Jippi, scalarene legger egg for første gang!

I dag mens jeg satt i sofaen la jeg merke til at to av scalarene mine jaget de andre to i et hjørne i karet. Dette er ikke normal oppførsel, så jeg undersøkte nærmere hva som kunne være årsaken. Stor ble gleden da jeg oppdaget dette:

[External Image]

Får virkelig håpe at foreldrene er flinke, og holder unna min sultne pleco.
Det kan hjelpe å ha på et lite lys i rommet der akvariet står om natten. Da ser foreldrene bedre, og går ikke inn i sånn "natt-modus" som vanlig.

Personlig har jeg sett mange ganger at sultne Ancistrus sugemaller på natterov har rensket bladet for egg på nulltid. Dette er hvis karet er helt mørkt og lys ikke er på i rommet. Dette har jeg observert med lommelykt flere ganger (spionasje *he-he*) en stund etter at lyset er slått av i karet.
Det kan hende scalare-foreldrene kan se at det foregår noe i mørket selv om nattlys ikke er på. Men av en eller annen grunn gjør de ingenting med det om natten, de bare står der og glor. Mens på dagtid er de supre "barnevakter" som ikke slipper en flue forbi.

Det hjelper litt med nattlys, men det er ikke alltid nok med et lys i rommet heller. (hvis mallen er 100% innstilt på egg som nattmat...)
Gratulerer...
Mine scalarer la også egg for førse gang igår, idag var eggene borte..
Har litt for mye fiskesuppe i karet. Har nå satt scalareparet alene i et kar. Når kan jeg forvente neste forsøk? noen som vet?
Gir du dem rikelig med røde mygglarver (finfin kost for en hunn som skal danne egg i buken) og frossen artemia, rikelig med rent vann, så legger de gjerne egg fast som en klokke når de først har begynt. Rundt to uker mellom hver egglegging hender ofte. Noen legger litt oftere, andre litt sjeldnere.

Jeg har hatt mange eggleggende par med scalarer, begge 250 literne mine var fulle av scalarepar. En gang la tre par egg i ett og samme kar samtidig Og ingen kom til skade. De delte akvariet pyntelig opp i tre deler, med usynlige grenser som de utmerket visste hvor var. Så sto de der og hauket over hvert sin favoritt-sverdplante, der eggene var lagt

Hvis jeg ønsket at mine skulle legge egg, skiftet jeg 10% vann daglig, fôret med mye kraftig frossentfôr (som nevnt over), og etter en ukes tid eller 10 dager så tok jeg et større vannbytte på ca en tredjedel av vannet. Det nye vannet skal være noen grader kjøligere enn det i akvariet. Temperaturen i karet skal synke med noen grader, ca fire-fem grader. Da tror scalarene at regntiden setter inn pga kalddusjen, så da sjokker de avsted for å legge egg

Mine to største lekspar hadde en fast rutine på å legge egg en gang hver fjortende dag. Det kunne variere med en dag eller to i pluss/minus, men de var rimelig punktlige. Jeg tror ikke man skal "mase frem" noe særlig snarere enn det, for hunnen trenger krefter og tid til å få i seg litt næring igjen. Ingen vits å utarme henne helt Blir hun for utkjørt av all eggleggingen så kan hun bli syk. Men fisken styrer dette selv, stort sett.

Har allerede stilt om på timeren til nattlyset, slik at det vil være lys i karet hele tida. Er også fortsatt lyse netter her nord, men om dette vil være nok til at de fortsatt er på vakt, vil bare tida vise.

Moro er det uansett, vi følger spent med fremover.

De har forresten vært alene hjemme i nesten tre uker, mat har de fått med foringsautomat. Kanskje det kraftige vannbyttet da jeg kom hjem har hjulpet på, kombinert med at jeg skrudde på litt mere guffe med co2, slik at ph falt litt under 7.
Nattlys i akvariet? He-he, er det noen sak da Du skulle nevnt at du var en så...æh...velutstyrt kar! *knegg*
Hehe *flire* Ja her er utstyret i orden
Er nok en liten dingseboms-freak

Her er et bilde av nattlyset slik det en gang var, karet er her bare 11 dager gammelt. Har skjedd mye siden dette.

[External Image]

Første natta gikk bra! :)
Ser ut som de er flinke foreldre, kan ikke se at det er blitt borte et eneste egg i løpet av natt. Går det like bra fremover vil det komme haler på eggene om et par dager.
Gleder meg som en unge på julaften her jeg sitter, men har i bakhodet at det like gjerne kan gå andre veien, og at alle kan bli borte på en-to-tre.

[External Image]
Slik så det ut i går:

[External Image]

I løpet av natt til i dag har de flyttet dem over til en mosekule jeg ikke får tatt noe bra bilde av

åh du er heldig az! Eggene mine forsvant første natta..
Gleder meg til å få se fler bilder etterhvert
Oj ! Nå har de blitt "wigglers"
De ligger slik i to dager og hardtrener halene sine mens de bruker opp plommesekken, og så plutselig... så letter det en sky av yngel Og da er de sultne! Ha maten klar til i morgen
Men de er klønete svømmere i starten, vingler planløst hit og dit. Foreldrene har sin fulle hyre med å hente inn unger som streifer i alle retninger.

Det er på det tidspunktet at livet blir veldig farlig for disse småynglene. Scalareyngel har ingen som helst anelse om at de bør flytte seg eller gjemme seg når en annen fisk kommer for nære. Det er derfor veldig lett for andre fisk å snappe dem opp og spise dem.
Foreldreparet kan jo ikke være et par hundre steder på en gang, så antallet yngel pleier å minske dramatisk den første dagen som frittsvømmende (hvis det er andre fisk enn foreldrene i karet).

Husk også at siden scalareyngel er så dårlige svømmere, så blir de lett sugd mot og inn i filterinnsuget. Har plukket vekk en del yngel derfra gitt....

Remi Horsgård
Slik så det ut i går: I løpet av natt til i dag har de flyttet dem over til en mosekule jeg ikke får tatt noe bra bilde av :(
Grattis!! Lykke til - dette er moro
mona o
Oj ! Nå har de blitt "wigglers" :-) De ligger slik i to dager og hardtrener halene sine mens de bruker opp plommesekken, og så plutselig... så letter det en sky av yngel:-) Og da er de [I]sultne[/I]! Ha maten klar til i morgen:-) Men de er klønete svømmere i starten, vingler planløst hit og dit. Foreldrene har sin fulle hyre med å hente inn unger som streifer i alle retninger.

Slik henger de nå:
[External Image]

Er to som har tatt en tur på egen hånd, de andre ser man som den mørke flekken midt på bilde. De måtte jo selvsagt bli flyttet til et blad som vender bort fra fotografen

mona o
Det er på det tidspunktet at livet blir veldig farlig for disse småynglene. Scalareyngel har ingen som helst anelse om at de bør flytte seg eller gjemme seg når en annen fisk kommer for nære. Det er derfor veldig lett for andre fisk å snappe dem opp og spise dem. Foreldreparet kan jo ikke være et par hundre steder på en gang, så antallet yngel pleier å minske dramatisk den første dagen som frittsvømmende (hvis det er andre fisk enn foreldrene i karet).

Har bare et par andre scalarer, en pleco og en knurremalle i karet. Men de er jo lette snacks for knurremalla

mona o
Husk også at siden scalareyngel er så dårlige svømmere, så blir de lett sugd mot og inn i filterinnsuget. Har plukket vekk en del yngel derfra gitt....

Eggene ble lagt på motsatt side i karet, i forhold til filterinnsuget, så jeg håper de holder seg der. Men det er vel som å tro på julenissen
Grattis med fiskebabyer da =D
Lykke til videre med yngelen
Nå er de mer eller mindre frittsvømmende. Men så snart de tar en tur på egen hånd, er mor og far der med en gang og henter de tilbake.

[External Image]
Gratulere med yngel alle sammen!

Kjempe flotte bilder Remi
ååå så moro! Håper mine scalarer også får det til snart...
gratulerer med bebiser
Er skikkelig moro dette!

Nå er de fullstendig frittsvømmende, med det resultatet at de har minket drastisk i antall. Er vel ca 25-30 igjen nå.

Stakkars mor og far som prøver å holde styr på flokken sin.

Er ikke så lett å få tatt noe ordentlig bilde, da yngelen er for liten til å fokusere på. Men slik tar det seg ut i kveld:

[External Image]
Og nå er gleden over

I morges så jeg at de andre scalarene i karet svømte rundt i hele karet, da skjønte jeg hvilken vei det hadde gått. Litt trist at det ikke ble noe denne gangen, men det var moro så lenge det varte.

Får håpe de snart legger egg igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap