- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Plukke snegler.
Plukke snegler.
Jeg har startet krig mot mine sandsnegler, pestsnegler og posthornsnegler. Dem skal ut av alle småakvariene mine slik at jeg heller kan kjøpe mer spennende arter av snegler. Synes spesielt sansneglene formerer seg altfor eksplosivt og er mer til sjenanse enn nytte.
Har jobbet med saken i ca. en måned og er kvitt 98% av sneglene. Det er så få igjen at jeg kan knuse dem mot ruta når jeg ser dem. Regner med at det vil ta laaang tid før jeg tar den siste. Hadde det ikke vært for rekene ville jeg absolutt brukt sneglegift.
Har jobbet med saken i ca. en måned og er kvitt 98% av sneglene. Det er så få igjen at jeg kan knuse dem mot ruta når jeg ser dem. Regner med at det vil ta laaang tid før jeg tar den siste. Hadde det ikke vært for rekene ville jeg absolutt brukt sneglegift.
Postet 22.06.06 kl 21:35
Postet 22.06.06 kl 21:40
Postet 22.06.06 kl 22:11
Endret: 22.06.06 kl 22:12
Postet 22.06.06 kl 22:39
Ganske interessant egentlig, dette med pestsnegler.
Satt akkurat og spekulerte litt over det selv tidligere i kveld.
Det ser ut til at pestsneglene formerer seg veldig ulikt, avhengig av hva slags fisk man har i karene. Fisk som ikke er spesielt fremhevet eller kjent som sneglespisere ser faktisk ut til å ta en del snegler, tross alt. Eller tar de eggene deres, tro?
Merkelig er det likevel, at i karet der jeg hadde fem scalarer og tre Ancistrus (de to artene jeg mistenker for å være sneglespisere) var det aldri noen pestsnegler. Ingen!
I to kar med kun Corydoras (voksne), ingen andre fisk, kryr det av pestsnegler overalt. De sitter på røtter, filter, planter og ikke minst på glasset.
Et eksperiment jeg gjorde:
I et yngelkar med Corydoras satte jeg inn sju-åtte blæresnegler for å ta litt matavfall. Ingen gjemmesteder eller planter i karet, kun sand på bunnen. Etter to eller tre dager holdt jeg opptelling; disse blæresneglene hadde lagt 19 (!!) klaser med egg rundt omkring på glasset i den lille yngeltanken!
En blir helt svimmel... tenk på den formeringshastigheten en håndfull slike snegler har!
Satt akkurat og spekulerte litt over det selv tidligere i kveld.
Det ser ut til at pestsneglene formerer seg veldig ulikt, avhengig av hva slags fisk man har i karene. Fisk som ikke er spesielt fremhevet eller kjent som sneglespisere ser faktisk ut til å ta en del snegler, tross alt. Eller tar de eggene deres, tro?
Merkelig er det likevel, at i karet der jeg hadde fem scalarer og tre Ancistrus (de to artene jeg mistenker for å være sneglespisere) var det aldri noen pestsnegler. Ingen!
I to kar med kun Corydoras (voksne), ingen andre fisk, kryr det av pestsnegler overalt. De sitter på røtter, filter, planter og ikke minst på glasset.
Et eksperiment jeg gjorde:
I et yngelkar med Corydoras satte jeg inn sju-åtte blæresnegler for å ta litt matavfall. Ingen gjemmesteder eller planter i karet, kun sand på bunnen. Etter to eller tre dager holdt jeg opptelling; disse blæresneglene hadde lagt 19 (!!) klaser med egg rundt omkring på glasset i den lille yngeltanken!
En blir helt svimmel... tenk på den formeringshastigheten en håndfull slike snegler har!
Postet 22.06.06 kl 22:59
Postet 22.06.06 kl 23:44
Postet 26.06.06 kl 00:36
Postet 26.06.06 kl 01:08
Postet 26.06.06 kl 02:32
Postet 26.06.06 kl 03:30
Postet 26.06.06 kl 04:35
Postet 26.06.06 kl 16:38
Postet 26.06.06 kl 21:09
SEND dem!!
hei hei alle.. hvis dere har opprydding. ta å send dem til meg her i bergen.. Jeg får virkelig ikke nok.. trenger dem til for...
Jeg betaler frakt hvis du sender dem i en fonuftig pakke og det er en del av de.
P.S.
Varsle på forhånd siden jeg reiser på ferie... Ikke deilig med råtne snegler i pose på bordet hjemme når en kommer inn døren...
Jeg betaler frakt hvis du sender dem i en fonuftig pakke og det er en del av de.
P.S.
Varsle på forhånd siden jeg reiser på ferie... Ikke deilig med råtne snegler i pose på bordet hjemme når en kommer inn døren...
Postet 27.06.06 kl 02:02
Jeg har en del små søte(???) posthornsnegler i ene karet mitt. Mistenker at det fulgte med litt egg på planter, fordi søstrene mine har visst fått samme problem (og har også planter fra samme sending). Heldigvis har det ikke blitt så mange flere de ukene jeg har hatt de. Tror eplesneglene sørger for å renske vekk en del egg.
Postet 27.06.06 kl 02:34
Postet 27.06.06 kl 03:05