Lesbiske palettciklider?

Jeg har to hunner og en hann...
Hunnene har alltid hengt sammen som erteris, og ikke brydd seg videre om hannen. Nå har de gravd seg en hule sammen inni en steinhule. Hannen har stått og sett på, og flørtet, og de har flørtet litt tilbake, men for det meste jaget ham bort.
Nå har de lagt egg i hulen, og begge hunnene passer på i sammen, mens hannen ikke slipper inn... Han står utenfor, stakkar!

Litt uklare bilder, men her ser dere eggene nederst til venstre inni hulen, først med den ene hunnen, så med den andre, og så med begge mammaene sammen. (skal prøve å få til noen klarere bilder når det blir mørkt...)

Har de bare brukt hannen som "surrogatfar" for å lage sin egen lille familie? Er dette vanlig?

Utrolig morsomt å kikke på, i alle fall!

-Og skal si det er action i akvariet for tiden! To sajica-ciklidepar med yngel, og nå disse med egg i tillegg!

Artig! Har pappan sluppet til enda og blir det noe barn ut av det?! Fine bilder forresten.
Skrev akkurat en kommentar til deg under et av akvariene dine, og ser at det tydeligvis går fint med Sajica og Paletter sammen. Har egentlig veldig lyst på Sajica, men ønsker ikke å ha dem oppi til Palettene om de må flyttes igjen pga bråk ganske snart. Fint om du eller andre kan gi meg noen råd til hvilken ciklide som kan passe med paletter i et 160 L kar.
Hei Anita!
Eggene var nok dessverre ikke befruktet, så de to damene har nok forsøkt å ordne alt på egenhånd, uten hjelp av hennen...

De holder seg fortsatt sammen i og i nærheten av hulen, med hannen luskende rundt utenfor. Han har laget en egen hule under en rot ca 10 cm unna hunnene sin hule, står og rister og prøver å lokke de inn der. De er litt interesserte, men ikke nok til å ta turen inn foreløpig...

Morsomt trekantdrama!

Så kommentaren din under akvariet mitt, tusen takk for ros! -skrev et lite svar der...
Jeg har ikke så mye erfaring med paletter, mine er har et ganske lite revir i et hjørne, og er ikke aggressive mot de andre fiskene utefor dette. Men så har de jo enda ikke fått frem yngel (av innlysende årsaker), kanskje aggressiviteten vil øke da?

Sajicaene er veldig snille, jager bare bort fisker når de absolutt må, om de kommer altfor nær yngelen. Har fått veldig sansen for gemyttet og elegansen deres!

Om du kan ha begge i en 160 liter tror jeg noen av ekspertene her inne på forumet må svare på. Jeg skulle egentlig ikke ha de sammen, palettene endte i karet ved en tilfeldighet, og jeg vet ikke hvor lenge de blir boende selv om det er veldig morsomt å ha de der for øyeblikket...

Maren
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap