene, til en langt lavere pris.
Saltsyre vil heller ikke avgi noen stoffer ut over vanlig salt som vil kunne være skadelig for vannlevende organismer.
I denne dammen, som etter mitt regnestykke (1,15 diameter, 1,65 høy med steinvold rundt) rommer noe i underkant av 1800L, ville jeg spandert 2 liter 30% saltsyre, blandet med vann (minner bare om at vannet skal i først).
La dette stå ett par dager, så vil jeg tro at mye av ph-buffrene er borte.
Skyll rent, og fyll med nytt vann, og mål verdiene
Selvsagt litt mere usikkerhet, og arbeid, enn med epoxy, men noe billigere blir det
Postet 07.06.06 kl 10:44
Ja planen var jo at den skulle bli ca 500 liter. Det har tatt litt av. Men det gjør det jo nesten altid innen akvariehobbyen!
Da har vi satt igang og legge sten.
Pga høyde forskjell på betongen så måtte vi jevne det ut før vi la stein, så vi har kun lagt det nederste runden med sten idag, så resten blir lagt i morgen.
Bilde1: undertegnende og Rasmus vasker gammel brosten
Bilde 2: Legging av brosten
bilde 3 legging av brosten
Da har vi satt igang og legge sten.
Pga høyde forskjell på betongen så måtte vi jevne det ut før vi la stein, så vi har kun lagt det nederste runden med sten idag, så resten blir lagt i morgen.
Bilde1: undertegnende og Rasmus vasker gammel brosten
Bilde 2: Legging av brosten
bilde 3 legging av brosten
Postet 07.06.06 kl 21:30