Diskus
Var i dyrebutikken idag, da jeg fikk øye på at de hadde mange små diskuser... hvor mange diskuser bør man ha sammen? Og hvilken fisk kan den evt leve sammen med? hvor stort akvarium er greit? Står inne på akvaforum at den for beste trivsel kan leve i 180liter.. er det greit, eller burde den ha større? (vis man begynner med de små)
Postet 16.07.06 kl 00:48
Endret: 16.07.06 kl 00:50
Hvis vi snakker om et voksent par med discus kan disse fint holdes i et 180 liters akvarie.
Snakker vi om å fore opp en flokk med ungfisk gjøres dette i et middels stor kar, altså går et 180 liters kar helt fint.
Skal man fore opp en flokk er tommelfingerregelen minimum 6 stk. Disse vil ganske så fort vokse ut av 180 literen og da er det 350+ som teller.
Vanlige tilllegsfisk til discus er coorydoras, ancistrus, kardinaltetra. Etter hvert har jeg erfart at det blir færre og færre tilleggsfisk som svømmer i vannlagene og man ender da opp med discus + bunnfisk.
Jeg liker godt peckoltiaartene da disse er meget pene maller samt at man finner arter som ikke blir så veldig store. I lag med mine discus går det ancistrus og L008, men det kunne like gjerne ha vært L103, L104 eller L134.
Skal du starte opp med discus er det viktig at du setter deg godt inn i basiskunnskapene rundt discushold. Spesielt vil jeg fremheve det å kunne plukke ut gode discus, vannkvalitet og foring. Dette kan du lese om på discusnorge.no.
Min "kjepphest" er foring. Alt for mange sulteforer sine discus slik at de ikke når sitt fulle potensiale. Dette synes jeg er begredelig da det er så lite som skal til. Mye arbeid er det, men tilfredsstillesen er deretter
Postet 16.07.06 kl 01:24
Postet 16.07.06 kl 12:22
Postet 16.07.06 kl 16:46
Postet 16.07.06 kl 16:48
Postet 16.07.06 kl 17:59
Hvis du ser for deg et kar med 6-8 små discus som skal ha for 5-7 ganger om dagen herav 4 ganger med oksehjerte så vil dette medføre en biologisk belastning på karret som jeg ikke tror det standard juwelfilteret klarer å håndtere.
Hvis du tømmer karret og kjører det som BB-tank under den hardeste foringsperioden stiller saken seg anderledes. Med BB-tank kan du benytte svamp som forfilter for å unngå at for mye forrester havner inn i filteret. Det er også mye enklere å fjerne alle rester etter foring.
Discus er såpass krevende fisk å starte opp med at man skal ikke slite med det tekniske i tillegg. Det er ikke nødvendig med et stort Eheimfilter i tillegg, et [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=40&produktid=1082&Navn=03. Juwel&HKatID=25]fluval 3[/URL] modifisert ettter Bjarnes oppskrift holder lenge. Et Fluval 3 koster ikke mer enn ca 330 kroner og tar du ekstra i med et Fluval 4 så koster dette ca 400 kroner.
Hvis du tømmer karret og kjører det som BB-tank under den hardeste foringsperioden stiller saken seg anderledes. Med BB-tank kan du benytte svamp som forfilter for å unngå at for mye forrester havner inn i filteret. Det er også mye enklere å fjerne alle rester etter foring.
Discus er såpass krevende fisk å starte opp med at man skal ikke slite med det tekniske i tillegg. Det er ikke nødvendig med et stort Eheimfilter i tillegg, et [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=40&produktid=1082&Navn=03. Juwel&HKatID=25]fluval 3[/URL] modifisert ettter Bjarnes oppskrift holder lenge. Et Fluval 3 koster ikke mer enn ca 330 kroner og tar du ekstra i med et Fluval 4 så koster dette ca 400 kroner.
Postet 16.07.06 kl 18:06
Postet 16.07.06 kl 18:58
Postet 16.07.06 kl 19:19
Postet 16.07.06 kl 21:38
La-sparkyde såg no ganske friske ut, og de var 5 stk. i lag... HVor mye koster en diskus da ?
Det blir litt som å spørre "Hva koster en bil da?"
Det avhenger nok av mange ting; som f.eks. kvalitet, størrelse og fiskens bakgrunn (hvor i verden den kommer fra).
Butikkene tar seg jo også veldig ulikt betalt, så det spørsmålet er egentlig ikke mulig å gi noen fasit på.
Men det kan lønne seg å kjøpe av private oppdrettere i Norge. Det er rimeligere enn å kjøpe i butikk, og du får ofte bra fisk. Da vet du i det minste hvor fisken kommer fra, at den er vant til norsk vann og norske forhold, og at den ikke er alvorlig svekket av masse reising og transport.
Kan ta et par eksempler på priser hos en norsk oppdretter i Oslo:
diskusyngel på str 5 cm: 120 kr
voksne diskus på 15-17 cm: 1500 kr
Postet 16.07.06 kl 22:12
Endret: 16.07.06 kl 22:14
Postet 16.07.06 kl 22:29
Spm ang discus
Her var det mange som kan mye om discus, så jeg hiver inn et annet spm også. Vi har 6 stk midlertidig, til vi får solgt de. Kjøpte brukt akvarium der de fulgte med. Har ikke greie på discus, og vil heller ha vanlig selskapsfisk i alvariet. De vi har er vel egentlig litt brunaktige og stripete nedover, også er de turkis-sjøllysende mest rundt kantene. Og en av de er gul med litt orange og grått. Men ser at de forandrer farge også. Er det tilfelle? Og hvilke påvirkninger er det som gjør at de forandrer farge?
Postet 23.01.08 kl 14:36
Postet 23.01.08 kl 15:13
Fargeskifte
Har nettopp fått de i hus, og det har blitt forandringer med karet hver dag. Satt opp karet de fulgte med, hatt oppi dekor og de andre fiskene som fulgte med, og hatt oppi fiskene vi hadde fra før. Litt for mye behandling. Alle fiskene er nok blitt skvettne og en smule stressa. I tillegg har vi 4 små unger som leiker seg på sammme stua der karet står.
Jeg ser at discusene er veldig skvettne, og går alltid nærmest bakveggen og gjømmer seg bak planter og stein. Har en kjøper på handa, men han bor et stykke unna, så vi har et lite frakt problem. Er det noen som skal kjøre mellom Møre og Romsdal og Sogndal i nærmeste framtid så ta kontakt!!
Jeg ser at discusene er veldig skvettne, og går alltid nærmest bakveggen og gjømmer seg bak planter og stein. Har en kjøper på handa, men han bor et stykke unna, så vi har et lite frakt problem. Er det noen som skal kjøre mellom Møre og Romsdal og Sogndal i nærmeste framtid så ta kontakt!!
Postet 23.01.08 kl 17:09