Varmekabler... til sandbunn

Jeg har tenkt å skaffe meg sand i bunnen i akvariet mitt... fikk høre at jeg bør ha varmekabler
eller noen sandsnegler, slikt at ikke plantene blir kvalt... hvor mye koster varmekabler? og hvor fester man de?
Du kan feste dem i bunnen med sugekopper, men det beste er å lime dem med silikon.

Pris er vel avhengi av hvor "lang" varmekablene skal være, avhengi av hvor stort akvarie du har men her er en , og her [URL=null][/URL], og her http://tropefisk.no/shop/default.asp
Du trenger ikke så veldig mye varme til dette formålet. En kabel på 20W skulle holde fint til karet på 240L.

Vil anbefale JBL sine kabler, dette er topp greier.
Om du vil ha en rimeligere kabel, er Rena sine kabler helt OK.
Det kan være en fordel å kjøre varmekabelen over ett tidsur, slik at man får ennå større svingninger i temperaturen i bunnlaget. I tillegg kan man regulere varmen mere, siden kabler ikke har noen form for termostatstyring.

Feste med sugekopper går selvsagt ann, men dette er ikke en løsning som holder over tid. Silicon er ett bedre alternativ, husk å bruke akvariesilicon, samt at silicon trenger å herde!

Hvis du går for en Rena varmekabel skal du bare glemme å bruke sugekoppene som følger med, disse "suger" bokstavelig talt. Jeg måtte feste med silikon for å få kabelen skikkelig plassert
Enn til små kar?
Finnes det varmekabler til mindre kar, f.eks 45 liter? Minste jeg har sett er 15w, disse er jo ca 3 m lange...
15w passer fint i 45 liter!
En litt mindre kabel er JBL 120, som er på 10W. Kabelen er på 2 meter, altså mer enn nok til ett 45L kar.
Spesifikasjonene til kabelen sier at dette er kabel for kar fra 50-120L
5 liter fra eller til spiller neppe noen rolle
Hvordan er det med "enden" av kabelen, må man bruke hele lengden oppi karet? Hva skjer hvis man legger halve kabelen nedi, og resten er på utsida? Brannfelle?
Om du ikke har plass til hele kabelen, er den rett å slett for stor (som du sikkert har skjønt allerede)

Tør ikke si hva som skjer med denne biten du tenker å ha utenfor, men tviler på at den er beregnet på dette.
Noen brannfelle er det neppe, da det er ganske lite effekt av disse kablene. Mener det største jeg har sett er 100W.

Men jeg ville som sagt ikke turt å henge noe av denne på utsiden av karet
Satser på varmekolbe, jeg.
Så får jeg heller irritere meg over at sandsneglene kommer fra feil kontinent!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap