Algespiser!!!

Hva er den beste algespiser? En som rensker skikkelig. Og hvem anbefaller dere? Har litt lyst på de som begynner på L- osv.
Siamesisk algeeter vil jeg si
Disse har fungert velldig bra hos meg
Eplesnegler funger også veldig fint.
Det finnes tre alminnelige algespisere. Med "alminnelige" mener jeg noen som er både lette og få tak i, samt at de gjør den jobben vi ønsker de skal; spise alger Derfor er de "alminnelige", fordi de fleste har en eller flere av dem nettopp av den grunn.

Siamesisk AlgeEter (kalt SAE)
Ancistrus (vanlig oppdrettsvariant, finnes i brun eller albino)
Otocinclus (populært kalt Otto'er)

SAE blir ganske stor og fet etterhvert, og jo større den er, jo mere begeistret blir den for vanlig fiskemat. Og når magen er full av fiskefôr, er det jo ikke så mye plass til alger lenger.... Men de spiser alger hele livet, selv om de kanskje prioriterer annen mat etterhvert om de kan. Stimfisk, gruppe.

Ancistrus er en såkalt sugemalle, og jobber jevnt og trutt. Noen eldre eksemplarer kan bli gretne overfor andre bunnfisker (maller), men ellers helt fredelige. De spiser annet fiskefôr også, men jobber stort sett uavbrutt med alge-gnaging. Kan holdes alene, eller bare to.

Ottoene har jeg ikke hatt gleden av å ha enda, men de er små, fredelige og utrolig flittige har jeg hørt Stimfisk, du bør ha en god gruppe av dem, ikke bare en, to eller tre.
Hvilken algeeter som er best, kommer også ann på hvilke typer alger det er du plages med.
Ansictrus har i alle fall ikke tatt en eneste pensel\ sjeggalge i mine kar. Er det slike alger, er SAE veien å gå (eller svømme, om du vil).

Selv har jeg stor sans for Otto, en nydelig liten malle. Finnes masse ulike otto-er, selv om utvalget av disse ofte er dårlig her til lands.
Otto er en fisk man skjeldent ser spiser, men den holder karet rent å pent
Og - jeg har....
Fordi om jeg er VELDIG ny i akvariesammenheng selv så kan jeg fortelle at det for meg fungerer veldig bra med 4 stk SAE og 6 stk Corydoras Panda i en 83 liter.....og når det er sagt - så er det to ting jeg lurer på:

Hvorfor kalles/hva er slektskapet mellom Corydoras og maller?
Og hvorfor er det så mange som er små-negative til SAE når de er store, synes de ser flotte ut da også jeg

Og nå er jeg så stolt - tenkt - min første erfaring/tips er delt ut på akvaforum..........blir det kakefest nå???????
André Neby
Fordi om jeg er VELDIG ny i akvariesammenheng selv så kan jeg fortelle at det for meg fungerer veldig bra med 4 stk SAE og 6 stk Corydoras Panda i en 83 liter
C. panda er nok ikke noen algespiser, selv om den regnes som en malle.
André Neby
Hvorfor kalles/hva er slektskapet mellom Corydoras og maller?
Vet ikke helt, det er jo stor forskjell på L-maller og C-maller. Største likhet er vel at begge typer maller holder seg på bunnen av karet
André Neby
Og hvorfor er det så mange som er små-negative til SAE når de er store, synes de ser flotte ut da også jeg :-)

Joda, store SAE er flotte å se på. Men de har ikke akkurat den største nytteverdi i algespisende sammenheng når dem blir store.
Mine er smellfeite, og latere enn katta Det er stort sett kun når det fores, at dem gidder å flytte særlig på seg. Alger har dem ikke spist på flere år
André Neby
Og nå er jeg så stolt - tenkt - min første erfaring/tips er delt ut på akvaforum..........blir det kakefest nå???????

Du skal se at det blir mange, mange flere innlegg fra din side etterhvert
Ang. gretten...
Jeg har også erfart (som Mona sier her) at ancistruser han være gretne mot andre maller...

Har en som alene med stor suksess har holdt algene unna i en 100 liter i et år nå, den er veldig aktiv og morsom å kikke på, skikkelig hyperaktiv og fin er den også! (Så ancistrus anbefales!)

Siden den aldri har brydd seg om andre fisker, tenkte jeg det ville gå greit om det flyttet inn en liten klovnepleco, men den gang ei! Det ville IKKE lille ancistrus ha noe av!

-Selv om hun/han ikke er noen "gretten gammel gubbe", (var bare ca 1,5 cm da jeg fikk den for ca 1 år siden, er vel ca 6 cm nå...) Var den etter klovneplecoen som en klegg, så det tok ikke leng tid før jeg fant ut at det var best at plecoen flyttet ut...

Nå har ancistrusen fått selskap av to små (ca 2 cm) av egen rase, og det er visst helt ok!

Så selv om ancistrusen stort sett er en veldig fredelig fisk, er det jeg verdt å ta med seg at det er smart å velge fisker som i minst mulig grad begrenser senere ønsker, eller i hvertfall tenke gjennom hva men evt. ønsker å supplere akvariet med i fremtiden så man ikke begrenser mulighetene...

-Vet det er umulig, men, for det dukker jo stadig opp nye fantastiske fisker !!!

Lykke til med valget!
Jeg synes levendefødere som guppy, platy og sverddragere er glimrende algespisere. De er som kua, beiter hele dagen og blir aldri mette =) + de sørger for masse levendemat hvis du har fisker som setter pris på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap