Øke PH?

Jeg har satt igang hjemmelaget co2 anlegg i 380 literen, og nå er ph-verdien for lav. Testpinnen er lysegul!
Har lest litt rundt her, men trenger en lettfattelig forklaring. Noen som kan forklare meg litt?
Og gjerne har noen tips om hvordan den kommer opp på normalt nivå?
kalk
Jeg har et kar med kalk/ skjellsand i grusen. Der legger pHen seg høyere enn de andre akvariene.
Mitt tips: kalk
Bruk natron. Denne vil øke Kh'en som igjen vil dra Ph'en opp og legge den på et mer stabilt nivå. Kalk er som sagt også en fin Ph øker. 1gram natron per 10liter vann bruker jeg.
Bruker du 1 gram natron pr liter totalt, eller hvor mange liter du bytter?
Randimor

Han skrev "1 gram pr 10 liter"

(jepp, jeg vet det er varmt I går åpnet jeg kjøleskapet og så hev jeg en teip-rull inn....
Randimor

Du bruker 1gram natron per 10liter vann! Dette vil gi en ph på 8,3 da natron ikke "klarer" å øke ph'en over dette.
Nå vet jeg ikke helt hva Ph'en din ligger på, men hvis du blander ca 30gram natron ut i en flaske med vann og gir en dusj i akvariet morgen og kveld over f.eks. en uke, så vil etterhvert Kh'en og Ph'en din øke. Mål ph'en etterhvert. Er kanskje ikke nødvendig å bruke alt.
1 gram natron er nok Malawi\Tanganyika-dose.
Hvor lav Ph er nå, og på hvilket nivå du skal ha den, er selvsagt av betydning for hvor mye natron som trenges.
Kh-test er også noe som er gull verdt når en driver å trisker med verdiene på en slik måte

Bare for å gjennta meg selv:
Kalk i ren form (Kalsium, Ca), vil ikke påvirke Ph eller Kh i det hele tatt. Gh, derimot, vil få fart på seg.
Skjellsand inneholder naturlig nok en del skjell, og dette er kalsiumkarbonater. Det er altså karbonatdelen av dette som endrer Ph, ikke kalsiumdelen (selv om det er relativt liten spalting av dette molekylet i vannet).

Er ikke bare Mona som sliter med varmen, fant en tube smelteost i fryseren i går
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap