trodde jeg hadde kjøpt knurremaller...

hei. jeg er ganske fersk i gamet og ny her. men har smuglest her en god del da
så jeg drister meg til å spørre om en ting.
I går var jeg på tropehagen zoo i steinkjer å kjøpte meg noe de sa var knurre maller. men da jeg søkte i basen her så ligner de ikke i det hele tatt...
de er svarte med sølv/hvite striper. skal prøve å få tatt bilder men det er ikke enkelt for de er jo så skye..
har ikke hørt dem knurre men hehe..
kjøpte to stykker..
Stripete sjokolademalle
Kanskje det er denne?
Tropehagen hadde denne som månedens fisk i mai....
dette er et bilde av min fisk. og de ser ganske like ut ja..
tusen takk for hjelp
Denne mallen kan knurre ganske høyt

kan den?
så kanskje derfor de kalte det knurrende malle da eller?
Håvard Støre Andresen
Denne mallen kan knurre ganske høyt:)

Jeg har en slik en, Jånni heter han.
Feit og bråkete. Heldigvis bare lyd ikke temperament.

Han er stille og rolig dagtid, kan vifte opp usannsynlig store mengder sand for å få den ikke akkurat atletiske kroppen under akkurat den rota!
Straks lyset slukker og det blir skumring kommer han fram, han svømmer raskt og jeg ser bare den runde hvite magen hans som glir bortover glasset.

Det er Jånni som er avbildet i Fiskebasen forresten.

Legger ved et litt dårlig bilde av han også, siden han er så skjønn.

Pass på piggene forresten!
Unngå hov (jeg løfter alltid ut hulen han ligger i, han gjemmer seg straks jeg begynner å rote rundt med hov) Og pass på fingrene når du håndterer den.
Min er nå ca 15 cm, og det er nok ikke lenge igjen før de største piggene klarer å lage hull i huden.
De legger seg rundt fingrene og holder seg fast med piggene.
Eneste måten jeg har fått han (og den prikkete typen) til å slippe er å holde de like under vannflate og røre forsiktig på mallen.
Og være tålmodig!
Den slipper etterhvert.
Anita Gunnarsen
kan den? så kanskje derfor de kalte det knurrende malle da eller?

Ved håndtering hører du knurringa kjempelett

Jeg synes forresten den prikkete "kvekker" mer, mens den stripete knurrer.
Disse blir også kalt stripete sjokolademaller.
okei supert da vet jeg det
har ikke hørt de nurre enda men.. mine er miniatyrer enda.. har de foreløpig i karantene akvariet mitt for sikkerhets skyld.. så jeg får vell høre det når jeg flytter de i hoved "dammen"
tusen takk for god og masse info
hei...Jeg har 2 stk med sjokolademalle/knurremalle..Etter det jeg har funne ut så er disse helt identiske..Hadde en av de oppi håven da jeg skulle flytte de over..å de KNURRA! Det var en helt syk lyd av disse små fiskene...hehe..Som sagt i tråden tidlige så pass deg får taggene, prøver du å ta i disse så hopper de som et pinnsvin...å det er VONDT...hehe

lykke til
Anita Gunnarsen
.. mine er miniatyrer enda.. har de foreløpig i karantene akvariet mitt for sikkerhets skyld.. så jeg får vell høre det når jeg flytter de i hoved "dammen":)

Tror ikke størrelsen spiller noen rolle, jeg har hørt småttiser på 4-5 cm knurre.
Bare hold den litt over vannet, det gjør ingenting.
Du kjenner vibrasjonene i hånde og hører lyden
Skal man absolutt fange maller med hov, vil jeg anbefale en hvit, finmasket hov. Slike blir ofte brukt i forbindelse med saltvann.

Den jeg har, er i alle fall godt brukt til alt fra siling av artemia (perfekt til dette), og fanging av fisker jeg er litt mere redd
utrolig lik sjokolademalla våres. (stripete sjokolademalle) Våres har fått det fine navnet Sjokko Ironi er en fin ting

Våres har vokst ganske så fort, og er en fin fisk, men ser den ikke så mye da...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap