- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Tiltak ved tordenvær??
Tiltak ved tordenvær??
Jeg sitter her med hjertet i halsen og hopper til hver gang det braker løs med torden og lynglimtene farer over himmelen. Jeg hater lyn og torden! Og de lysglimtene er død og plage for oss som har lysømfindtlig migrene, sånne skarpe lysglimt og stikkende lys utløser ofte migreneanfall. Så jeg holder hendene foran og lukker øynene hele tiden her...(høres pysete ut, jada)
For noen år siden var det et lignende tordenvær, og det tok knekken på harddisken til en stasjonær pc. Helt "dau". Vi hadde til og med slikt "overspenningsvern" koblet i stikk-kontakten til den pc'en. Det hjalp jo ikke en dritt.
En elektriker sier at sikringsskapet her er moderne nok og at det er overspenningsvern "innebygd" her, og at det derfor ikke er nødvendig med slike ting i stikk-kontaktene.
Jeg er likevel urolig for alle akvariene.
Har noen opplevd at tordenværet har ødelagt noe utstyr til akvarier?
For noen år siden var det et lignende tordenvær, og det tok knekken på harddisken til en stasjonær pc. Helt "dau". Vi hadde til og med slikt "overspenningsvern" koblet i stikk-kontakten til den pc'en. Det hjalp jo ikke en dritt.
En elektriker sier at sikringsskapet her er moderne nok og at det er overspenningsvern "innebygd" her, og at det derfor ikke er nødvendig med slike ting i stikk-kontaktene.
Jeg er likevel urolig for alle akvariene.
Har noen opplevd at tordenværet har ødelagt noe utstyr til akvarier?
Postet 02.08.06 kl 13:51
Endret: 02.08.06 kl 13:52
At en Pc, eller annet fin-elektronisk utstyr kan takke for seg ved kraftig overspenning, er ingen tvil.
Men det er ganske enkelt utstyr de fleste av oss har til akvariene, som godt tåler en støyt. Jeg vil derfor tro at det er mikroskopisk fare for at man kan ødelegge pumper, varmekolber og lys om lynet deiser ned i en strømmast nært der en bor.
Men jeg ville nok vært forsiktig med å holde på å plaske i vannet under ett voldsomt tordenvær (da er jeg ute å nyter drittværet, kan ikke noe for det, men digger heftige lyn).
For min egen del, som opplever tordenvær ca hvert 5. år, har jeg nok ikke noe å frykte i alle fall
PS: mange av disse såkaldte overspenningsværnene, som man plugger rett i veggen, er 100% bortkasta penger. Skal en ha slikt utstyr, må en nok være villig til å legge en del penger i dette.
Det beste er jo også at hele strømnettet i boligen er sikret, slik som dere tydeligvis har
Forresten, tok disken kvelden i samme bolig som dere bor nå? Ville ikke stolt helt på at det er ett ekte overspenningsvern i bygget, om en disk tok kvelden...
Men det er ganske enkelt utstyr de fleste av oss har til akvariene, som godt tåler en støyt. Jeg vil derfor tro at det er mikroskopisk fare for at man kan ødelegge pumper, varmekolber og lys om lynet deiser ned i en strømmast nært der en bor.
Men jeg ville nok vært forsiktig med å holde på å plaske i vannet under ett voldsomt tordenvær (da er jeg ute å nyter drittværet, kan ikke noe for det, men digger heftige lyn).
For min egen del, som opplever tordenvær ca hvert 5. år, har jeg nok ikke noe å frykte i alle fall
PS: mange av disse såkaldte overspenningsværnene, som man plugger rett i veggen, er 100% bortkasta penger. Skal en ha slikt utstyr, må en nok være villig til å legge en del penger i dette.
Det beste er jo også at hele strømnettet i boligen er sikret, slik som dere tydeligvis har
Forresten, tok disken kvelden i samme bolig som dere bor nå? Ville ikke stolt helt på at det er ett ekte overspenningsvern i bygget, om en disk tok kvelden...
Postet 02.08.06 kl 14:03
Jepp, det var her, den første sommeren vi bodde her, i 2003.
Når jeg tenker etter, var det såkalte "overspenningsvernet" en billig sak jeg kjøpte et eller annet sted.
Senere så jeg imidlertid skikkelige overspenningsvern på internettbutikken til forsikringsselskap o.l., og da jeg så hva de kostet egentlig, skjønte jeg at den møkka jeg hadde kjøpt var bare tull. Tror rett og slett den gjorde vondt verre! Det var nemlig ingenting annet som hadde slikt overspenningsvern her i huset, bare pc'en. Og det var bare pc'en som tok kvelden. Alt annet gikk det bra med.
PS! Nå tror jeg den verste stormen er over alt! Sola bryter gjennom skyene! Hurra! )
Når jeg tenker etter, var det såkalte "overspenningsvernet" en billig sak jeg kjøpte et eller annet sted.
Senere så jeg imidlertid skikkelige overspenningsvern på internettbutikken til forsikringsselskap o.l., og da jeg så hva de kostet egentlig, skjønte jeg at den møkka jeg hadde kjøpt var bare tull. Tror rett og slett den gjorde vondt verre! Det var nemlig ingenting annet som hadde slikt overspenningsvern her i huset, bare pc'en. Og det var bare pc'en som tok kvelden. Alt annet gikk det bra med.
PS! Nå tror jeg den verste stormen er over alt! Sola bryter gjennom skyene! Hurra! )
Postet 02.08.06 kl 14:12
Endret: 02.08.06 kl 14:20
Vi må også huske at det er forskjell på overspenningsvern og lynvern (HF-filter). Om du vil beskytte deg mot lyn må du ha en med begge deler, overspenningsvern i sikringsskapet har antagelig ingen effekt - dessuten er det like stor sjans for at den statiske elektrisiteten kommer inn telefonlinja/ bredbåndslinja og videre til strøm og nettverkskabling, slik at denne også må sikres.
Se etter at lynvernet er FG godkjent som nettop lynvern. Prislappen er vanligvis fra rund fire hundrelapper og oppover.
Nærmeste bredbåndsleverandør vil kunne bekrefte at lynvern er effektivt, men ikke ufeilbarlig. Selskaper som NextGenTel mister gjerne noen hundre modemer/routere hver gang det raser ordentlig.
Enten det virker eller ei, er det greit å kunne fortelle forsrikringsselskapet at både plasma-tv'en og pc'en var sikret
Støtter meg for øvrig til at man ikke trenger lynvern på akvarieutstyr, med unntak av pH kontrollere og annet utstyr med mikroelektronikk.
Se etter at lynvernet er FG godkjent som nettop lynvern. Prislappen er vanligvis fra rund fire hundrelapper og oppover.
Nærmeste bredbåndsleverandør vil kunne bekrefte at lynvern er effektivt, men ikke ufeilbarlig. Selskaper som NextGenTel mister gjerne noen hundre modemer/routere hver gang det raser ordentlig.
Enten det virker eller ei, er det greit å kunne fortelle forsrikringsselskapet at både plasma-tv'en og pc'en var sikret
Støtter meg for øvrig til at man ikke trenger lynvern på akvarieutstyr, med unntak av pH kontrollere og annet utstyr med mikroelektronikk.
Postet 02.08.06 kl 14:28
Endret: 02.08.06 kl 14:35
Postet 02.08.06 kl 14:48
Stina Engeruder nok lik Frank jeg,digger tordenvær men når det braker sånn som det gjorde i sta så kobler jeg ut pc, tv etc og trekker ut kontaktene. jeg har dyp respekt for naturkreftene der.
Man skal jo ha respekt for naturkreftene, ingen tvil om det.
Selv er jeg ganske håpløs der, tordner det, fyker jeg ut, blåser det full storm, finner du meg i fjæresteinene osv Bare må få med meg naturens herjinger, når dem først er der
mona oSenere så jeg imidlertid [i]skikkelige[/i] overspenningsvern på internettbutikken til forsikringsselskap o.l., og da jeg så hva de kostet [i]egentlig[/i], skjønte jeg at den møkka jeg hadde kjøpt var bare tull.
Ett skikkelig overspenningsvern kan absolutt være verdt pengene.
Satt å tittet på ett på komplett.no, og det fikk meg til å få mer enn lyst på dette. Beskytter telefoner, Tv (både nettspenning og signal), pc (inkl nettverk og bredbånd), ja alt man er redd for.
Evt kan en vanlig UPS være ett alternativ til PC-er i møkkavær. Om strømmen skulle forsvinne, har du strøm til å få en kontrollert avslutting av systemet, og de aller fleste UPS-er har også innebyttet overspenningsvern.
Litt mer kostbare UPS-er fungerer også som ett filter, slik at Pc-en får mer riktig strømtilførsel hele tiden. Da økes ofte levetiden betraktelig, og man kan faktisk også unngå en del unødige systemkrasj og hang-ups.
Postet 02.08.06 kl 19:31
Postet 02.08.06 kl 20:06
Frank AngellSelv er jeg ganske håpløs der, tordner det, fyker jeg ut, blåser det full storm, finner du meg i fjæresteinene osv :D Bare må få med meg naturens herjinger, når dem først er der ;)
Godt å høre at det finnes noen der ute som er like sprø som meg!!
Det er jo utrolig herlig å stå ytterst på en brygge når det stormer som verst og sjøsprøyten pisker mot kinnene!
Postet 02.08.06 kl 20:51
Frank AngellSelv er jeg ganske håpløs der, tordner det, fyker jeg ut, blåser det full storm, finner du meg i fjæresteinene osv :D Bare må få med meg naturens herjinger, når dem først er der ;)
MalldrianDet er jo utrolig herlig å stå ytterst på en brygge når det stormer som verst og sjøsprøyten pisker mot kinnene! :-)
Dere to må ha fått for mye vann i hjernen....
*mumler om akvariegærninger det har tippa over for*
Postet 02.08.06 kl 22:16
Endret: 02.08.06 kl 22:16
Postet 02.08.06 kl 22:39
mona oDere to må ha fått for mye vann i hjernen.... *mumler om akvariegærninger det har tippa over for* ;-)
Hehe, bare ett lite logisk problem...
Akvarieinteressen kom sist!
Tror derfor at jeg nok bør la være å komme med en lengre utredning om hva slags gærninger det er som starter med akvarier
Velkommen i gjengen, Lars Solem!
Etpar likesinnede til nå, så kan vi danne forening..
Postet 03.08.06 kl 00:49
MalldrianVelkommen i gjengen, Lars Solem! Etpar likesinnede til nå, så kan vi danne forening..
Og den foreningen kan dere jo kalle WWW ..?
(WaterWeatherWeirdos)
(internettbasert selvsagt...http://www.www)
Postet 03.08.06 kl 01:02
Endret: 03.08.06 kl 01:03
Som med Malldrian, kom nok akvarieinteressen etter interessen for "ekstremvær" Så det er ikke det at hue har oppholdt seg for lenge under vann
Skal ikke utbrodere noe om all den galskapen jeg har funnet på\ vært med på opp gjennom årene. Tror at jeg kommer til å miste all kredibilitet da (fyren er jo klin spenna gæææærn, kommer de fleste til å tenke).
Skal ikke utbrodere noe om all den galskapen jeg har funnet på\ vært med på opp gjennom årene. Tror at jeg kommer til å miste all kredibilitet da (fyren er jo klin spenna gæææærn, kommer de fleste til å tenke).
Postet 03.08.06 kl 09:43
Som en PC fyr kan jeg jo si såpass at en dyr/skikkelig strømforsyning vil bare blåse seg selv eller sin sikring i en overspenningssituasjon, og ikke sende denne strømmen videre til hovedkort, harddisk eller andre interne komponenter. Vil anta at folk flest bare har strømforsyningen som "fulgte med" PCen, og da vil ofte ting som dette slå ut hele systemet. De har vi også opplevd på jobb med slike PCer som bare har en billig strømforsyning.
Tror ikke annet elektrisk utstyr er særlig sensitivt i det hele tatt, bare finelektronikk.
Frank: Er du sånnen som står oppå fjellet me armene i været og brøler når det lyner og tordner?
Tror ikke annet elektrisk utstyr er særlig sensitivt i det hele tatt, bare finelektronikk.
Frank: Er du sånnen som står oppå fjellet me armene i været og brøler når det lyner og tordner?
Postet 03.08.06 kl 09:56
Postet 03.08.06 kl 11:33
biXenFrank: Er du sånnen som står oppå fjellet me armene i været og brøler når det lyner og tordner? :D
Er så skjelden at det er tordenvær her, at man aldri rekker å komme seg på fjellet i tide til å innta denne posisjonen
Har en gang opplevd ett langvarig tordenvær i området, men da satt jeg uheldigvis bak rattet på bilen. Var ikke rare greiene man fikk oppleve da (bortsett fra noen mer eller mindre skumle trafikkepisoder, var ikke bare meg som hadde øya plassert andre steder enn på veien, til tider )
Men om jeg skulle være på fjellet når det braker løs, tror jeg at jeg rett å slett setter meg ned å nyter det hele. Vandre heim blir jeg i alle fall ikke å gjøre!!
Postet 03.08.06 kl 12:04
biXenSom en PC fyr kan jeg jo si såpass at en dyr/skikkelig strømforsyning vil bare blåse seg selv eller sin sikring i en overspenningssituasjon, og ikke sende denne strømmen videre til hovedkort, harddisk eller andre interne komponenter. Vil anta at folk flest bare har strømforsyningen som "fulgte med" PCen, og da vil ofte ting som dette slå ut hele systemet. De har vi også opplevd på jobb med slike PCer som bare har en billig strømforsyning. Tror ikke annet elektrisk utstyr er særlig sensitivt i det hele tatt, bare finelektronikk. Frank: Er du sånnen som står oppå fjellet me armene i været og brøler når det lyner og tordner? :D
Jeg jobber i et selskap med mye teknisk utstyr som store antenner, kommunikasjonsutstyr og datamaskiner, hvor lynvern er en kritisk del av driften.
Ingen vanlig strømforsyning (hverken OEM delta, enermax, chieftec, fortron, northq m.m.) er utstyrt med HF-filter eller overspenningsvern. - Derimot er mange UPS'er utstyrt med ordentlig lynvern.
Sikringen i strømforsyningen vil kun slå ut ved kortslutning eller overforbruk i pc eller strømforsyning. Dessuten kommer lynet like gjerne fra telefonlinje/bredbåndslinje og videre til maskinen via nettverk eller modem. Det vanligste pc-komponentet som ryker på grunn av støy etter lynnedslag er nettverkskort, hovedkort og minnebrikker. Strømforsyningene fungerer ofte som normalt etterpå.
Det som ellers ryker ofte er ISDN bokser, modemer og annet kommunikasjonsutstyr.
Utstyr som ikke er følsomt for statisk elektrisitet vil heller ikke være særlig følsomt for støy etter lynnedslag.
Postet 03.08.06 kl 12:26
Endret: 03.08.06 kl 12:47
Nå skal ikke jeg påstå for sikkert hva som er følge av direkte nedslag i nærheten, eller bare generelle overspenninger. Men jeg vet utfra blant annet folk som bor i nærheten av større bedriftsområder at de opplever mye overspenninger i strømnettet osv. og at ofte vil strømforsyninger ryke pga. dette. Man ser også strømforsyninger ryke av andre grunner, etter å ha jobba med PCer i titalls år så ser jeg klar forskjell i de situasjonene det er en standard dårlig strømforsyning og der det er et av de bra merkene som er gjennomførte og som også leverer mye bedre strømnivå i de interne linjene i PCen.
I tilfellene hvor det er en billig strømforsyning, som ofte følger med kabinettene, så kan de ofte være dårlig både til drift, pga. de leverer dårlig strømnivå til interne komponenter, og når de først ryker så tar de ofte med seg andre deler.
Kan forresten nevne til dette poenget at det er hovedkort avhengig også, pga. mange hovedkort har ihvertfall på 5V og kanskje 3,3V en slags overspenningsvern, så den ikke slipper gjennom evt. ujevnheter fra PSU. Men det er kanskje slik at jeg husker feil og det er bare denne. Men jeg tror ikke den redde hovedkortet, bare prosessor og det andre.
Men nå skal jeg ikke komme her og påstå noe bastant. Men er uansett enig i at det skjer oftere at utstyr ødelegges gjennom isdn kort osv. i min erfaring også. Med ADSL er det stor sjangse for at du går gjennom en modem eller ruter, dermed antar jeg i de fleste tilfeller at denne ryker uten å sende såpass mye skadende videre til PCen, men det kan vel skje det også.
I tilfellene hvor det er en billig strømforsyning, som ofte følger med kabinettene, så kan de ofte være dårlig både til drift, pga. de leverer dårlig strømnivå til interne komponenter, og når de først ryker så tar de ofte med seg andre deler.
Kan forresten nevne til dette poenget at det er hovedkort avhengig også, pga. mange hovedkort har ihvertfall på 5V og kanskje 3,3V en slags overspenningsvern, så den ikke slipper gjennom evt. ujevnheter fra PSU. Men det er kanskje slik at jeg husker feil og det er bare denne. Men jeg tror ikke den redde hovedkortet, bare prosessor og det andre.
Men nå skal jeg ikke komme her og påstå noe bastant. Men er uansett enig i at det skjer oftere at utstyr ødelegges gjennom isdn kort osv. i min erfaring også. Med ADSL er det stor sjangse for at du går gjennom en modem eller ruter, dermed antar jeg i de fleste tilfeller at denne ryker uten å sende såpass mye skadende videre til PCen, men det kan vel skje det også.
Postet 03.08.06 kl 13:09
Endret: 03.08.06 kl 13:10
biXenNå skal ikke jeg påstå for sikkert hva som er følge av direkte nedslag i nærheten, eller bare generelle overspenninger. Men jeg vet utfra blant annet folk som bor i nærheten av større bedriftsområder at de opplever mye overspenninger i strømnettet osv. og at ofte vil strømforsyninger ryke pga. dette. Man ser også strømforsyninger ryke av andre grunner, etter å ha jobba med PCer i titalls år så ser jeg klar forskjell i de situasjonene det er en standard dårlig strømforsyning og der det er et av de bra merkene som er gjennomførte og som også leverer mye bedre strømnivå i de interne linjene i PCen. *snip*
Alt elektrisk utstyr skal tåle overspenninger på 1,5 kilovolt. Gode strømforsyninger tåler gjerne mer, selv uten overspenningsvern. Overspenning kan oppstå i forbindelse med lynnedslag, men jeg tror det er høyfrekvens statisk elektrisitet som i hovedsak knekker elektronikk over lange avstander. Mot dette hjelper det ikke så mye med en god strømforsyning.
Jeg tror telenettet kanskje er mer utsatt for fordi det ikke er jordet.
Postet 03.08.06 kl 13:29
Endret: 03.08.06 kl 13:29
Postet 03.08.06 kl 13:43