Hurra, ildbuken har klart det!

Satt her i ettermiddag i tropevarmen (27 grader i skyggen i Trøndelag) og kikket inn i akvariet før jeg skulle sette i gang med vannbytte. Så at plantene var dratt opp av grusen og det var laget en stor haug med grus. (Når jeg tenker etter startet de nok i går med å lage haugen.) Så plutselig så jeg det: Ildbuken har lagt egg for første gang! Det er nok endel hvite egg, men noen ser gyldne ut.. så spent no.

Har stablet tre røtter sammen med endel store planter rundt omkring. Midt i mellom disse, der en trerot danner tak, har de funnet en passe plass. Den store grushaugen er lagt i forkant av "hula".

Får se hvordan det går, men uansett -- no har de klart det!

Var egentlig litt bekymret for ildbukparet som par i det siste. Hannen har jaget hoa mye mer enn vanlig. Tok sats fra den ene enden av akvariet og svømte rett på, men ho har jo parert godt. Mye mer munnbryting. Tenkte at dette gikk dårlig, men så var det egglegging på gang. Tenk så feil en kan ta.

Det er kun hannen som passer på. Han jager alle bort, inkludert madamen.
Hun holder seg mest i motsatt ende av akvariet. Er det vanlig eller er han bare litt ekstra stresset som førstegangs pappa?No må jeg studere hvilken mat jeg skal tilby evt unger som klekkes. Henter avskallet artemia i morgen i Trondheim. Har lagt inn en bestilling på en Zoo forretning.
Grattis med egg da :p

Lykke til videre...

Ahh.. egg og bebiser er alltid morro

Hold oss oppdatert.. og kanskje et bilde eller to?
Nedtur; alle egg er borte no. Begge to svømmer rundt, og madamen som var så blek i går er fargerik og flagrende i ettermiddag. Tidlig i dag var det fortsatt noen egg der, men de så mistenkelig hvite ut.

Men jeg er lykkelig alikevel. De har bevist at de kan klare dette, så no er det vel bare å vente på neste runde.

Kanskje de velger en annen plass neste gang. Skal legge nedi en litt stor avrundet stein som jeg hadde tenkt de kunne bruke til dette formålet. Får se om de er enig.
Ingen tegn til ny egglegging... sukk!
Har studert dem ganske inngående i de siste månedene og begynner å lure på om den største er damen.. Da vil ho kanskje aldri godta den lille hannen som make. En annen mulighet er at jeg har 2 damer, og derfor ble ingen av eggene befruktet.

Utseende:
Det er lite forskjell på finnene.
Den lille er mer fargesprakende, men det er ikke så rødt langt bakover mot sporen.
Den største er mye tykkere over magen,.... full av egg - eller bare litt kledelig rund?


Den store tolererer nesten ikke den lille. Den får juling rett som det er. Det er regelen og ikke unntaket at den har skrubbsår. Pr i dag er det lite kos og mye kjeppjaging.

Har fått dem identifisert tidligere som en av hvert kjønn via bilder. Synes at det nå nesten ikke forskjell på de, så nå jeg er veldig i tvil.
Kanskje de var for unge, og derfor ble feil likevel.

Linker til et bilde i fiskebasen: Er dette bildet av en han fisk? I så fall har jeg kun damer. Ingen av mine har så lange og fine finner.

Har tenkt at den eneste løsningen er å prøve å skaffe en stor han ildbuk. Nabobygda bruker å ha ildbuk, så jeg må vel ta meg en julerunde og sjekke.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap