Digital timer :/

På lørdag måtte jeg ha ny timer, men pga liten tid og lite utvalg (der jeg var), endte jeg opp med en digital timer fra Europris av merke ukjent. -Tenkte den får duge inntil videre. Jeg greier bare ikke å programmere den! Bruksanvisning kan dere bare glemme, for den finnes ikke! Alt jeg har er en stk timer med 2 knapper til høyre for displayet, der det står "menu" på den øverste, og "OK" på den nederste. Til venstre for displayet kan man stikke noe spist inn i et hull med "reset" under. Til venstre i displayet har jeg et valg for "set" og et for "del", og på linja nederst i displayet er valgene "program", "cd" og "clock".

Jeg begynte programmeringa med å stikke en strikkepinne i "reset"-hullet. Trykte meg så fram til "clock", og stilte riktig tid. Så gikk jeg til "program" i det håp og tro om at det var logisk for å stille lysperiode. Jeg valgte hver ukedag kl 11.00 ei lyspære, og hver ukedag kl 23.00 ei lyspære med et kryss over. Resultat: Ingen ting. Når tida er der, må jeg manuelt klikke fram til lyspære med eller uten kryss.

Er det noen som drar kjensel på denne typen timer, og som kan fortelle meg hvordan jeg stiller lys-/mørkeperiode?? (..eller må jeg ta en runde på by'n, og finne meg en god gammeldags timer med tenner?)
Ville rett å slett dratt på butikken du kjøpte den fra, og bedt om en forståelig bruksanvisning. Dette skal følge med.

Om dem ikke kan hjelpe deg, ber du om pengene tilbake. Timere finner du såpass mange plasser, at det helt klart skulle la seg gjøre å finne en slik en annen plass
Du har kjøpt marerittet du oxo :o(
Som du skjønner er vi flere som har vært på Europris....... Vi fant disse timerne for etpar måneder siden, og syntes i utgangspunktet at disse virket kjekke så vi kjøpte 2. Dro hjem - uten bruksanvisning fordi vi fikk beskjed om at det ikke fantes. Da vi kom hjem starta marerittet..... Jeg er ikke spesielt teknisk begavet, men har da klart meg så langt i en verden med mobiltelefon, innstilling av tv-video-tuner osv osv, men denne timeren klarte jeg ikke å stille inn på en sånn måte at den fungerte. Jeg blir rimelig hissig når jeg plages med tekniske duppeditter, så samboeren tok stille den andre timeren for å stille den inn. Men lyktes han? Njet! Jeg vet ikke hvor mye vi prøvde, men timene gikk..... Vi fikk besøk av en elektriker som mente at det ikke kunne være noe problem å stille inn timeren. Men klarte han det? Njet!

Jeg ble så vred at timerne havna i en plastpose i påvente av ny tur til Europris.... Dagen for Europris-eksepdisjonen opprant, og vi tusla inn i butikken med posen. Vi hadde et håp om å finne vanlige timere, så vi sjekka hyllene rundt der de digitale timerne var. Der fant vi et A4-ark med bruksanvisning! Stukket vekk i hylla, oppå noe krimskrams - det var såvidt vi så et lite hjørne av bruksanvisninga. Optimistist tok vi denne med hjem og tenkte at NÅ! Nå går det!

Det er greit å være optimist..... så lenge en kan! For å si det sånn, optimismen forsvant ettersom antall forsøk økte. Vi klarte å stille inn slik at vi fikk sjekka at timeren faktisk fungerte, men vi var ikke i stand til å stille den inn sånn at den fungerte slik som vi ønska. Lyset gikk på og av etter timerens eget forgodtbefinnende. Etter å ha prøvd utallige ganger over to dager, endte timerne i plastposen igjen! Neste dag ble det tur til Europris, der timerne ble levert inn og vi fikk pengene tilbake. Da dro vi på Plantasjen og kjøpte vanlige timere til 39 kr stykket istedet!

Det er godt mulig at vi er analfabeter når det gjelder tekniske duppeditter, jeg ser ikke bort fra det selv om vi ofte må hjelpe andre med innstilling etc av deres duppeditt, men disse var verken vi eller de som var innom her på besøk, i stand til å få stilt inn slik at de kunne brukes på akvariene.
*Ler*, kan ikke gjøre annet, lisme! Skjønner frustrasjon!! Iallfall spennende at dere klarte å få den til å slå på og av lyset helt av seg selv, det har ikke jeg klart ennå!! Tror jeg stikker innom Plantasjen på vei hjem, og bruker den digitale som en iq-test for familien. -Det er jo et lite nederlag om vi ikke får det til! Takk for svar!
Den virker, uttrolig nok!!
Timer'n virker som den skal!! Løsninga var det bakerste symbolet på klokka (tror jeg), det skal verken stå på lyspære eller lyspære m/X, men midt imellom!! -Er forresten svært tilfreds med meg selv nå!
Ja, det var jo logisk... Det burde jo alle forstå *ler*
Men du var flink
hehe har stilt inn en haug med sånne..
Når du trykker på den ene knappen, så ser du at lyspæra blir "markert" da går lyset på..Nå den er på den med X er den av. men da er den av for alltid og omvendt. derfor må den stå i midten da "går" programmet.. men det er et skikkelig kunststykke å klare å progge denne dritten riktig.. Når jeg finner den ene jeg har igjen selv så skal jeg lage en UTFYLLENDE bruksanvisning.. for den som fulgte med var dødsteit.
Erik
En bruksanvisning ville absolutt ha hjulpet, min hadde ikke en dårlig en engang!! Uansett, timer'n har vært pålitelig etter at jeg fikk den igang.
Noen utfyllende brugsanvisning ennå??
Skal det stå på program eller CD når man legger inn tiden for på og av
Og hva med nummerene 1 til 10 i program-meny??
Skulle nøden bli stor har de mekaniske timere på Elkjøp til 49,- per stykk. En krans med "flipper" som dekker et kvarter hver. To stillinger på bryter, PÅ og "Klokke".

Kunne tenke meg en digital en, ser at Biltema har til ca. 150,-. Hva betalte dere?
Clas Ohlson har massevis av koblingsur. Kjøpte et digitalt for kr. 49 - med bruksanvisning Ellers kan man for eksempel få en 3-pack med mekaniske ur for en 60-70 kroner så vidt jeg husker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap