Dyr i akvariet som ikke skal være der!!
Jeg satte opp ett kar for at mine guramier skulle legge egg,slo av pumpe og alt som jeg ble fortalt.Yngelen er nå 4dager gamle.Når jeg så i karet i kveld oppdaget jeg masse andre levende skapninger som jeg ikke har sett før,det er små hvite ting,ser ut som lus!Og noen hvite marklignende dyr! Hva i all verden er dette og gjør det skade på yngelen? I morgen tenkte jeg å skifte vann og starte opp pumpa igjen. Men er veldig skeptisk på det insekt livet som har blitt oppi der..what to do? :/
Postet 19.06.06 kl 00:18
Setter du i gang et filter som har stått avslått i dagesvis, tar du kål på yngelen temmelig kjapt. Bakteriekulturen i filteret trenger konstant oksygen- og vanngjennomstrømning for å overleve. Uten dette forvandles de til en helt annen og giftig type bakterier.
Setter du i gang filterpumpen da, så spyr den ut giftig gørr.
Du kaller det "pumpe", så det er mulig du ikke mener filterpumpe, men rett og slett en luftpumpe med luftestein?
Setter du i gang filterpumpen da, så spyr den ut giftig gørr.
Du kaller det "pumpe", så det er mulig du ikke mener filterpumpe, men rett og slett en luftpumpe med luftestein?
Postet 19.06.06 kl 00:26
Endret: 19.06.06 kl 00:27
Postet 19.06.06 kl 00:42
ok!! Så lenge det ikke gjør noe at de er der så går det bra. Er klar over dette med filteret,og det er filteret jeg mener.Kan yngelen i likhet med foreldrene greie seg fint uten oksygen da?Jeg tenkte å ordne filteret ved å ta vatten sammen med gørr fra mitt andre filter,men kan vente en stund med det enda viss det går bra.
Postet 19.06.06 kl 08:06
Hva slags kryp du har fått i akvariet, er ikke godt å si. Selv fikk jeg noe som kalles "hydra" i et yngel-akvarium der jeg fôret mye med artemia. Hydraen forsvant av seg selv når jeg sluttet å fôre med det. Men det skjer i blant at det dukker opp diverse småkryp i yngelkar. Om din type er skadelig eller ikke, er ikke godt å si. Du har vel ikke mulighet til å få tatt bilde av dem? Da er det lettere for andre eksperter å uttale seg om hva det er for slags kryp.
Jeg har dessverre null erfaring med gurami-yngel, men hvis de er som andre yngel så tåler de lite forurensning før de bukker under. Du må bytte mye vann dersom de ikke har filtrering i karet de går i. Det er viktig at vannet du bytter med, har samme temperatur og ph som vannet yngelen er i.
Så små yngel blir også lett sugd inn i filteret, så det er viktig å ha et filter som er tilpasset yngelen og altså ikke for kraftig. Mange bruker skumgummipatron-filter i yngel-kar, men det må være innkjørt på forhånd for å ha noen effekt. Ellers må du skifte vann daglig i flere uker uansett, før filteret er "oppe og går".
Et eksempel på type skumgummipatron-filter
Jeg har dessverre null erfaring med gurami-yngel, men hvis de er som andre yngel så tåler de lite forurensning før de bukker under. Du må bytte mye vann dersom de ikke har filtrering i karet de går i. Det er viktig at vannet du bytter med, har samme temperatur og ph som vannet yngelen er i.
Så små yngel blir også lett sugd inn i filteret, så det er viktig å ha et filter som er tilpasset yngelen og altså ikke for kraftig. Mange bruker skumgummipatron-filter i yngel-kar, men det må være innkjørt på forhånd for å ha noen effekt. Ellers må du skifte vann daglig i flere uker uansett, før filteret er "oppe og går".
Et eksempel på type skumgummipatron-filter
Postet 19.06.06 kl 09:43
Endret: 19.06.06 kl 09:47
yngel og labyrintorgan
Hei,
husker å ha lest et sted at yngelen ikke er født med labyrintorgan, men utvikler den etterhvert (det er derfor hannen må bygge et rede fullt av skum, for at yngelen skal overleve i oksygenfattig vann).
yngelen er dessuten den første tiden for små til å bryte vannskorpen!
hvor stort er karet ditt? ville kanskje uansett ha lagt ned en luftestein eller byttet mye vann for at de små skal få nok luft.
planarier blir sikkert fort toppers mat for yngelen
husker å ha lest et sted at yngelen ikke er født med labyrintorgan, men utvikler den etterhvert (det er derfor hannen må bygge et rede fullt av skum, for at yngelen skal overleve i oksygenfattig vann).
yngelen er dessuten den første tiden for små til å bryte vannskorpen!
hvor stort er karet ditt? ville kanskje uansett ha lagt ned en luftestein eller byttet mye vann for at de små skal få nok luft.
planarier blir sikkert fort toppers mat for yngelen
Postet 19.06.06 kl 10:21
skal vi se...
har ett forslag på ka jeg kan gjøre men vil gjerne høre andres meninger da jeg ikke vet om dette går. Enn hvis : 1: jeg tar ut yngelen i all hast. 2: tømmer karet helt og renser det godt. 3: tar vann fra ett annet kar oppi dette men uten grus,kun planter i potter. 4: tar ut det ubrukelige filteret,renser dette og setter det i en bøtte med luftestein og klemmer gørr i det fra ett oppegående filter for å få en kick start,og setter dette i karet etter noen dager. Er det noe mulighet for at dette går? Tror at dyra bør fjernes da det ser ut som de hopper på yngelen som svømmer livet av seg!!
Postet 19.06.06 kl 11:28
Postet 19.06.06 kl 11:40
hva i all verden er copepoder?
har aldri hørt om dem før, og når jeg søker på dette i google får jeg opp noen sider om marine parasitter, så disse forekommer nok ikke i ferskvann med mindre det finnes en ferskvannstype også?
dersom du har tid og ork til det kan du fange yngelen og ha dem i et lite kar for seg. du må da passe på å ha riktige vannverdier, luftestein, planter som gir skjulesteder, fore godt og skifte vann daglig.
cara gjorde dette her:
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1054938&highlight=dverggurami
ellers kan du la dem bli i karet og satse på at vaffal noen av yngelen overlever småkrypene.
der vil de finne mat blant planter og slikt inntil de er store nok til å fores med yngelfor.
har aldri hørt om dem før, og når jeg søker på dette i google får jeg opp noen sider om marine parasitter, så disse forekommer nok ikke i ferskvann med mindre det finnes en ferskvannstype også?
dersom du har tid og ork til det kan du fange yngelen og ha dem i et lite kar for seg. du må da passe på å ha riktige vannverdier, luftestein, planter som gir skjulesteder, fore godt og skifte vann daglig.
cara gjorde dette her:
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1054938&highlight=dverggurami
ellers kan du la dem bli i karet og satse på at vaffal noen av yngelen overlever småkrypene.
der vil de finne mat blant planter og slikt inntil de er store nok til å fores med yngelfor.
Postet 19.06.06 kl 13:13
Postet 19.06.06 kl 13:19
Postet 20.06.06 kl 11:26
Kan du beskrive disse "krypene" litt mere?
Er de bittesmå og hvite, ser ut som "hoppende" eller "kravlende lus"? Sitter de på noe, eller svermer de rundt overalt i akvarievannet? Og de marklignende vesnene (du hadde to typer kryp der nå, forsto jeg det som?), sitter de fast på noe?
Om du kan, så kunne du jo tatt ut yngelen i en beholder, sluppet et par voksne fisk i yngelkaret og hatt dem der èn dag. Så kan de spise opp og renske karet for smålus, og så fjerner du de voksne og setter yngelen tilbake...?
De fleste fisk spiser sånne småkryp de finner i akvariet med stor appetitt.
Hadde en rot en gang som det yret av smålus på. Karet var tomt for fisk, for det sto under innkjøring. Husker jeg hatet synet av de ekle, hvite små lusene som kravlet overalt på rota.
Men så.... så slapp jeg scalarene mine oppi karet. Og de satte i gang en jakt etter lusene med vilt blikk, og ga seg ikke før hver eneste "lus" var oppspist og borte! Siden så jeg aldri noe mer til dem.
Er de bittesmå og hvite, ser ut som "hoppende" eller "kravlende lus"? Sitter de på noe, eller svermer de rundt overalt i akvarievannet? Og de marklignende vesnene (du hadde to typer kryp der nå, forsto jeg det som?), sitter de fast på noe?
Om du kan, så kunne du jo tatt ut yngelen i en beholder, sluppet et par voksne fisk i yngelkaret og hatt dem der èn dag. Så kan de spise opp og renske karet for smålus, og så fjerner du de voksne og setter yngelen tilbake...?
De fleste fisk spiser sånne småkryp de finner i akvariet med stor appetitt.
Hadde en rot en gang som det yret av smålus på. Karet var tomt for fisk, for det sto under innkjøring. Husker jeg hatet synet av de ekle, hvite små lusene som kravlet overalt på rota.
Men så.... så slapp jeg scalarene mine oppi karet. Og de satte i gang en jakt etter lusene med vilt blikk, og ga seg ikke før hver eneste "lus" var oppspist og borte! Siden så jeg aldri noe mer til dem.
Postet 20.06.06 kl 12:08
Endret: 20.06.06 kl 12:09
De er hvite og har litt form som en trekant,dvs rund i ene enden og litt mer avlang i den andre.De oppholder seg enten på akvarieruta,i plantene eller i overflaten.De er veldig raske,svømmer fort men spretter når de er på toppen.De er veldig små ja,ser ut som en partikkel egentlig men ved nærmere studie så ser man bein,og ser ut som e litt lengre følehorn(?) som sitter i enden.
De hvite markene bukter seg oppover ruta eller svømmer rundt,de er litt lengre..kanskje 2-3mm lange.Sett i forhold til gurami yngelen som også er knøttliten er disse insektene mindre.
Har tenkt på det med å ta ut yngelen men er sikkert over 100stk nedi der og ser for meg en voldsom til jobb viss jeg skal få tak i alle sammen. Har kjøpt meg en luftpumpe og en luftestein som jeg skal sette nedi,iom at filteret selv med strømpe på er så kraftig at plutselig satt sikkert 20 stykker fast i strømpa,hehehe...
Så håper på at disse dyra ikke byr på noe problemer for fisken men at de heller kan være mat til de.Driver å lager infusorer med tørka banan nå men det blir ikke klart før om noen dager. men det ser faktisk ut som det ikke er fult så mange av de "lusene" som det var for ett par dager siden så kanskje de spiser dem? Eller så hjemmer de seg godt.Men en ting som ser pussig ut!! Har oppdaget at mellom blader og røtter så ser det nesten ut som en fint spinnet nett,mer som ett edderkoppnett,som lusene sitter i innimellom.Dette liker jeg IKKE!! men det kan vel også kanskje være en sammenheng med alger og partikler ..iom at det ikke er filter oppe å går i karet nå??
Postet 20.06.06 kl 13:27
MEN!!!
de hoppedyra kommer ut av akvariet joooooo!!! :-O de kravler opp av vannet og opp over dekkglasset! Angst!!!
Postet 20.06.06 kl 22:37