Guppy Oppdrett
Postet 23.07.06 kl 21:11
jo hei
jeg fikk to guppy hunner og to hann av en venn, og nå har jeg veldig mange
yngel blir fort spist hvis de ikke har noen hjemmesteder. de liker å hjemme seg i tette planter, jeg bruker hornblad.
var nettop på ferie i to uker og alle ynglene lever.
du ser at guppy-hunnen er tykkere enn ellers når den er gravid og den blir tykkere og tykkere til det ser ut som om den sprekker. når en guppy hunn parrer seg holder det for to til tre kull.
har hørt at man skal ha en hann pr andre eller tredje hunn.
Er det snakk om vill eller kulturell guppy(jeg har vill form).
jeg fikk to guppy hunner og to hann av en venn, og nå har jeg veldig mange
yngel blir fort spist hvis de ikke har noen hjemmesteder. de liker å hjemme seg i tette planter, jeg bruker hornblad.
var nettop på ferie i to uker og alle ynglene lever.
du ser at guppy-hunnen er tykkere enn ellers når den er gravid og den blir tykkere og tykkere til det ser ut som om den sprekker. når en guppy hunn parrer seg holder det for to til tre kull.
har hørt at man skal ha en hann pr andre eller tredje hunn.
Er det snakk om vill eller kulturell guppy(jeg har vill form).
Postet 23.07.06 kl 21:36
Lykke til
Jeg fikk problem med at det aldri kom yngel. Hoa var smellfeit i 3-4 uker. Hadde temperatur på 24-25 grader i karet. Jeg fikk tips om å sette opp temperaturen med 1-2 grader og dagen etter var karet fult av yngel
Som Jacky, sier mange gjemme plasser i form av planter er flott yngel sjul og en hann pr. tre hoer er vel oppskriften ja.
Hunnen blir nesten firkantet og får en svart flekk ved gatt åpningen.
Som Jacky, sier mange gjemme plasser i form av planter er flott yngel sjul og en hann pr. tre hoer er vel oppskriften ja.
Hunnen blir nesten firkantet og får en svart flekk ved gatt åpningen.
Postet 23.07.06 kl 22:14
Postet 23.07.06 kl 22:20
Postet 23.07.06 kl 22:21
Postet 23.07.06 kl 23:13
Okay, da blir det å handle det inn...
Håper eg får til dette her nå...
Har kjøpt meg 3 guppy hoteller nå som eg skal ha yngel i.
Tenkte på guppy i ene, ancistrus i ene og muligens corydoras i den siste, litt usikker enda.
Blir artigt å få yngel dersom ein klarer å få det til... (det beste er å prøve til ein får det til og høre på andre sine erfaringer på området)
Håper eg får til dette her nå...
Har kjøpt meg 3 guppy hoteller nå som eg skal ha yngel i.
Tenkte på guppy i ene, ancistrus i ene og muligens corydoras i den siste, litt usikker enda.
Blir artigt å få yngel dersom ein klarer å få det til... (det beste er å prøve til ein får det til og høre på andre sine erfaringer på området)
Postet 23.07.06 kl 23:17
Postet 23.07.06 kl 23:19
Postet 23.07.06 kl 23:23
Postet 24.07.06 kl 08:11
Postet 29.05.08 kl 20:04
Endret: 29.05.08 kl 20:07
Postet 29.05.08 kl 20:27
AnenJeg liker ikke de yngleboksene, fiskene har en tendens til å "holde igjen" og så føde rett etter jeg gir opp og slipper de ut i karet igjen. Jeg bruker flyteplanter og fisker gjerne ut yngel til et eget kar når jeg finner de.
Ah, skjønner. Har hatt de oppi der i bare 2 dager da, så får vente litt til og se om det skjer noe. Gradene var vist på 26.8.. Det er ikke for mye det?
Har bare 1 plante i akvariet nemlig så de har ikke så altfor mange gjemmesteder... :S
Postet 29.05.08 kl 21:45
Postet 29.05.08 kl 21:59
Postet 29.05.08 kl 22:36
NorthHawkLurte også på om noen har erfaringer med slike yngelbokser? (Se bildene)
Mange av mine guppyer har født i slike "bokser".
Det har gått veldig bra, men jeg lar ikke fisken stå der mange dager.
Hiver henne oppi rett før hun skal føde, så står hun over natten og neste morgen er boksen full av yngel
Det er en del yngel som overlever hos de som har født rett i akvariet også da, men er nok flest som overlever i boksen.
Postet 29.05.08 kl 23:58
ok, takker for gode råd.
Tok bare ut yngeboksen jeg da, siden det er 3 hunner som alle er gravide og bare 1 han i karet. Har ingen varmeelemet i karet da. Men det virker som det holder seg ganske stabilt pga jeg har en ganske så varm leilighet i grunn.
Ang planter har jeg funnet ut at det koster en del og fylle kar. (ikke akkurat store pengebeløpet, men er man fattig så er man fattig ;D hehe) Så jeg lurte på om det er noen her som vet om noen vann planter/vannmose som man kan finne ute her i Norge?? Som da er trygge og ha med guppy.. Eller f.eks en måte og "gjøre" de trygge på..?
Tok bare ut yngeboksen jeg da, siden det er 3 hunner som alle er gravide og bare 1 han i karet. Har ingen varmeelemet i karet da. Men det virker som det holder seg ganske stabilt pga jeg har en ganske så varm leilighet i grunn.
Ang planter har jeg funnet ut at det koster en del og fylle kar. (ikke akkurat store pengebeløpet, men er man fattig så er man fattig ;D hehe) Så jeg lurte på om det er noen her som vet om noen vann planter/vannmose som man kan finne ute her i Norge?? Som da er trygge og ha med guppy.. Eller f.eks en måte og "gjøre" de trygge på..?
Postet 30.05.08 kl 00:11
NorthHawkok, takker for gode råd. :) Tok bare ut yngeboksen jeg da, siden det er 3 hunner som alle er gravide og bare 1 han i karet. Har ingen varmeelemet i karet da. Men det virker som det holder seg ganske stabilt pga jeg har en ganske så varm leilighet i grunn. Ang planter har jeg funnet ut at det koster en del og fylle kar. (ikke akkurat store pengebeløpet, men er man fattig så er man fattig ;D hehe) Så jeg lurte på om det er noen her som vet om noen vann planter/vannmose som man kan finne ute her i Norge?? Som da er trygge og ha med guppy.. Eller f.eks en måte og "gjøre" de trygge på..?
Jeg har ett kar med planter kun funnet i skogen, men har lite info om de fleste, men vanlig elvemose er lett og finne og lett og holde, iallefall en god stund, og den er kjempefin å se på planten har profil her, men vet ikke om det er noen bilder, se på skogskaret på profilen min for bilder, skal prøve å legge opp noen flere senere idag..
Postet 02.06.08 kl 11:13
[QUOTE=Kenbb
Jeg har ett kar med planter kun funnet i skogen, men har lite info om de fleste, men vanlig elvemose er lett og finne og lett og holde, iallefall en god stund, og den er kjempefin å se på planten har profil her, men vet ikke om det er noen bilder, se på skogskaret på profilen min for bilder, skal prøve å legge opp noen flere senere idag..
Ah, ordentlig stilig "elve akvarium" Tusen takk for en veldig god idè foressten, skal springe ned i bekken litt bortfor her og se om jeg ikke finner meg litt Fontinalis antipyretica så guppy yngelen min får gjemmesteder. ;D
Ah, ordentlig stilig "elve akvarium" Tusen takk for en veldig god idè foressten, skal springe ned i bekken litt bortfor her og se om jeg ikke finner meg litt Fontinalis antipyretica så guppy yngelen min får gjemmesteder. ;D
Postet 02.06.08 kl 14:15
Postet 02.06.08 kl 17:41
Endret: 02.06.08 kl 17:43