Bunnfisk
Postet 30.06.06 kl 13:43
Postet 30.06.06 kl 18:06
Postet 02.02.07 kl 20:23
Postet 14.02.07 kl 19:12
Thomas AgnorDet finnes vel, men ikke noen som er lov å ha i utedam. Det eneste som er lov å ha i dam i Norge er Koi og Gulfisk
Chris-André EinarsenNæh, kødder du? Hvor står dette? *aldri hørt om*
Som Thomas Agnor her sider, så har det faktisk blitt innskjerpelser på hvilke fisk som er tillatt i hagedam
Les mer bl.a. her
Postet 14.02.07 kl 20:00
Postet 26.04.07 kl 18:45
Åfaen!
Sorry. :P
Menne, litt OT; hvorfor er det kun gullfisk og koi som er lov? Frykt for at dem skulle rømme, men man kan liksom ikke nekte folk ALLE arter i hagedam?
Menne, litt OT; hvorfor er det kun gullfisk og koi som er lov? Frykt for at dem skulle rømme, men man kan liksom ikke nekte folk ALLE arter i hagedam?
Postet 01.05.07 kl 00:21
Endret: 01.05.07 kl 00:22
Akkurat hvorfor Norge er spekket med umse bestemmelser den vanlige menigmann ikke helt forstår, skal jeg ikke spekulere i :p
Forbudet, henger her med stor sannsynlighet sammen med at det er flere og flere vann\ vassdrag som ødelegges av arter som er introdusert av mennesker.
Jeg tenker her på andre arter enn den svært mye forhatte\ omtalte Ørekyta.
Arter som stør, solabbor, og gullfisk, finnes i dag i mange vann som ellers huset norske arter.
I tillegg finnes det en rekke andre arter som jeg ikke gidder å nevne engang, og arter jeg ikke vet om
Mener at Nils for en tid siden skrev en del om dette, og linket til bestemmelsene. Noen var det i alle fall som forklarte dette.
Forbudet, henger her med stor sannsynlighet sammen med at det er flere og flere vann\ vassdrag som ødelegges av arter som er introdusert av mennesker.
Jeg tenker her på andre arter enn den svært mye forhatte\ omtalte Ørekyta.
Arter som stør, solabbor, og gullfisk, finnes i dag i mange vann som ellers huset norske arter.
I tillegg finnes det en rekke andre arter som jeg ikke gidder å nevne engang, og arter jeg ikke vet om
Mener at Nils for en tid siden skrev en del om dette, og linket til bestemmelsene. Noen var det i alle fall som forklarte dette.
Postet 05.05.07 kl 16:59
Postet 05.05.07 kl 22:32
Re:
Siden dette er et forum for akvariehold, skal jeg la være å kommentere dette, utover at Sv ikke har noen form for planer eller programfestede løfter om å ta fra noen noe som helst (utenom litt morro og ganske mye penger, om du er rik da).
Postet 06.05.07 kl 00:54
Kesol(utenom litt morro og ganske mye penger, om du er rik da).
Hehe... Der har du en drivende bra definisjon av hagedamhobbyen. Det er morro og koster ganske mye penger. Også er det miljøfientlig i følge de som har sørget for forbudet her til lands for hold av mer utpregede bunnfisker som f.eks stør.
Postet 10.05.07 kl 01:16
Oi...
Da må jeg spørre, kjære Frank, er stingsildene mine ulovlige da?? Jeg fanget dem i vannet ved der jeg bor, og de stortrives! Før vi "pussa opp" dammen, formerte de seg som bare det, jeg kunne til og med drive avl, så mange hadde jeg! (vil jo ikke ha innavla fisk)
Stingsild, som er en liten fisk, er jo svært tilpasningsdyktig, men er naturlig i vår fauna. Så nå ble jeg litt forvirret:S
Men dersom den ikke er ulovlig, så er jo den en fin "bunnfisk", som går i alle sjikt i vannet og rydder. Den bygger reir som den gyter i, og vil helst ha det litt ryddig rundt seg^^,
Stingsild, som er en liten fisk, er jo svært tilpasningsdyktig, men er naturlig i vår fauna. Så nå ble jeg litt forvirret:S
Men dersom den ikke er ulovlig, så er jo den en fin "bunnfisk", som går i alle sjikt i vannet og rydder. Den bygger reir som den gyter i, og vil helst ha det litt ryddig rundt seg^^,
Postet 25.07.07 kl 18:30
Slik jeg oppfatter bestemmelsene, er også utsetting av norske arter på steder der de ikke naturlig befinner seg, ulovlig.
Om dette blir ett grensetilfelle, siden det (trolig) dreier seg om ett helt lukket anlegg, eller om det "grov miljøkriminalitet", skal jeg ikke engang tenke over
Eksempler på slike utsettinger er ørekyte, diverse ørretarter, lokaliasjonsvarianter etc.
En bør huske på at selv om fisken er i ett lukket annlegg som de fleste dammer er, kan fugl fange fisk, frakte den med seg, og så har man den i værste fall på ett nytt sted noen minutter etter. Sjangsen er liten, men det er det jo i lotto også. Og det stanser jo ikke akkurat spillet
Du får høre med direktoratet(direktorotet) for naturforvaltning, de vet garantert mer om dette
Om dette blir ett grensetilfelle, siden det (trolig) dreier seg om ett helt lukket anlegg, eller om det "grov miljøkriminalitet", skal jeg ikke engang tenke over
Eksempler på slike utsettinger er ørekyte, diverse ørretarter, lokaliasjonsvarianter etc.
En bør huske på at selv om fisken er i ett lukket annlegg som de fleste dammer er, kan fugl fange fisk, frakte den med seg, og så har man den i værste fall på ett nytt sted noen minutter etter. Sjangsen er liten, men det er det jo i lotto også. Og det stanser jo ikke akkurat spillet
Du får høre med direktoratet(direktorotet) for naturforvaltning, de vet garantert mer om dette
Postet 25.07.07 kl 19:04
Vel, naboen min er jo i viltnemda, hun har aldri sagt noe på stindsildene mine:P "I og med at den finnes i omtrent alle vassdrag på vestlandet, og minst like mane på østlandet, så var det ikke noe å tenke på", som hun sa til meg.
Da er det oppklart! så da kan du bruke den som ryddefisk:P
Hannen har blå øyne, og i gytetiden rød strupe. Hunnen er mer grålig og er større. I gytetiden er hun så full av rogn, at hun kan sammenlignes med en høydektig guppy. Så vet du det om du vil sikre at du har noen!
Da er det oppklart! så da kan du bruke den som ryddefisk:P
Hannen har blå øyne, og i gytetiden rød strupe. Hunnen er mer grålig og er større. I gytetiden er hun så full av rogn, at hun kan sammenlignes med en høydektig guppy. Så vet du det om du vil sikre at du har noen!
Postet 26.07.07 kl 16:31
Postet 27.07.07 kl 13:27
Postet 01.08.07 kl 03:36
Postet 07.12.07 kl 16:08
Postet 07.12.07 kl 17:39
I Kuopio hvor jeg er fra var det et par vann med koi, gullfisk og en eller annen malle. Klimaet der er vel mer eller mindre det man har på Østlandet her i norge.
Disse fiskene var et så stort problem at det vannet ble behandlet med gift, som tok knekken på det meste nedi der. Først etter 5-6 år har de begynt å sette ut fisk igjen.
Disse fiskene var et så stort problem at det vannet ble behandlet med gift, som tok knekken på det meste nedi der. Først etter 5-6 år har de begynt å sette ut fisk igjen.
Postet 18.12.07 kl 12:32
Det er ikke noe problem for gullfisk og overleve, det er til og med sportsfiske rekord på 915 g på gullfisk fra kristiansand. Når det gjelder Stør (i norge; sterlett) vil de ikke kunne reprodusere seg i ferskvann siden den er en anadrom fisk som lever i saltvann og går opp i ferskvann for å gyte, selv om det finnes visse stammer som kan leve hele livet i ferskvann (som også kan gjelde for laks (bleke)...). Tidligere var det naturlig stamme av stør bl.a i Drammenselva.
Av andre bunnfisk så finnes det dvergmalle, som er en mindre slektning av den Europeiske støren, i noen norske vann, bl.a. i Asker. Dvergmalla er sannsynligvis blitt innført av sportsfiskere og er en arti liten krabat på 30 cm som kan rydde en del formoder jeg...
Problemet med å finne fisk som kan rydde bunnen, er at de gjerne griser mer enn hva den opprinnelige arten gjør. Karuss er som de fleste norske karper bunnfisk på grunn av en primitiv svømmeblære som de må fylle fysisk(supe luft). I mange norske vann er det problem at det er for mye karpefisk (slik som i Årungen). De rett å slett driter for mye og man får ett veldig næringsrikt vann med algeoppblomstring på sommeren.
Karuss er den eneste arten som kan overleve bunnfrysing av de norske artene. Den graver seg ned i gjørma og kan overleve slik i flere måneder(!), så den tåler det meste.
Så å mitt heteste tips er dvergmalle, eller kanskje steinsmetten (abborfisk)?
Av andre bunnfisk så finnes det dvergmalle, som er en mindre slektning av den Europeiske støren, i noen norske vann, bl.a. i Asker. Dvergmalla er sannsynligvis blitt innført av sportsfiskere og er en arti liten krabat på 30 cm som kan rydde en del formoder jeg...
Problemet med å finne fisk som kan rydde bunnen, er at de gjerne griser mer enn hva den opprinnelige arten gjør. Karuss er som de fleste norske karper bunnfisk på grunn av en primitiv svømmeblære som de må fylle fysisk(supe luft). I mange norske vann er det problem at det er for mye karpefisk (slik som i Årungen). De rett å slett driter for mye og man får ett veldig næringsrikt vann med algeoppblomstring på sommeren.
Karuss er den eneste arten som kan overleve bunnfrysing av de norske artene. Den graver seg ned i gjørma og kan overleve slik i flere måneder(!), så den tåler det meste.
Så å mitt heteste tips er dvergmalle, eller kanskje steinsmetten (abborfisk)?
Postet 18.12.07 kl 13:37