Neontetra yngel

I natt fikk jeg yngel på neontetra, har 3 stk gravide hunner som venter. I går oppførte hun seg veldig rart, svømte rykkvis med nese nedover. Satte henne derfor over i yngel akvariet. i dag var hun slank og fin, og det svømte x antall nye yngler rundt der.

Men, er disse vanskleige å få til å vokse opp?
Trenger de noe annet en guppy osv?
Hæ? Du satte en gravid neontetra hunn i en tank i går, og i dag er det yngel? -Jomfru Maria?

Eggene til neontetra befruktes i vannet etter at de er sluppet fra hunnen, og du trenger dermed en hann sammen med hunnen.

Eggene trenger også noe tid før de klekker. Yngel av neontetra er mindre enn yngel av guppy, og trenger derfor infusorier.

Blander du neontetra med en annen art?
Dette hørtes jo helt merkelig ut...! Neontetra legger EGG. Om du setter en eggleggende fisk alene, UTEN noen hann som kan befrukte eggene, så blir det aldri noen yngel. Eggene bruker jo også tid på å klekkes.

Jeg tror du snakker om guppy eller noe her. Det er 100% sikkert ikke en neontetra iallefall!

Thomas Evjen
[b]I natt fikk jeg yngel på neontetra[/b], har 3 stk gravide hunner som venter. I går oppførte hun seg veldig rart, svømte rykkvis med nese nedover. Satte henne derfor over i yngel akvariet. i dag var hun slank og fin, og det svømte x antall nye yngler rundt der. Men, er disse vanskleige å få til å vokse opp? Trenger de noe annet en guppy osv?
Forslag til framgangsmåte:
mona o
Dette hørtes jo helt merkelig ut...! Neontetra legger EGG. Om du setter en eggleggende fisk alene, UTEN noen hann som kan befrukte eggene, så blir det aldri noen yngel. Eggene bruker jo også tid på å klekkes. Jeg tror du snakker om guppy eller noe her. Det er 100% sikkert ikke en neontetra iallefall! [QUOTE=Thomas Evjen][b]I natt fikk jeg yngel på neontetra[/b], har 3 stk gravide hunner som venter. I går oppførte hun seg veldig rart, svømte rykkvis med nese nedover. Satte henne derfor over i yngel akvariet. i dag var hun slank og fin, og det svømte x antall nye yngler rundt der. Men, er disse vanskleige å få til å vokse opp? Trenger de noe annet en guppy osv?


Ok, eggleger ja. Er sikker på et dem er neontetra ja. Hun hadde en kjempemage, det samme har tre andre. i dag var hun ikke så stor. skal se etter egg når jeg kommer hjem. kan være en av endlers som har sørget for en økning av yngel.

Om dette ikke er flere gravide fisk, hva kan da være skyld i disse store magene og merklig oppførsel.
Kan ikke utelukke at hun har lagt egg, men de er i så fall ubefruktet. Eggene blir også mat, om det finnes annen fisk i karet. (Mulig at mor selv forsyner seg også.) Derfor er det ikke sikkert du ser noen egg etter gyting.
Jeg tror du bør ta noen timer i biologi
Ikke fornærmende ment altså, men her tror jeg ikke du har tenkt på blomster og bier i det hele tatt...

Først og fremst; en eggleggende fiskeart er aldri gravid. Da hadde jeg også gått rundt og vært evig gravid.... for jeg har også egg i magen til enhver tid som hunnkjønn
Poenget er at man ikke er gravid før eggene er befruktet, og det så dannes et foster.

Slik er det med eggleggende fisk;
hunnen og hannen leker. Hunnen legger eggene i akvariet, hannen følger tett etter og sprøyter melke over dem (det er spermier) som befrukter eggene. Deretter utvikles det små fiskefoster inne i eggene, som så klekker etter et visst antall dager. Hvor mange dager, avhenger av fiskeart. To til fem dager er en pekepinn.

Som du ser, en eggleggende fisk er aldri gravid på noe tidspunkt, ettersom befruktningen skjer utenfor kroppen, etter at eggene er lagt.

Og dersom du har den minste peiling på "blomster og bier", så vet du jo at et egg ikke kan bli befruktet uten at en hann er tilstede og gjør det.... Så, det vil si, at din neontetra hunn UMULIG kan legge egg og få dem befruktet når hun er alene.

En tjukk neontetra kan være en hunn med buken full av egg, men det kan også være en forspist tetra med litt forstoppelse.
En eggleggende hunnfisk pleier ikke legge dem sånn i hytt og pine for moro skyld. For å trigge eggleggingen, trengs det stort sett en hann tilstede, som lokker hunnen til å legge dem.

Forstoppelse kan være plagsomt, og kan få noen og enhver til å oppføre seg litt merkelig....

Om du formodning skulle finne noen egg i akvariet du satte henne i, så er de jo ikke befruktet og null verdt annet enn som føde for andre fisk. De er muligens mugne allerede, dersom hunn-tetraen mot formodning la egg alene uten hann tilstede.

Thomas Evjen
Ok, eggleger ja. Er sikker på et dem er neontetra ja. Hun hadde en kjempemage, det samme har tre andre. i dag var hun ikke så stor. skal se etter egg når jeg kommer hjem. kan være en av endlers som har sørget for en økning av yngel. Om dette ikke er flere gravide fisk, [B]hva kan da være skyld i disse store magene og merklig oppførsel.[/B]
Neontetra, og mange andre Tetra, er såkalte eggspredere. Det vil si, at dem bare slipper eggene der dem finner det for godt. Ingen pleie av egg eller yngel der i gården.

Dette er grunnen til at det, om man er svært heldig, vokser opp en neontetra på 10 millioner egg, med mindre man legger til rette for dretting av denne fisken.
Har selv tilgode å oppleve at tetra egg\ yngel overlever i ett selskapskar.

Grunnen til at magen plutselig ble mindre, er nok ikke noe mysterium.
Enten har hun vært rognstinn, og kvittet seg med eggene, eller så har hun rett å slett vært godt å mett. For alt vi vet, på nettopp andre sine egg
Jeg har aldri hatt neontetra før nå, så kunskapen om disse er ikke stor, kanskje derfor jeg spurte.

Har fått svar på mine spørsmål, og takk for det.

Dersom du har et ekstra kar, kunne du jo forsøke å få lek på neontetra. Det hadde jo vært kjempespennende!! Og dersom du har hunner som produserer egg, er du jo et stykke på vei!!
munda
Dersom du har et ekstra kar, kunne du jo forsøke å få lek på neontetra. Det hadde jo vært kjempespennende!! Og dersom du har hunner som produserer egg, er du jo et stykke på vei!!


Har satt alle sammen i yngelakvariet, men man får ikke nok akvarier, så kanskje et eget hadde vært noe.

Hadde vært moro og prøvd.
Sykdom?
Jeg henger meg på denne gamle tråden av den grunn at jeg nå opplever noen neontetra med samme oppførsel. Tre av ti stykk har kjempemager og svømmer i rykk og napp på skrå nedover, kan nesten se ut som de har magen full av luft og sliter med å ikke flyte opp. Jeg kan null om disse fiskene, er bare på besøk hos noen nybegynnere (som jeg har hjernevasket til å begynne med akvarier), men vil hjerne være til hjelp. Noen som har idé til hva som kan være galt med fiskene?
Neontetra
jeg lurer på hvor lenge neontetra går gravide?? spørsmål fra nybegynner
Kan du legge ut bilder slik at vi kan bekrefte at det ikke er neontetra?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap