Plantegjødsel, noen tips?

Jeg vil gjerne ha noen gode tips på en enkel måte å sørge for at plantene mine får den gjødselen de trenger.

Så langt har jeg "syndet" og ikke tilført gjødsel i det hele tatt, og noen planter trives, andre ikke.

Har tre akvarier:

220l:
Ph ca 6,5
Gh veldig lav
+24 C
Rådasand 0,8 mm
Fluval utvendig pumpe
-Her trives foreløpig alle plantene, untatt limnophila sessiflora.

100l:
Ph ca 6
Gh ca4
+24 C
Rådasand 0,8mm
Eheim innvendig pumpe
-Her har plantene en tendens til å råtne samtidig som de vokser og får nye skudd. Bladene blir brunflekkete og hullete. Planten faller fra hverandre.
(Ikke like sterkt lys i dette som i de andre...)

100l:
Ph ca 7
Gh lav
Vanlig akvariegrus
Innvendig pumpe
-Bortsett fra sessiflora vokser de greit.

Har brønnvann i akvariene. Klipper røttene tilbake om jeg flytter plantene. Har mange av plantene i flere eller alle akvariene.

Denne planten råtner i alle akvariene: limnophila sessiflora

Har ellers sikkert 15 forskjellige typer planter, de fleste lysegrønne hurtigvoksende, noen sverdplanter:

Vallisneria: http://www.akvaforum.no/plante.cfm?id=1093
Hornblad:
Hydrocotyle leucocephala:
Hygrophila polysperma:
Anubias:
(De andre vet jeg ikke hva heter...)

Takknemlig for tips om hvordan jeg kan tilføre den gjødselen de trenger uten at det blir for mye jobb....

alger
Har forresten så godt som 0 problemer med alger. Bruker algeskrape kanskje 1 gang pr mnd...
Siden vannverdiere er såpass like, at noe av "problemet" ligger i lysmengde\ rørtyper.

Av plantenæring har jeg brukt litt av Tetra sine plantenæringer, uten annet resulat enn at algene storkoste seg (kan vel ikke si at jeg gjorde det).
Ellers er det TMG, denne har jeg vel brukt ca 30 liter av Den siste tiden har jeg faktisk brukt anbefalt ukesdose daglig (merk: økningen har gått gradvis), for optimal plantevekst. Og det merkes at plantene setter pris på dette. Alger er det ikke noe av, så der er denne plantenæringa grei
Så med normal dose, vil plantene helt klart ha det bedre enn dem har det nå hos deg Alger vil du ikke få heller, med mindre du begynner for brått å gjødsle.

Skal selv gå over til PPMD ganske snart (har en liter TMG igjen, er vel borte i løpet av en måneds tid), men om du skal ha noe som er greit og enkelt å bruke, ville jeg heller gått for TMG.
Evt kan du tilsette litt flytende jern av og til, siden TMG er ganske fattig på akkurat det området.
Du kan også bruke litt bunnlagsnæring, f.eks laterittkuler eller JBL "de 7 kugeln, ved røttene til plantene.
TMG er forresten døpt om til Aquacare
Thank u!!!
-skal ordne med gjødsel på mandag.

Dette med planter og næring er ikke så helt enkelt. Det som er viktig er at man ikke begynner med dette i et ustabilt akvarium. Resultatet med å gjøre dette er en ukontrollert algevekst.

Mengde av næring henger nøye sammen med om du har nok lys og om du tilfører CO2.

Sporstoffer og mikronæring er det samme. Ofte benyttes jern(FE) som fellesnevner for mikronæringene. Tropica Master Grow er mikronæring. Ved å benytte TMG dekker du da mikrodelen, men sitter igjen med et udekt behov for makronæring. Du kan gjøre et enkelt tiltak som ikke koster allverden. Litt om hva som inngår i makrodelen.

Kaliumnitrat (KNO3) Makronæring
Kaliumsulfat (K2OS4) Makronæring (ikke nødvendig ved bruk av KNO3)
Monokaliumfosfat (KH2PO4) Makronæring
Magnesiumsulfat (MgSO4) Makronæring og en viktig del av GH
Kalsiumkhlorid(CaCl2) Makronæring og hovedbestaddelen av GH

Alle disse stoffene er makronæring, og plantene bruker mye mere av dette enn mikronæringen. Har du brukbar gH sitter du igjen med to stoffer ssom vil løse behovet for makronøring som er KNO3 og KH2PO4.

Disse to stoffene kan kjøpes fra AquaZoo

Nå er det på tide å komme med en skikkelig advarsel stoffene her er nitrat og fosfat og disse kan lage til en skikkelig katastrofe med tanke på algevekst hvis du ikkke har kontroll på karret.

Blandingen skal stå i et forhold av 10:1 av KNO3 og KH2PO4. Jeg benytter 150 ml KNO2 og 15 ml KH2PO4 blandet i en liter vann. Doseringen er 10 ml per 100 liter vann i uka som er det samme som man doserer TMG.

Her må man gå forsiktig ut slik at man ser at det kun er plantene som reagerer og ikke algene

Pmdd og fosfat
Jeg har begynt med tilførsel i mitt 180 L kar ,jeg har gjort grundig reasearch på forhånd men synes dette er veldig innviklet på mange steder ,et stort spørsmål fra meg her er : når man tilsetter KH2pO4 ,alså micronæring,vil dette øke kun fosfat ? jeg har kalkulert meg fram til mitt akvarium at doseringen blir slik :

Søndag : 30 ml KNO3, skifte 50 prosent vann, drysse med K2SO4 tørt i karet. (makro)
sporstoffer tilsettes
Mandag : 3 ml KH2PO4 (mikro)

Tirsdag : 30 ml KNO3

Onsdag : 3 ml KH2PO4

Torsdag : 30 ml KNO3

Fredag : 3 ml KH2PO4

Lørdag : ingen tilsetning

DVS :
30 ml kno3 = 6,6 ppm * 3 = 19,8 ppm
3 ml KHPO4 = 0,33 * 3 = 0,99 ppm
co2 og lys er toppers her ,har ikke noe stor algevekst i det heletatt og plantene stortrives men
tingen er at jeg er livredd for å overdosere med PO4 for da vil jeg tro at algene i karet vil ta ovehånd, etter et par målinger med mit JBL test sett har jeg fortsatt høyt fosfatinnhold i vannet ,når jeg IKKE har tilført noe micro næring i det hele tatt + at jeg IKKE overdriver foringen og som dere ser et heftig vannbytte på sondagen...hva kan dette komme av? noen som kan gi meg noen tips eller komme med komentarer på forbedringer eller om jeg har misforstått noe her ?
takker for svar

KH2PO4 er makro ikke mikronæring.
Av denne får du både fosfat og kalium.
Når du doserer såpass med KNO3 og KH2PO4 trenger du ikke K2SO4 da du får nok kalium fra disse to.
Du trenger også å dosere mikronæring i form av jern og andre sporstoffer.
Fosfat gir ikke algevekst, ikke nitrat heller.
Ustabil og for lav tilførsel av CO2 er ansvarlig for minst 95% av algevekst i plantekar med mye lys.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap