Alger fint eller en plage.

Kom hjem fra ferie og har ikke sett på maken til alger. Men blei faktisk litt imponert over hvor fint det var. Nå vil jeg ikke ha alger i dette karet, men vurdere faktisk og sette opp et med alger.

Hmm.. hvor er algene?
Jeg ser bare et flott kar jeg.

Jeg har ikke noe problemer med "vanlige" alger. Ikke BGA- type.
Vil ikke ha de på glasset, men gjerne på steiner osv.

Det ligger en nydelig kjempestor stein på Dahls i Moss, Ole har lovt meg den til Tanganyika-karet.
Den er dekket av et nydelig tykt teppe av alger
Så jo ganske grønt og fint ut, fin grønn plen I 500x500 så ser ingen om det er alger eller planter uansett.
Nei, ikke så lett og se. På profilen min under 375 literen er det et til bilde. Tror nok om jeg hadde latt dette fortsette ville det nok blitt plen over det hele.

Har sett på det andre bildet, og jeg synes det ser kjempeflott ut!
Jeg synes og det så flott ut, men hadde en plan om bare sverdplanter , nå var det ikke mange bladene igjen uten alger. Siden det er både rose, rubin og div cryptocoryner som kostet litt, valgte jeg og fjerne algene.
Ser jo ikke verst ut. High tech kar også jo. Vanlige grønnalger?. . Noen ide om hva som utløste utbruddet?.
Nå har jeg ikke så mye erfaring med alger, har stort sett vært forskånet for det, men ja de ligner på grønnalger. Karet har vært i drift i ca 2 mnd. Hadde ganske så bra med gjødsel i sanden og mulig kombinasjon nystartet, varmekabel, Co2 og litt romstering gjør at det blei for mye møllers tran Har hatt enorme mengder hornblad får at de skulle hjelpe litt til men det hjalp ikke. Nå ligger jo du noen år foran med planter og Co2, synes du dette høres logisk ut.
Penselalger.
Jeg begynner å få en del sorte hårete alger i ett av karene mine. Mener dette er det som kalles penselalger. Karet er godt beplantet, jeg forrer en gang pr. dag med 2 hviledager i uka.

Er det noen som har tips om fisk som elsker disse algene slik at de ikke tar helt overhånd? Har hørt at SAE spiser disse?

Vil mørklegging en ukes tid hjelpe på denne typen alger?

Nei, denne algen klarer seg fint en uuke uten lys. Det eneste du oppnår er å sette plantene tilbake slik at disse får enda bedre tak. Mekanisk fjerning så godt som det lar seg gjøre. En flokk med små SAE + null foring en ukers tid burde hjelpe på.

Har du testutstyr for fosfat?. Høyt fosfatnivå kan være årsak for at denne algen får fotfeste. Du må heller ikke sultefore plantene på næring da dette bare øker problemet.
Bengt Fossli
Nå har jeg ikke så mye erfaring med alger, har stort sett vært forskånet for det, men ja de ligner på grønnalger. Karet har vært i drift i ca 2 mnd. Hadde ganske så bra med gjødsel i sanden og mulig kombinasjon nystartet, varmekabel, Co2 og litt romstering gjør at det blei for mye møllers tran:-) Har hatt enorme mengder hornblad får at de skulle hjelpe litt til men det hjalp ikke. Nå ligger jo du noen år foran med planter og Co2, synes du dette høres logisk ut.


Jeg har ikke så mye erfaring med algeinvasjon, har aldri hatt noe liknende dette. Men det som slår meg er at det er ganske nystartet, bunnlagsnæring co2 mm mye som gjør at både planter og alger skal trives, og veldig lite planter. De sverdplantene teller nesten ikke Det anbefales ofte å plante planteakvarier fra starten med så mye planter som det går å få plass til. Du har jo hatt mye hornblad, men var det først etter at algene kom?. Bunnlagsnæring og varmekabler har jeg aldri brukt selv, men har lagt merke til at varmekabler sjelden anbefales lenger på plantestedene på nettet. Det kan jo hende at mye bunnlagsnæring lekker opp gjennom grusen. Har ofte lest at man bør være forsiktig med å rote i bunnen hvis bunnlagsnæring, og hvis man gjør det så bør man bytte minst halvparten av vannet. Selv har jeg alltid holdt mine kar temmelig magre med næring, max plantemengde, 50% vannskifte hver uke og hatt en hær av algespisere. Er også nøye med å fjerne med en gang hvis jeg ser alger.
Jeg hadde en plan om enorme mengder sverdplanter i midten av karet, med grønne på den ene siden og røde på den andre. Hornbladene ble nok satt inn for seint muligens, tok den ut for og fjerne algene men på de 14 dagene den var i, var det sikkert blitt 10 ganger så mye av den. Har nå satt inn deler av den pluss at jeg har hentet en skikkelig neve vallisneria fra et av de andre karene og noen avleggere av hygrophila polysperma fra GeirK. Er nå 3 dager siden jeg fjernet algene, foreløpig ser det bra ut. Blir nok ikke et planteakvarium, men vil ha de friske og fine.
Takk for tips, Geir. Nei jeg har ikke testutstyr for fosfat. Har faktisk aldri tenkt på det. Iler og kjøper for å sjekke dette. Hva skal verdiene være?
Har kjøpt noen små SAE i dag slik at jeg tilsammen har 9 stk. i karet som er veldig små. Så steg 2 er altså: null mat på en uke. Håper de andre fiskene mine greier seg da.
KB
Nei jeg har ikke testutstyr for fosfat. Har faktisk aldri tenkt på det. Iler og kjøper for å sjekke dette. Hva skal verdiene være?


Sorry Bengt for at jeg avsporet tråden din litt, men dette kan også være relevant for deg. Discus, oksehjerte og PO4 hører sammen


PO4 innholdet bør man holde under 1.0 mg/liter og helst enda litt lavere. Klarer man å holde seg under 0.5mg/liter er man flink.
Hei Geir. Hva mener du når du sier at discus, oksehjerte og PO4 hører sammen?
Hvordan kan jeg regulere PO4 verdier?

Håper dette ikke avsporer tråden din, Bengt. Men hvis tema er alger så prøver jeg videre i samme tråd.

Oksehjerte er et proteinrikt for som også avgir fosfater til vannet. Spesielt hvis det blir liggende restffor.

Det er tre måter å redusere fosfatinnholdet.

- Vannbytte
- Mye planter
- Godt trimmet foringsregime
Det finnes også andre måter å fjerne fosfat fra vannet på, men dette blir jo litt mere pengegrevende (litt i alle fall).
Hvor gode de ulike produktene er, tør jeg ikke uttale meg om, det er sikkert en del humbug på den fronten også.
Her er en liste over hva en av nettbutikkene har av fosfatfjerningsduppediter (slitsomt ord, eller hva?)

Om du søker på f.eks antifosfat, finner du det meste som har med dette å gjøre i norske, og utenlandske butikker.

Den beste metoden er nok uansett som Geir sier, masse planter, kombinert med riktig mengde for og vannbytte.
Takk til der begge for gode svar. Skal måle først og se om det er her problemet ligger.
Har også satt igang "fasteuka", slik du foreslår Geir. Dette sammen med nye SAE i karet. Spent på om dette vil ha virkning.
Bengt Fossli
Jeg hadde en plan om enorme mengder sverdplanter i midten av karet, med grønne på den ene siden og røde på den andre.


Sverdplanter tar næringen fra røttene, det gjør at næringen kan graves ned rundt røttene og ikke bli tilgjengelig for algene. Jeg har en god del sverdplanter og sleit med penselalger, kombinasjonen av gjødselstabeletter og unge SAE gjorde susen.

Kan egentlig ikke huske noen gang å ha sett røde sverdplanter.. vil ikke de stille andre krav til lys?
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap