- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- pantodon butcholzi atferd?????
pantodon butcholzi atferd?????
Har hatt afrikansk sommerfuglfisk et par ganger før, men da bare en og en. Har nylig annskaffet et par (han og hun) for første gang og ante ikke at disse fiskene var sosiale med hverandre. Disse to henger sammen dagen lang. Så i natt la jeg merke til en merkelig atferd jeg ikke har sett før på dem.
Disse to senket de berørende finnene vertikalt nedover og sprellet mot hverandre. Minner mistenksomt om lek, men denne fisken skal jo være så utrolig vanskelig å få i lek.
Derfor er det lite sansylelig i mine øyne at disse fiskene leker på dag nr. to hos meg.
noen som har holdt et par før og vet hva atferden er?
har for ordens skyld lagt ved tegninger hvor
-bilde en viser vanlig finne posisjon sett forfra og
-bilde to viser finne atferden jeg snakker om sett forfra. fiskene ligger såklart nærmere hverandre i akvariet enn på tegningen og smådytter på hverandre.
Disse to senket de berørende finnene vertikalt nedover og sprellet mot hverandre. Minner mistenksomt om lek, men denne fisken skal jo være så utrolig vanskelig å få i lek.
Derfor er det lite sansylelig i mine øyne at disse fiskene leker på dag nr. to hos meg.
noen som har holdt et par før og vet hva atferden er?
har for ordens skyld lagt ved tegninger hvor
-bilde en viser vanlig finne posisjon sett forfra og
-bilde to viser finne atferden jeg snakker om sett forfra. fiskene ligger såklart nærmere hverandre i akvariet enn på tegningen og smådytter på hverandre.
Postet 01.07.06 kl 23:53
Inaktiv bruker
Morgen
Har 2 hanner her og de holder ikke på sånn.
Er ingen expert men vil kanskje tro de "har noe på gang" ?
Ligger endel info om de "nydlingene" på nettet.
Å få de i lek er vistnok ikke det vanskeligste,å fø opp yngel er noe værre.
http://animal-world.com/encyclo/fresh/miscellaneous/butterfly.php
Du får holde oss informert om hva som skjer videre
Er ingen expert men vil kanskje tro de "har noe på gang" ?
Ligger endel info om de "nydlingene" på nettet.
Å få de i lek er vistnok ikke det vanskeligste,å fø opp yngel er noe værre.
http://animal-world.com/encyclo/fresh/miscellaneous/butterfly.php
Du får holde oss informert om hva som skjer videre
Postet 02.07.06 kl 09:48
Har lest at en må senke vannstanden og regne det tilbake over tid for å vekke ynglelysten og at ynglene må "håndmates". Siden jeg ikke har gjort dette er jeg skeptisk, men leken foregår jo ved at hannen vistnok skal hoppe på ryggen til hunnen (?????). De driver jo og knuffer og spreller og hopper mot hverandre da, så er litt spent. Foring med insekter skal vist også hjelpe på lekslysten....
jeg ble bare så overasket av finnepossisjonen de hadde
jeg ble bare så overasket av finnepossisjonen de hadde
Postet 02.07.06 kl 10:06
Kan meget godt være litt småflørting dette
Mange fisk er oppgitt å være umulig å få i lek. Egentlig er dette ganske misvisende.
Mange fisker leker både titt og ofte, men det er vanskelig å få egg til å klekke\ yngel til å overleve.
I ett selskapskar, vil både egg og yngel ofte bli ansett som mat av øvrige fisker, og det er en av grunnene til at mange arter er vanskelig å få yngel på i selskapskar.
Mange fisk er oppgitt å være umulig å få i lek. Egentlig er dette ganske misvisende.
Mange fisker leker både titt og ofte, men det er vanskelig å få egg til å klekke\ yngel til å overleve.
I ett selskapskar, vil både egg og yngel ofte bli ansett som mat av øvrige fisker, og det er en av grunnene til at mange arter er vanskelig å få yngel på i selskapskar.
Postet 02.07.06 kl 10:52
Inaktiv bruker
De liker garantert levendefor,insekter.
Sper på med endel små edderkopper/fluer,helst levende
Om det vil fremskynde lek aner jeg ikke men utrolig fasinerende å se på når de "jakter".
Som sagt ligger det mye info ute på nettet,noe er nok som unge herr Angel sier "misvisende".
Lykke til og håpe det blir "barn" på deg snart
Sper på med endel små edderkopper/fluer,helst levende
Om det vil fremskynde lek aner jeg ikke men utrolig fasinerende å se på når de "jakter".
Som sagt ligger det mye info ute på nettet,noe er nok som unge herr Angel sier "misvisende".
Lykke til og håpe det blir "barn" på deg snart
Postet 02.07.06 kl 12:51
Endret: 02.07.06 kl 12:52